۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85200800
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکاپوی ارتش آمریکا برای به‌روزرسانی سلاح‌های جنگ الکترونیک

تهران- ایرنا- تارنمای بیزنس اینسایدر نوشت: ارتش آمریکا بعد از سال‌ها غفلت از قابلیت‌های جنگ الکترونیک، برای به‌روزرسانی این قابلیت‌ها از جمله استفاده از دستگاه‌های پارازیت به تکاپو افتاده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای بیزنس اینسایدر افزود: یکی از عواملی که ارتش آمریکا را برای به روز رسانی این قابلیت های جنگ الکترونیک به صرافت انداخته است جنگ اوکراین است که استفاد از پهپادهای ارزان قیمت اما فراوان نقش اساسی را در آن ایفا می کنند. این پهپادها تقریبا نقش موثری را برعهده دارند و هر کاری را از شناسایی توپخانه ای تا تخریب خودروهای زرهی انجام می دهند.

همزمان، استفاده از قابلیت های پارازیت انداز به عنوان موثرترین سلاح در مقابله با پهپادها مطرح شده است: اوکراین ممکن است ماهانه ۱۰هزار پهپاد را از دست بدهد که بسیاری از آنها به دلیل استفاده روسیه از سیستم های جنگ الکترونیک است. این در حالیست که اوکراین تلاش می کند قابلیت های خود در استفاده از پارازیت را تقویت کند. به جای استفاده از موشک‌ها و سلاح های ضدهوایی کمیاب و گران‌قیمت برای سرنگونی پهپادی که ممکن است تنها چند صد دلار هزینه داشته باشد، با استفاده از پارازیت راحت‌تر می‌توان ارتباط بین پهپاد و اپراتور آن را مختل کرد و باعث سقوط آن شد.

این موضوع به انگیزه جدیدی برای تلاش ارتش آمریکا برای ارتقا و به روز رسانی سامانه های جنگ الکترونیک خود منجر شده است.

جنگ الکترونیک یا جنگال استفاده از الکترومغناطیس یا انرژی هدایت شده برای کنترل، حمله به دشمن یا جلوگیری از حمله دشمن است. این جنگ استفاده از ارتباطات رادیویی، ایجاد اختلال در ارتباطات رادیویی دشمن، شنود و استراق سمع از دشمن را شامل می‌شود. امروزه کاربردهای نوین دیگری مانند هدایت نفرات و موشک ها با استفاده از دستگاه های الکترونیکی به جنگ الکترونیک افزوده شده‌است. دستگاه پارازیت انداز از جمله این دستگاه ها است که با ایجاد چگالی از انرژی در مسیر سیگنال فرستاده می‌شود و با ایجاد نویز، فعالیت رادار را مختل می‌کند.

داگلاس بوش دستیار وزیر ارتش در امور تدارکات و فناوری، در این زمینه گفت: ارتش در حال حاضر چندین برنامه در زمینه ارتقای قابلیت های جنگ الکترونیک در دست اجرا دارد، اما مسلما آنچه که در اوکراین مشاهده می کنیم، به فوریت اقدام در این زمینه افزوده است.

بیزنس اینسایدر نوشت: نگرانی درباره جنگ الکترونیک، موضوع جدیدی محسوب نمی‌شود و البته آمریکا در همه ابعاد آن دچار کمبود نیست. برای مثال، نیروی هوایی و دریایی آمریکا مدت‌هاست که منابع عظیمی را برای ایجاد پارازیت در رادارها و سلاح‌های ضد هوایی دشمن اختصاص داده‌اند.

این رسانه افزود: اما در خصوص توانایی‌های ارتش در جنگ الکترونیک، چالش‌های متعددی وجود دارد. به رغم ضعف ارتش در برخورداری از چنین قابلیتی، روسیه و چین سرمایه‌گذاری زیادی را از جمله در زمینه جمع‌آوری اطلاعات سیگنال‌ها برای یافتن فرستنده‌های رادیویی و در نتیجه تعیین محل واحدهای دشمن، و به‌ویژه مقر و پست‌های فرماندهی آنها انجام داده‌اند.

بیزنس اینسایدر مدعی شد نیروهای اوکراینی در یافتن پست های فرماندهی روسیه و سپس انهدام آنها با استفاده از تسلیحات دوربرد مانند موشک های هیمارس موفقیت زیادی داشته اند. روسیه نیز به نوبه خود توانسته است از جنگ الکترونیک برای خارج کردن بمب های JDAM هدایت شونده با جی پی اس یا موشک های هیمارس اوکراین از مسیر خود استفاده کند.

چارلز براون رئیس فعلی ستاد نیروی هوایی و رئیس جدید ستاد مشترک ارتش، در ماه جولای (تیر/ مرداد) به کنگره گفت: از آنجایی که تمرکز آمریکا در جای دیگری بوده و رقبا، روی قابلیت های جنگ الکترونیک سرمایه گذاری کرده اند، ارتش آمریکا احتمالاً برای محافظت از خود در برابر حمله الکترومغناطیسی توسط «پیشرفته ترین دشمنان ما» با چالش هایی روبرو خواهد شد.

داگلاس بوش نیز در این زمینه گفت: ابزار جنگ الکترونیک ارتش آمریکا هنوز هم موثر هستند، اما باید برای مقابله با قابلیت پارازیت دشمن مدام به روز شوند.

وی گفت ما از آنچه که در جنگ اوکراین می بینم درس می گیرم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha