۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85201667
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ سال باشگاه‌داری برای شکوفایی فوتبال سنندج

۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴
کد خبر: 85201667
۱۲ سال باشگاه‌داری برای شکوفایی فوتبال سنندج

سنندج- ایرنا- رختکن اولشان، صندوق عقب خودروهای شخصی خودشان بود و حالا ۱۲ سال از آن روزها می‌گذرد و ریش سفیدان فوتبال سنندج، هزار فوتبال‌آموز دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "علیرضا مجیدی" موسس باشگاه آبیدر سنندج همراه با مسئولان و مربیان این باشگاه، سالهاست زمین فوتبال را در استان گرم نگه داشته تا این ورزش محبوب در عرصه حرفه‌ای روی زمین نماند. آبیدر سنندج در حال حاضر صدرنشین لیگ برتر فوتبال بزرگسالان کردستان است و این عنوان را یدک می کشد.

موسس این باشگاه در نشست خبری از دغدغه هایش صحبت کرد و گفت: با آمدن پول در فوتبال، این رشته در کردستان محروم ماند و بسیاری از مربیان گوشه‌گیر شدند.

او ادامه داد: سال ۹۰ هیات فوتبال سنندج در مسابقات استانی تیم فرستاد و مقام ششم استان را کسب کرد و این دغدعه‌ای برای پیشکسوتان فوتبال شد تا جمعی از رفقا تصمیم به احیای این رشته در سنندج گرفتند البته قصد باشگاه‌داری نداشتیم چون توان مالی آن را نداریم.

موسس باشگاه آبیدر با اشاره به اینکه از سال ۷۰ تا ۷۵ حدود ۱۲ باشگاه در سنندج راه اندازی شد، اضافه کرد: ما نیز امتیاز سنه‌دژ را گرفته و با نام آبیدر فعالیت خود را آغاز کردیم.

مجیدی گفت: شعار ما اول اخلاق، دوم درس و سوم فوتبال بود و سعی کردیم در همین مسیر حرکت کنیم.

او اضافه کرد: با همه سختی و مشقت و با دست خالی رختکن را از صندوق عقب ماشینمان آغاز کردیم و هیچ یک از وعده‌ها برایمان عملی نشد.

۱۲ سال باشگاه‌داری برای شکوفایی فوتبال سنندج

موسس باشگاه آبیدر سنندج ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ و در مقطعی که از کمک دولتی و حامی مالی خصوصی ناامید شدیم مسوولان شهرستان جلسه‌ای با دستور کار کمک به باشگاه آبیدر شکل دادند که خروجی آن باز هم صفر بود بعد از آن پویشی با ۶۰ عضو شکل گرفت و باشگاه سرپا ماند که دلگرمی خوبی بود و در مقاطعی باشگاه را حفظ کرد.

مجیدی افزود: ۱۵ مقام قهرمانی در رده‌های پایه کسب و جایگاه فوتبال سنندج را در استان تثبیت کردیم و در لیگ سه حضور موثری داشتیم.

او بزرگترین مشکل و دغدغه اش را نبود زمین مناسب عنوان کرد و گفت: زمین فعلی از سال ۱۳۹۲ بلاتکلیف مانده بود و با اینکه در کنار ورزش و جوانان بود ولی توجهی به آن نمی شد.

هزینه میلیاردی برای ورزشگاه ۲۲ گولان و بی استفاده بودن آن برای مسابقات و برنامه‌های ورزشی، انتقادی بود که موسس باشگاه آبیدر سنندج داشت.

مجیدی با بیان اینکه مربیان با مدرک آ و ب آسیا هیچ انتفاعی نداشتند و تنها شکوفایی فوتبال را دنبال کردند، اضافه کرد: این باشگاه در سه رده قهرمان شد اما نونهالان و جوانان با اختلاف کمی از صعود ماندند و تیم نوجوانان هم با بدشانسی از لیگ برتر حذف شد.

در حال حاضر ۲۰ مربی در این باشگاه فعالیت دارند و مدرسه فوتبال فعالی شده و ظرفیت آن هم تکمیل شده است.

وی از فعالیت ۲۳ بازیکن کردستانی در لیگهای رده بالای کشور خبر داد و یادآور شد: سازمان لیگ امتیاز لیگ دسته ۲ را که آقای تاج قول آن را داده بود، رد کرد ولی بعد از پیگیری‌های بسیار موافقت کرد ولی با وجود اینکه تنها یک ماه و نیم به مسابقات مانده است هنوز رسما اعلام نمی‌شود.

۱۲ سال باشگاه‌داری برای شکوفایی فوتبال سنندج

پشت سرگذاشتن چالش های زیاد

تنها باشگاه فوتبال استان هستیم که یک دهه را با چالش ها و موانع زیاد پشت سر گذاشت؛ این را هم مدیرعامل باشگاه آبیدر سنندج گفت.

فرشید جهان بین ادامه داد: بدون حمایت هیچ واحد تولیدی کار بزرگی شکل گرفته ولو بصورت ناقص این فعالیت را پایدار نگه داشته است.

او با بیان اینکه ایجاد باشگاه اختصاصی و مدرسه فوتبال ۲ برنامه ای بود که باشگاه به آن دست یافت، افزود: سه سال است که مدرسه فوتبال فعال شده و با مشکل زمین مواجه بودیم و بعد از تحویل زمین به عنوان ورزشگاه استقلال از سال ۹۹ با ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شد تا سرمایه‌گذاری و نصب چمن مصنوعی انجام شد و بعد از ۱۲ ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و بالاخره پیشنهاد شد که باشگاه آبیدر خود به عنوان سزمایه‌گذار قدم پیش گذارد.

مدیرعامل باشگاه آبیدر سنندج ادامه داد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ میلیارد ریال هزینه کردیم که ۶۰ درصد را از وام و هزینه شخصی خود تامین کردیم.

باشگاه آبیدر سنندج حالا در همه رده‌های سنی از ۶ تا ۳۵ سال فعالیت دارد و هزار نفر در ۴۸ کلاس در مدرسه فوتبال فعال است.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ نفر از اقشار کم درآمد بصورت رایگان و بدون شهریه که امانتداری کرده و هیچکس از عضویت این افراد اطلاع ندارد، در حال حاضر در باشگاه فعالیت دارند.

مدیرعامل باشگاه آبیدر سنندج اضافه کرد: تیم لیگ برتری بانوان ۱۰۰ جلسه در این زمین تمرین داشت و سه تیم تا پلی آف لیگ برتر رفت.

جهان بین به این هم اشاره کرد که تمام منافع خرج رده‌های پایه می‌شود و مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نخواهیم کرد، ضمن اینکه بدون یک ریال کمک دولتی، اهداف خود را تا اینجا دنبال کرده‌ایم.

او گفت: فاصله اعتیاد و ورزش به اندازه فنس فلزی بین ورزشگاه و بیرون از آن است و این اعتقادی است که برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی داریم.

مدیرعامل باشگاه آبیدر سنندج به کسب نتایج بسیار خوب در برابر تیم های پایتخت اشاره داشت و آن را نشان از وجود استعداد در استان دانست.

جهانبین از همراهی و همدلی خوب با هیات فوتبال استان در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: سال ۱۳۹۸ اعتبار چهار میلیارد ریال در اختیار شهرداری سنندج قرار گرفت تا با طی مراحل قانونی در فاصله ۲ سال به تیم آبیدر تزریق شود که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در ۲ مرحله کمک شد و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن با همه پیگیری، شهرداری فعلی اعلام کرد که محلی برای تامین ندارد در حالیکه مصوب شده بود.

وی به بخش بانوان و فراهم نبودن شرایط برای فعالیت در این عرصه اشاره کرد و افزود: تیم های لیگ برتری بانوان حدود ۱۸ میلیارد ریال هزینه داشته در سالهای قبل و برای ما اولویت تجهیز چمن بود.

مدیرعامل باشگاه آبیدر سنندج ادامه داد: توان تامین هزینه این تیمها را نداشتیم و در رده های پایه در تلاش هستیم تا کاری انجام دهیم ولی اختصاص سانس ویژه به این قشر مد نظر است ولی با محدودیتهای فضا مواجهیم.

جهانبین به این هم اشاره کرد که هفت میلیارد تومان برای ماندگاری در لیگ دسته ۲ در سال اول لازم است که رایزنی‌های ویژه‌ای شده و قول تامین آن تا حدود ۶۰ درصد توسط حامیان داده شده است.

وی در پایان اشاره ای هم به تلاش خبرنگاران کرد و گفت: داشتن دغدغه مردم، رسالتی است که خبرنگاران بر عهده دارند و در عرصه ورزش یار و یاور ورزش استان بوده‌اند.

تیم آبیدر سنندج با ۳۱ امتیاز در صدر جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال کردستان قرار دارد، شهرداری مریوان با ۲۷ امتیاز در رده دوم جدول و تکنام گروس بیجار با ۲۴ امتیاز جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha