روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

تهران- ایرنا- معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه، جهاد دانشگاهی مرجعی معتمد در برگزاری آزمون های استخدامی است، از طراحی مدل منحصربفرد این مجموعه در توسعه مشاغل خرد و خانگی خبر داد که می تواند برای دولت در حوزه اشتغال زایی بسیار راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان جهاد دانشگاهی در واقع با وجود گستردگی ملی و تنوع زمینه های فعالیت به تعبیری در سه حوزه اصلی در کشور فعالیت می کند و شاید اصلی ترین و مهمترین حوزه جهاد فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری باشد که بیشترین ساختارهای سازمانی و اقدامات شاخص این نهاد انقلابی مربوط به این حوزه ها باشد.

این فعالیت جهاد دانشگاهی نیز با شکل گیری پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن سینا و فعالیت های مربوط به نوآوری در زمینه های مختلف علمی و فنی مهندسی به نسبت سایر حوزه ها تبلور بیشتری داشته است.

همچنین دومین زمینه مهم و جدی فعالیت جهاد دانشگاهی که البته جزو ماهیت و هویت اصلی این سازمان محسوب می شود، نیز فعالیت های فرهنگی است و این فعالیت در ارتباط با مخاطبان دانشجو طراحی شده و در واقع جزو اولین زمینه های کاری جهاد دانشگاهی بوده است که به این حوزه ورود کرده است.

لذا دو رکن ماموریتی جهاد یعنی انجام فعالیت های پژوهشی علمی، فناورانه و فعالیت فرهنگی از ابتدای پیدایش در جهاد دانشگاهی وجود داشته است.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

اما معاونت آموزش جهاد دانشگاهی که در طول سال های اخیر به معاونت آموزش و کارآفرینی تغییر عنوان پیدا کرده و به نسبت دو حوزه دیگر پژوهش و فناوری و همچنین فرهنگی، اخیرا ماموریتی جدیدتری را عهده دار شده، تقریبا از سال ۱۳۷۰ به فعالیت های رسمی جهاد دانشگاهی در اساسنامه این سازمان اضافه شد.

معاونت آموزش جهاد دانشگاهی تا سه سال گذشته تحت عنوان معاونت آموزشی فعالیت می کرد و فعالیت حوزه کارآفرینی جهاد در یک سازمان دیگری تحت عنوان سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان انجام می شد و بر اساس تغییر ساختاری که در اواخر سال ۱۳۹۹ انجام شد، بخش های مربوط به فعالیت های کارآفرینی نیز به معاونت آموزش سپرده شد.

حوزه معاونت آموزش و کارآفرینی که از سال ۱۳۷۰ شروع بکار کرد، از ابتدا به سه زمینه اصلی ورود داشته است که نخستین آن زیرنظام آموزش عالی بود؛ به طوری که با ایجاد موسسات آموزش عالی، مدل غیردولتی و غیرانتفاعی را راه اندازی کرد که این مدل بعدها در سراسر کشور تکثیر شد.

جهاد دانشگاهی در حال حاضر دارای ۲ دانشگاه و ۶ موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در کشور است. این مراکز آموزشی جهاد از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی با همان ساز و کار نظام آموزش عالی و سازمان سنجش دانشجو جذب و پذیرش می کنند.

دانشگاه علم و فرهنگ در تهران، دانشگاه علم و هنر در شهر یزد و ۶ موسسه آموزشی غیردولتی جهاد دانشگاهی در استان های خوزستان، کرمانشاه، اصفهان، همدان، گیلان و خراسان رضوی هشت مجموعه آموزش عالی جهاد را تشکیل می دهند که در طول این سال ها فعال شده اند.

دکترمحمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در خلال چهل و سومین سالگرد تاسیس سازمان جهاد دانشگاهی در نشستی با خبرنگار ایرنا به تشریح عملکرد معاونت آموزش و کارآفرینی این نهاد پرتلاش و ارزشمند انقلاب اسلامی پرداخته است.

وی در خلال این صحبت ها به نکات مهمی از جمله برنامه این معاونت برای تجمیع مراکز آموزشی جهاد اشاره کرد. وی می گوید هم اکنون واحد آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی به مرجعی معتمد در برگزاری آزمون های استخدامی برای دستگاه های مختلف تبدیل شده است.

جهادی ها در عین حال موفق به طراحی مدلی منحصر بفرد برای توسعه مشاغل خرد و خانگی در کشور شده اند و معتقدند این طرح به یقین می تواند برای دولت در حوزه اشتغالزایی بسیار راهگشا باشد.

مشروح این گفت وگو را در ذیل می خوانیم.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

جهاد دانشگاهی متولی ارائه خدمات در ۳ زیرنظام آموزشی

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ابتدا با بیان اینکه، جهاددانشگاهی متولی ارائه خدمات در سه زیر نظام آموزشی است، تصریح کرد: زیر نظام آموزشی نخست جهاد همان آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی است که در قالب آن دو دانشگاه و ۶ موسسه آموزش عالی با جمعیت دانشجویی حدود ۲۲ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

محمدمحسن غفوریان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بیان اینکه، زیرنظام دوم آموزشی درجهاد علمی و کاربردی است افزود: در این بخش نیز جهاد ذیل مقررات و ضوابط دانشگاه جامع علمی و کاربردی پذیرش دانشجو دارد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: هم اکنون ۳۸ مرکز علمی و کاربردی مربوط به جهاد دانشگاهی در کشور فعال است و البته تعداد مراکز مجوز دار شامل ۴۱ مرکز است که در سال های اخیر سه مورد توقف فعالیت داشته اند.

وی افزود: در مراکز آموزش علمی و کابردی جهاد نیز درحال حاضر نزدیک به ۲۴ هزار دانشجو در ۳۸ مرکز شاغل به تحصیل هستند و پذیرش آنها کاملا با ساز و کار دانشگاه جامع است.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

غفوریان در ادامه، از آموزش های کوتاه مدت تخصصی و مهارتی به عنوان سومین زیرنظام آموزشی جهاد دانشگاهی نام برد و گفت: در واقع این زیرنظام به طور عملی گسترده ترین زیرنظام جهاد در حوزه آموزش محسوب می شود؛ به طوری که بیشترین نیروی انسانی و ظرفیت های آموزشی جهاد صرف این بخش می شود.

فعالیت ۱۶۰ مرکز آموزش کوتاه مدت تخصصی جهاد در کشور

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه، جهاد دارای شبکه وسیعی از مراکز آموزش کوتاه مدت تخصصی و مهارتی در کشور است، تصریح کرد: نزدیک به ۱۶۰ مرکز آموزشی در این بخش در حدود ۹۰ شهر و شهرستان مشغول فعالیت هستند و در برخی شهرها همچون تهران و اصفهان این مراکز آموزشی بیشتر و در برخی مناطق کشور نیز این مراکز کمتر هستند.

غفوریان همچنین اظهار داشت: رویکرد اصلی جهاد در طراحی دوره های آموزشی در حوزه آموزش های کوتاه مدت تخصصی و مهارتی از ابتدا توجه به مسائل و بر اساس نیازهای منطقه ای و ملی بوده است.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

وی درباره نحوه طراحی دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی در مناطق مختلف کشور بیان کرد: در ابتدا فرآیندی برای نیازسنجی داریم و واحدهای پس از شناسایی میزان مخاطب دوره مورد نظر را طراحی می کنند و اگر به این نتیجه برسیم که دوره هایی اشباع شده و از کارکرد لازم برخوردارنیست، نسبت به حذف و به روز رسانی آن اقدام می شود.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در بیش از سه دهه از ابتدای فعالیت جهاد دانشگاهی تاکنون بیش از ۲ هزار دوره کوتاه مدت و مهارتی طراحی، تصویب و اجرا شده که بسیاری از این دوره‌ها حذف شده اند و با توجه به تغییرات تلاش شده است دوره های تخصصی جدیدتری با توجه به نیازهای ملی و منطقه ای و بومی طراحی و تعریف شود.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی می گوید:در همه این سالها جهاد یک رشد کمی قابل ملاحظه ای در حوزه آموزشی شاهد بوده است، ضمن اینکه حوزه کارآفرینی که به عنوان یک زمینه تخصصی تا پیش از این در یک ساختار دیگری انجام وظیفه می کرد، با تصمیمی که در سالهای اخیر گرفته شد به مجموعه آموزش جهاد اضافه شد.

اشتغالزایی در کشور با طراحی مدل دانشی و منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی

اما معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه، در حوزه آموزش مشاغل خرد و خانگی یک اتفاق مناسب رقم خورده است افزود:بر اساس تجربه موجود مدلی برای توسعه مشاغل خرد خانگی ازسوی معاونت آموزش طراحی شد که با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملیاتی شد.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

غفوریان با بیان اینکه، مسوولیت طراحی و پیاده سازی این مدل اشتغالزایی را جهاد دانشگاهی عهده دار شد، تصریح کرد: با این مدل در قالب اجرای یک طرح ملی نزدیک به ۶۰ هزار فرصت شغلی پایدار در کشور ایجاد شده است.

وی در توضیح مختصری از این مدل کارآفرینی توضیح داد: در این مدل دانشی جهاد در ابتدا به شناسایی ظرفیت های منطقه ای و استانی پرداخته است و با شبکه سازی این ظرفیت ها و توانمند سازی و توسعه بازار برای مردم منطقه شغل پایدار ایجاد می کند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی افزود: نام افرادی که از این طریق موفق به ایجاد یک شغل پایدار می شوند در سامانه مربوطه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت می شود و در واقع این تعهد جهاد برای ایجاد اشتغال در کشور عملیاتی شده است.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

وی با تاکید براینکه، مدل اشتغالزایی جهاد در توسعه مشاغل خرد و خانگی تجربه بسیار خوب و قابل تعمیم محسوب می شود، گفت: جهاد دانشگاهی از آمادگی لازم برای کمک به دولت که هدف گذاری جدی در حوزه اشتغال و کارآفرینی کرده برخوردار است؛ به طوری که در کمک به دستگاه های متولی در توسعه این مدل از اشتغالزایی در مشاغل خرد و خانگی همچنان مثل قبل مشارکت جدی داشته باشد.

جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی دولت

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ادامه همچنین یادآور شد: جهاد در حال حاضر به‌عنوان یک مرجع معتمد ملی در برگزاری آزمون‌های استخدامی دستگاه های اجرایی کشور محسوب می شود که برگزاری آزمون استخدامی قضات، شورای های حل اختلاف برای قوه قضاییه و البته دهمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی محوله از سازمان امور اداری و استخدامی دولت از آن جمله است.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

غفوریان با تاکید براینکه، برگزاری آزمون‌های استخدامی دستگاه های حاکمیتی و دولتی با همکاری همه واحدهای سازمانی در جهاددانشگاهی اعتبار بسیار مناسبی برای جهاد دانشگاهی ایجاد کرده است، گفت: خوشبختانه این ظرفیت و توانمندی درجهاد دانشگاهی رو به فزونی است.

وی با اشاره به اینکه، شعار امسال جهاد دانشگاهی اعتماد به جوانان است، یکی از مزیت های اصلی جهاد دانشگاهی را استفاده و بهره گیری از جوانان خلاق دانست و بر حفظ این بدنه خلاق و نیروهای جوان و همچنین تلاش به منظور جذب هرچه بیشتر نیروهای نخبه به این مجموعه اثرگذار در بخش های مختلف کشور تاکید کرد.

مراکز آموزشی جهاد هم تجمیع می شوند

اما معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی نیز شامل طرح آمایش آموزش عالی و تجمیع می شوند یا خیر گفت: البته واحد آموزش جهاد برای همراهی با دولت به منظور رعایت سیاستی واحد از این طرح مستثنی نیست.

غفوریان با بیان اینکه، در حال حاضر بیش از دو هزار دانشگاه، موسسه و مرکز آموزشی در کشور فعالیت می کنند، گفت: بر اساس سیاست فعلی وزارت علوم قرار است این تعداد در قالب طرح آمایش آموزش عالی به ۵۰۰ واحد آموزشی کاهش یابد.

روش منحصربفرد توسعه مشاغل خانگی/جهاد مرجع معتمد در برگزاری آزمون‌های استخدامی

وی با اشاره به وجود چندین مرکز و موسسات آموزشی در جهاد دانشگاهی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در ماه های اخیر و دوره جدید مدیریتی جهاد بر آن تاکید شده و روی آن کار کرده ایم ، بحث تجمیع ظرفیت های آموزشی جهاد ذیل یک مجموعه سازمانی متمرکز است.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی گفت: به طور حتم این کار سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت را برای ستاد ساده تر می کند. البته این طرح در حد طراحی و مدل سازی است و عملیاتی شدن آن موافقت و همراهی مجموعه وزارت علوم و شورای گسترش آموزش عالی را می طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha