نگرش‌ها به سمت پیشگیری در حوزه سلامت تغییر یابد/فعالیت بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقات دانشگاهی

تهران - ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر تغییر نگرش‌ها به سمت پیشگیری در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: مطالعات علمی باید تقویت شود تا برای کشور، دستاورد به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا از وبدا، یونس پناهی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید اجتماعی باشد و الزامات مرجع شدن را در چارچوب‌های تعریف شده، ایجاد و تقویت کند، افزود: اکنون ایران در جایگاه ۱۵ تولید علم در جهان قرار دارد و سرعت تولید علم متناسب با توانمندی‌های موجود نیست و باید در این زمینه اقدام جدی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه حل مسائل فعلی کشور در محافل علمی به ویژه در حوزه اقتصاد بسیار حائز اهمیت است، افزود: نیازهای اولیه کشور در حوزه دارو و تجهیزات حوزه سلامت شناسایی و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

پناهی تصریح کرد: بیماری‌های غیرواگیر، جمعیت، تغییرات آب و هوا و سلامت اجتماعی از مهمترین تهدیدهای سلامت کشور هستند که بررسی هر کدام از این مسائل به دانشگاه‌های مختلف واگذار شده است تا مسائل مربوط به آن بررسی و راهکارهای آن مورد تحلیل و استفاده قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: نیازهای آینده سلامت در حوزه پژوهش با عنوان آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در دست بررسی است تا با روش‌های جدید مانند ژن درمانی و مهندسی بافت مورد واکاوی قرار گیرد.

وی افزود: بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقات دانشگاهی و ۴۰ مرکز غیردانشگاهی تحقیقاتی در کشور فعال است که لازم است نه تنها در پژوهش حتی در آموزش هم در راستای نیازهای کشور رشته ایجاد کنیم.

پناهی با تاکید بر ضرورت ساماندهی و مرتبط بودن تحصیلات علمی در مراکز تحقیقاتی گفت: افرادی که در رشته‌های غیرمرتبط تحصیل کرده‌اند و با هدف مرکز همراهی علمی ندارند باید با افراد شایسته که تحصیلات مرتبط دارند جایگزین شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha