۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85201627
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میانگین زمان وصول نظرات کارشناسی در محاکم دادگستری زنجان ۱۲ روز است

زنجان - ایرنا - رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ هزار و ۱۳۷ نظریه کارشناسی در محاکم استان وصول شده و میانگین زمان دریافت آنها ۱۲ روز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بیگدلی روز پنجشنبه در مجمع سالانه مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان، افزود: از ابتدای امسال تا کنون در محاکم دادگستری استان تعداد پنج هزار و ۱۱۴ قرار کارشناسی صادر که برای این تعداد هفت هزار و ۱۳۰ نفر کارشناس تعیین شده است.

بیگدلی افزود: امر دادرسی و رسیدگی به پرونده ها متضمن استفاده از ابزارهای کمکی است و نظرات تخصصی کارشناسان یکی از این ابزارها در اجرای عدالت و احقاق حق محسوب می شود.

وی اضافه کرد: توجه به موضوع کاهش اطاله دادرسی از برنامه های قوه قضاییه در دوره تحول است و نظریه کارشناسان در کاهش اطاله دادرسی بسیار اهمیت دارد و باید بدون ابهام باشد.

این مسوول با بیان اینکه امر دادرسی پیچیدگی ها و سختی های خاص خود را دارد، گفت: در برخی پرونده ها قاضی به تنهایی نمی تواند رسیدگی و کشف حقیقت و حکم صادر کند بلکه نیازمند استفاده از نظریه های کارشناسان رسمی دادگستری است.

وی با بیان اینکه ارائه نظریه کارشناسی دقیق و متقن نیازمند آموزش ضمن خدمت کارشناسان و کارآموزان است، گفت: اهمیت کار کارشناسی در احقاق حق آنچنان بالاست که یک اشتباه در ارائه نظریه کارشناسی آثار و تبعات جبران ناپذیری در حقوق طرفین پرونده برجای خواهد گذاشت.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب زنجان با بیان اینکه ارجاع پرونده به کارشناسان بایستی بر اساس تخصص آنها باشد، افزود: در برخی اوقات مشاهده می شود به کارشناسی فارغ از تخصصش پرونده ارجاع می شود که این امر بر خلاف مقررات است.

به گفته این مسوول، در برخی موارد با این کار مشکلاتی برای طرفین پرونده به وجود می آید و زمینه اعتراض به نظریه کارشناسی و در نتیجه اطاله دادرسی را فراهم می کند که اصلاح این روند نیز نیازمند توجه ویژه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha