اجتماع بزرگ شیعیان پاکستان، اولتیماتوم رهبران مذهبی به دولت برای لغو قوانین جنجالی

اسلام‌آباد - ایرنا - بزرگترین اجتماع شیعیان پاکستان امروز در پایتخت این کشور در اعتراض به تصویب قوانین جنجالی مقابله با توهین به مقدسات برگزار شد و رهبران مذهبی و سیاسی شیعه طی اولتیماتومی به دولت اعلام کردند که ۲۵ شهریور دست به تحصن بزرگ در پایتخت خواهند زد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، تجمع بزرگ رهبران طراز اول وابسته به سازمان‌های شیعه، احزاب سیاسی و مذهبی با حضور هزاران نفر از هواداران خود، دانشجویان و اقشار مختلف مردم در مرکز اسلامی جامعه الصادق (ع) اسلام‌آباد در اعتراض تصویب به قانون جنجالی تشدید مجازات علیه توهین کنندگان به مقدسات اسلامی برگزار شد.

اجتماع بزرگ شیعیان پاکستان، اولتیماتوم رهبران مذهبی به دولت برای لغو قوانین جنجالی

آیت الله "سید حافظ ریاض حسین نجفی" سرپرست حوزه‌های علمیه شیعه پاکستان، علامه "شیخ محسن علی نجفی" از بنیانگذاران مدارس دینی شیعه در پاکستان و رئیس حوزه علمیه الکوثر، حجت الاسلام و المسلمین "سید ساجد حسین نقوی" رهبر برجسته شیعیان و رئیس حزب تحریک اسلامی، علامه "ناصر عباس جعفری" رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین و حجت الاسلام و المسلمین "محمد امین شهیدی" رئیس گروه امت واحده از سخنرانان اصلی این گردهمایی بودند.

شخصیت‌های شیعه پاکستان با انتقاد از کوتاهی دولت نسبت به تحرکات پنهانی عوامل تکفیری و حامیان نیروهای افراطی در پارلمان این کشور و تصویب عجولانه قوانین به اصطلاح مقابله با توهین به مقدسات، گفتند: شیعیان ذره‌ای در دفاع از عقاید و مقدسات خود عقب نشینی نکرده و با هرگونه پروژه تطهیرسازی دشمنان اهل بیت علیهم السلام در پاکستان تا پای جان مبارزه خواهد کرد.

اجتماع بزرگ شیعیان پاکستان، اولتیماتوم رهبران مذهبی به دولت برای لغو قوانین جنجالی

آنان خطاب به نهادهای قدرتمند تصمیم گیرنده در پاکستان هشدار دادند که اجازه ندهند اندکی از حامیان افراط و تکفیری‌ها اقدام به سوء استفاده از قوانین کشور کرده و بخواهند دیگر پیروان مذاهب اسلامی را به بهانه واهی و بی‌اساس اهانت یا سرپیچی از هنجارهای تحمیلی، تحت سرکوب و آزار و اذیت قرار بدهند.

سخنرانان با قرائت بیانیه مشترک علما، نخبگان دینی و رهبران سیاسی شیعه پاکستان اعلام کردند که تمام شیعیان اول ربیع الاول (۲۵ شهریور) به سمت اسلام‌آباد راهپیمایی کرده و تا زمانی که دولت و نهادهای مسوول اقدام به لغو قانون تحمیلی مجازات علیه توهین به مقدسات نکنند، دست به تحصن خواهند زد.

آنان تاکید کردند که تمام شیعیان پاکستان تا ۲۵ شهریور خود را به اسلام‌آباد برسانند و پس از آن مقابل پارلمان ملی تحصن برگزار شده و تا زمان نامعلوم این اعتراض ادامه یابد.

شخصیت‌های پاکستانی گفتند که اهداف پنهانی قانون توهین به مقدسات محدودسازی جامعه شیعه، جلوگیری از برگزاری آزادانه آیین‌های مخصوص شیعیان به ویژه در ایام محرم و صفر، به حداقل رساندن حضور فعالانه شیعیان در بخش‌های مختلف جامعه و در نهایت سرکوب یا زندانی کردن شخصیت‌ها و فعالان شیعه به بهانه واهی توهین به مقدسات است.

اجتماع بزرگ شیعیان پاکستان، اولتیماتوم رهبران مذهبی به دولت برای لغو قوانین جنجالی

علامه جعفری، رئیس مجلس وحدت مسلمین از احزاب پیشرو شیعیان پاکستان بر لزوم تقویت جایگاه سیاسی شیعیان در دولت و پارلمان این کشور تاکید کرد و گفت: ما همواره حامی قضیه اتحاد، یکپارچگی مذاهب اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز هستیم اما این تمایل ما نباید نقطه ضعفی برای تحمیل قوانین بی‌پایه و اساس بر جامعه شیعه این کشور محسوب شود.

وی هشدار داد که شیعیان پاکستان همواره مشارکت تعیین کننده در توسعه، رفاه، امنیت و صلح در این کشور داشته‌اند و به این عزم و تعهد خود همچنان پایبند هستند اما همزمان از قدرت کافی نیز برای پاسخ به نیروهای افراطی و مجریان طرح‌های تکفیری برخوردار هستند.

براساس این گزارش، هفته‌های اخیر اصلاحیه در قوانین توهین به مقدسات اسلامی که بحث آن از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده بود، پیش از پایان کار پارلمان ملی پاکستان با وجود ملاحظات جدی احزاب و گروه‌های سیاسی و مذهبی، در صحن علنی مجلس این کشور به تصویب رسید و متعاقب آن رهبران احزاب و گروه‌های شیعه پاکستان اعتراض شدید خود را نسبت به این لایحه جنجالی به بهانه مقابله با توهین به مقدسات اعلام کردند.

طی اصلاحیه اخیر در قانون توهین به مقدسات، حداقل مجازات برای محکومین ۱۰ سال و حداکثر حبس ابد خواهد بود. ماه‌های گذشته کمیسیون حقوق بشر پاکستان نسبت به این اصلاحیه ابراز نگرانی کرد و گفت که بیم آن می‌رود مجازات بدون وثیقه برای متهمان منجر به نقض آزادی شهروندی طبق ماده ۹ قانون اساسی پاکستان شود.

برخی گروهای مذهبی در پاکستان از جمله احزاب شیعه تشدید قوانین توهین به مقدسات را فرصت طلبی افراط گرایان برای سرکوب اقلیت مذهبی و یا پیاده‌سازی برنامه تفرقه در داخل دانستند.

متهم کردن افراد در پاکستان به بهانه ارتکاب «توهین به مقدسات مذهبی»، به دلیل سفت و سخت نبودن قوانین مربوطه و شرایط حاکم بر جامعه این کشور، کار دشواری نیست و چه بسا در گذشته باعث بروز جنجال‌ها و مشکلات فراوان اجتماعی-امنیتی در این کشور مسلمان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha