۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۲
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85201613
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۳۶ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در همدان صرفه جویی شد

همدان-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: مسدود کردن ۶ هزار و ۳۵۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان با اجرای طرح تعادل بخشی از سال ۹۳ تاکنون، منجر به جلوگیری از برداشت ۳۳۶ میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی شده است.

به گزارش پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی آب منطقه ای استان، "رضا اخلاص مند" اظهار داشت: در سال‌های اخیر به دلیل بروز خشکسالی، فشار بر منابع آب زیرزمینی کشور برای تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف (کشاورزی، شرب) افزایش داشته است.

وی، عمق انسداد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده را حدود ۲۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین چاه‌های غیرمجاز در شهرستان های کبودرآهنگ با هزار و ۹۵۱حلقه، رزن با ۹۶۴ حلقه و همدان با ۸۷۱ حلقه مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: بیشترین میزان جلوگیری از برداشت غیرمجاز ناشی از انسداد چاه های غیرمجاز در شهرستان های رزن ۱۴۴ میلیون متر مکعب، کبودرآهنگ ۷۲ میلیون متر مکعب و ملایر ۳۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است.

اخلاص مند از برنامه ریزی برای انسداد بیش از ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال جاری خبرداد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۰۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر شده که سبب جلوگیری از برداشت غیر مجاز ۶ میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳ طرح ملی "احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور" در شورای عالی آب به تصویب رسید، که در آن وزارت نیرو با همکاری سایر ارگان های مربوطه موظف به احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوان‌های کشور شده است.

اخلاص مند تصریح کرد: برداشت بی رویه از منابع آب موجب افت سطح آب‌های زیرزمینی شده و کاهش سطح آبخوان‌ها خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب و کاهش کیفیت آب را در پی دارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ضمن پرکردن چاه‌های غیرمجاز موجود، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز جدید یکی از اولویت‌های کاری این مجموعه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان، از همکاری سایر دستگاه ها از جمله استاندار همدان، فرمانداران، دادگستری و نیروی انتظامی در راستای برخورد با تخلفات حوزه آب قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha