به گزارش ایرنا، زوجهای جوان برای شروع زندگی مشترک خود حساب ویژهای بر روی وام ازدواج باز میکنند و از آن برای خرید لوازم شروع زندگی، پول پیش خانه یا موارد دیگر استفاده میکنند اما برای دریافت این وام باید هفتخوان رستم را پشت سر بگذارند. در همین زمینه موارد متعددی در تماس با ایرنا از مشکلات پیش روی خود از قبیل درخواست چند ضامن، طولانی شدن فرآیند دریافت و دیگر موانع تراشیهای بانکها گلایه دارند.
این در حالی است که رییس جمهوری ۱۴ تیر امسال در نامهای به رئیسکل بانک مرکزی، دستورات پنجگانه دریافت و پرداخت وام ازدواج را ابلاغ کرد تا صف وام ازدواج تا پایان تابستان صفر شود.
رییس جمهوری تاکید داشت که زمان معرفی به شعب باید ۱۵ روز باشد، شعب سختگیری در تضامین نداشته باشند و در غیر این صورت مدیران متخلف پیگیری میشوند.
وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران با تایید نارضایتی افراد از صفهای دریافت وام ازدواج گفت که تا پایان شهریور این صفها برچیده خواهد شد.
درباره مشکلات ذکر شده با «مهدی صحابی» معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی و «محمدرضا جمشیدی» دبیر کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی گفتوگویی انجام شد، اما «علیرضا قیطاسی» دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی پاسخی نداد.
بخشنامه تسهیل و تسریع اعطای وام ۲۰ خردادماه ابلاغ شده است
معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره مانع تراشی بانکها در اعطای وام به ایرنا گفت: مطابق بند (ب) تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ مقرر شد پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنان، برای تامین رکن ضامن، بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنان یا سایر داراییهای مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن، نسبت به پرداخت تسهیلات مزبور اقدام کنند و این موضوع طی مکاتبات متعدد به شبکه بانکی ابلاغ شده است.
«مهدی صحابی» افزود: همچنین مطابق بسته نظارتی- اعتباری که توسط بانک مرکزی درباره تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ به شبکه بانکی ابلاغ شده، مقرر شد حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام متقاضیان، تعیین شعبه ایشان توسط بانک عامل انجام شود؛ بنابراین تعیین شعبه فقط از طریق بانک عامل بوده و توسط بانک مرکزی انجام نمیشود.
وی بیانداشت: پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک، حداکثر در مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز میشود و بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.
معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی اظهارداشت: در راستای رصد و نظارت بیشر بر حُسن اجرای تکلیف قانونی مزبور، در بسته یادشده مقرر شد بانکها نسبت به انجام بازرسیهای دورهای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با روسای شعب متخلف اقدام کند.
وی اضافهکرد: رسیدگی به شکایات ثبت شده درباره تسهیلات در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضاهای بانک مرکزی ارسال شود. در نهایت متقاضیان تسهیلات ازدواج میتوانند علاوه بر طرح سوالات، مشکلات خود را از طریق سامانههای موجود در بانکهای عامل از طریق سامانه https://crm.cbi.ir و با شماره ۲۷۰۶ با بانک مرکزی، اعلام کند.
وی تاکید کرد: پس از ابلاغ بسته یادشده میزان تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته و موجب کاهش تعداد متقاضیان در صف این تسهیلات شده است.
صحابی افزود: انتظار میرود با تداوم این روند شاهد کاهش بیشتر تعداد متقاضیان در صف تسهیلات مزبور و کاهش مدت انتظار متقاضیان جهت اخذ تسهیلات موصوف در سال جاری باشیم.
تخلف در اعطای وام را گزارش دهید
در همین پیوند، دبیر کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی نیز در گفتوگو با ایرنا اظهار داشت: درخواست وام ازدواج باید توسط متقاضی در بانک مرکزی ثبت شود و این بانک با توجه به اینکه کنترل منابع بانکها را برعهده دارد موظف است بانکهای دارای منابع را معرفی کند و بانک نیز موظف است تسهیلات مربوطه را پرداخت کند.
«محمدرضا جمشیدی» توضیحداد: تسهیلات قرض الحسنه از محل سپرده مشتریان بانکهاست و این سپردهها توسط بانکها تضمین شده است و باید به صاحبان آنان بازگردد، بنابراین براساس قانون عملیات بانکی بدون ربا این وام باید به کسانی پرداخت شود که توانایی بازپرداخت دارند.
وی افزود: در گذشته افراد باید دو تا سه ضامن به بانک معرفی میکردند، اما پس از بخشنامه بانک مرکزی یک ضامن کافی است، اما آیا ضامنی که حقوق پنج تا ۶ میلیون تومانی دارد مورد تایید نیست و متقاضی مکلف است فردی را معرفی کند که درآمد ماهیانه وی تکافوی پرداخت اقساط را داشته باشد.
دبیر کانون بانکها و موسسات خصوصی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که عدم وصول برخی اقساط تسهیلات قرض الحسنه به دلیل عدم توانایی مالی فرد و ضامنها، موجب می شود اقساط وصول نشود و در این شرایط بانک باید برای بازپرداخت اقساط پیگیری کند.
وی ادامهداد: موارد بسیاری وجود دارد که وامگیرنده در دسترس نیست بنابراین بانکها باید سراغ فردی که ضمانت کرده برود تا اقساط را وصول کند. در این شرایط است که استطاعت مالی ضامن اهمیت مییابد و متوجه سختگیری بانکها میشویم.
جمشیدی با اشاره به اینکه برخی صفهای دریافت وام ازدواج به عدم تکمیل مدارک هویتی وامگیرنده بازمیگردد، گفت: چنانچه بانک مرکزی متقاضی را به بانک معرفی کند، فرد باید در زمان تعیین شده مدارک هویتی خود را ارائه دهد تا احراز هویت انجام شود و هرگونه تعلل باعث طولانی شدن صف میشود و حتی فرصت فرد برای دریافت در زمان تعیین شده به متقاضی دیگری داده میشود.
وی تاکید کرد: اعطای وام ازدواج برای اعضای کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی مطابق آیین نامه بانک مرکزی است و همه اعضا از این قوانین پیروی میکنند و در صورت هرگونه ابهام و اشکال در بخشنامه با صادرکننده بخشنامه مذاکره میشود تا راه حلی برای رفع مشکل ارائه شود.
دبیر کانون بانکها و موسسات خصوصی با اشاره به اینکه اعضای کانون شامل ۱۴ بانک و یک موسسه اعتباری است، تصریحکرد: متقاضیان وام ازدواج اگر در اعطای اعضای کانون تخلفی را مشاهده کردند به بازرسی بانک مراجعه کنند و چنانچه تغییری حاصل نشد با مدیریت بانک مرکزی مکاتبه کنند.
نظر شما