پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین(ع)

مشهد- ایرنا- قدم گذاشتن در مسیر پیاده‌روی اربعین و زیارت کربلا کاری ساده نیست اما با دو پای عشق و معرفت به حسین(ع) شدنی است و به قولی کاری است که از دل برمی‌آید و در این میان خدمت‌رسانی به خیل عاشقان اباعبدالله نیز عشقی همسنگ آن می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، می گویند که هر چیزی را زینتی است و زینت آنان که با پای پیاده گام در راه کربلای حسین (ع) می گذارند تاول‌هایی است که دردش به شوق رسیدن به حرم اباعبدالله الحسین(ع) لذت بخش می‌شود.

پیاده روی اربعین یعنی وصال عاشق و معشوق و خوشا به حال آنان که در این سختی به وصال معشوق می رسند و می توانند با عشق بر خاک او بوسه زنند و در پیشگاه ضریحش اشک ارادت بریزند.

سالهاست که دلهای عاشق سردار سر به دار کربلا در چهلمین روز شهادت مظلومانه آن حضرت، برای پایبوسی آن بزرگوار عزم جزم کرده و دل به دریا می زنند تا بار دیگر ارادت و عشق بی چشم‌داشت خود را در پیوندی دلی با خاک پاکش ثابت کنند.

گفته می‌شود در روز اربعین، اسیرانی که همه داغدیده بودند به کربلا بازگشتند و تمام خاطرات، مصائب و تلخی‌های روز عاشورا در آن روز برایشان دوباره زنده شد، در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که “روز اربعین که فرارسید آگاه شوید چون ما در پیشگاه حسین بن علی(ع) خاضع هستیم، به خداوند عرض کنید که خدایا! حسین بن علی(ع) نصیحت کرد، سخنرانی کرد، موعظه کرد، نامه نوشت، دستور داد اما اثری نکرد، دید هیچ چاره‌ای ندارد، فقط خون نیاز داشت و او نیز در راه خدا خون داد”.

زنده نگه داشتن نهضت تاریخی عاشورا، رسیدن کاروان اسرا در سفر بازگشت به صحرای کربلا در روز اربعین و نیز بهره‌گیری تربیتی از یاد و خاطره تاریخی عاشورا، از دلایل اهمیت اربعین امام حسین(ع) و برگزاری باشکوه آن است.

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

برگزاری آیین اربعین، برنامه‌ریزی ها و ساماندهی ها با توجه به شوق و استقبال میلیونها ایرانی شرایط را به گونه ای رقم می زند که عزم و همت دستگاه‌های مختلف و متولی برای خدمت رسانی به زائران عاشق این مسیر ضرورت پیدا می‌کند و در این جریان استان خراسان رضوی به واسطه شرایط جغرافیایی از جمله قرار گرفتن در شرقی ترین نقطه کشور و فاصله بیشتر تا حرم حضرت حسین(ع) و نیز واقع شدن در مسیر عبور زائران و اتباع خارجی کشورهای افغانستان و پاکستان، استانی خاص است و برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز در آن باید زودهنگام‌تر رقم بخورد.

بیشتر بخوانید:

از خدمتگزاران برتر اربعین حسینی و دهه آخر صفر در مشهد تقدیر شد

پیش فروش بلیت اتوبوس مشهد- مهران آغاز شد

بسیج امکانات خراسان رضوی برای خدمت به زائران اربعین حسینی

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

شرق کشور و دلهای عاشق زائران پرشمار خارجی و داخلی

جانشین رییس ستاد اربعین خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شرایط ویژه و متفاوت این استان در ایام اربعین حسینی، افزود: از جمله ویژگی های اختصاصی می توان به این نکته اشاره کرد که این استان در دورترین نقطه جغرافیایی نسبت به مرزهای غربی کشور قرار دارئ و در عین حال جزو استان‌های پرجمعیت از نظر داوطلبان متقاضی شرکت در اربعین حسینی است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: علاوه بر داوطلبان استانی، این توفیق را داریم که میزبان اتباع خارجی ساکن مشهد و نیز کشورهای پاکستان و افغانستان برای ورود به استان با قصد زیارت و شرکت در راهپیمایی اربعین باشیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی ادامه داد: افزون بر این بدون فاصله از اربعین حسینی، شاهد آغاز دهه آخر صفر و حجم ورود زائران و عاشقان زیارت امام رضا(ع) در مشهد خواهیم بود که در این بخش نیز وظایف سنگینی برای خدمت رسانی داریم.

خراسان رضوی علاوه بر عزیزان داوطلب استانی، این توفیق را دارد که میزبان اتباع خارجی ساکن مشهد و نیز کشورهای پاکستان و افغانستان جهت ورود به استان با قصد زیارت و شرکت در راهپیمایی باشد.حجت الاسلام گنابادی نژاد بیان کرد: مجموعه این شرایط ما را به سمت ضرورت سازماندهی، برنامه ریزی و تسهیل امور برای زائران سوق می دهد تا کمترین مشکلات را در زمان تشرف به زیارت امام رضا (ع) و عزاداری پایان ماه صفر شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بر اساس آمار ثبت شده در سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت تعداد ۳۸۵ هزار نفر از این استان ثبت نام و عازم راهپیمایی اربعین شدند، بیان کرد: امسال نیز پیش بینی می شود استقبال خوبی از سوی زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) داشته باشیم.

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

نقطه قوت، تسهیل و تسریع در صدور گذرنامه

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با اشاره به ثبت نام حدود ۱۰۰ هزار متقاضی شرکت در مراسم اربعین حسینی از این استان، بیان کرد: تلاش جهادی و مدیریت کاملا متفاوت، وسیع و برنامه ریزی گسترده برای صدور و تمدید گذرنامه اربعین از سوی فرماندهی نیروی انتظامی استان، موجب تسهیل در انجام امور زائران شده است.

گنابادی نژاد این تلاش را شایسته قدردانی دانست و گفت:‌ همین امر موجب شد شاهد مشکل و چالشی در پاسخگویی به درخواست های گذرنامه زیارتی و تمدید گذرنامه ها در استان نباشیم.

وی اظهار کرد: ثبت نام در سامانه سماح نیز در قالب‌های مختلف اعلام شده همراه با امکانات و اطلاعات خوبی همراه است که با پیش بینی هایی مانند تعیین مرزهای محل حرکت، نحوه تردد و نیز امکان سفر گروهی، کاروانی و یا انفرادی موجبات خدمت گذاری و پشتیبانی بهتری را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

اربعین حسینی در مشهدالرضا ؛ تجلی داغ و دریغ

هزار نفر از عوامل شهرداری مشهد به زائران اربعین خدمت رسانی می‌کنند

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در مشهدالرضا؛ تبلور شور حسینی در مسیر حرم رضوی

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

درخواست افزایش ظرفیت حمل و نقل

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل زائران مراسم اربعین حسینی از چهار ظرفیت راه آهن، ناوگان حمل و نقل عمومی، فرودگاه و وسایل نقلیه شخصی بهره گرفته می شود، گفت:‌ در بخش اتوبوس و قطار تقاضای افزایش سهمیه به کمیته حمل و نقل ستاد مرکزی اربعین ارائه شده است که در صورت تایید شاهد افزایش ظرفیت خواهیم بود.

وی بیان کرد: هم اینک روزانه یک رام قطار به مقصد اهواز و یک رام به قصد خرمشهر و روز در میان نیز یک رام به سمت کرمانشاه حرکت می کند که این ظرفیت کاملا مورد استفاده مسافران است و متقاضیان سفر اربعین نمی‌توانند از این بخش استفاده کنند.

در حال حاضر روزانه یک رام قطار به اهواز و یک رام به خرمشهرو روز در میان یک رام به سمت کرمانشاه حرکت میکند که این ظرفیت کاملا مورد استفاده مردم است و متقاضیان سفر اربعین نمی‌توانند از این بخش استفاده کنند.جانشین رییس ستاد اربعین خراسان رضوی گفت: در تقاضای انجام شده درخواست حداقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس و روزانه سه رام قطار از مشهد به اهواز و خرمشهر و ۲ رام نیز از مشهد به مقصد کرمانشاه علاوه بر ظرفیت کنونی موجود شده است.

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

پیش بینی گذر ۱۵۰ هزار زائر خارجی

وی با قدردانی از پیگیری های مجدانه ستاد مرکزی اربعین و تعاملات و گفتگوهای مکرر با عراق، گفت: در پی سفر اخیر وزیر کشور عراق به مشهد، تعداد گذرگاه های مرزی و نیز ساعت فعالیت آنها امسال افزایش یافت.

وی بااشاره به بازدیدها و سرکشی های انجام شده از مرز خسروی، گفت: با توجه به اینکه تردد از این مسیر برای زائران خراسان رضوی نزدیک تر است، امیدواریم در این بخش شاهد استقبال بیشتری باشیم ضمن اینکه هماهنگی های لازم در این زمینه انجام شده است.

گنابادی نژاد در خصوص پیش بینی آمار زائران گذری افغانستانی و پاکستانی برای سفر اربعین گفت: پیش بینی وزارت خارجه برای زائران افغان ۵۰ هزار نفر و زائران کشور پاکستان نیز ۱۰۰ هزار نفر است.

پیش بینی وزارت خارجه برای زائران افغان تعداد ۵۰ هزار نفر و زائران کشور پاکستان ۱۰۰ هزار نفر است.وی اظهار کرد: توافقات سه جانبه برای زائران پاکستانی میان سه کشور پاکستان، عراق و ایران انجام شده اما هنوز هماهنگی های ۲ کشور افغانستان و عراق به صورت نهایی انجام نشده و به ایران ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: البته پارسال نیز این هماهنگی ها با تاخیر صورت گرفت که موجب رنجش زائران کشور همسایه شد اما همچنان امسال از طریق وزارت امور خارجه و سرکنسول عراق در مشهد پیگیر تسریع در این کار هستیم.

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

ثبت نام بیش از ۹۵ هزار متقاضی سفر اربعین

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با اشاره به مصوبه ستاد مرکزی اربعین، گفت: پیش ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین از محرم امسال در سامانه سماح آغاز شده و تا پایان ۲۵ مردادماه ۹۵ هزار و ۱۰ نفر برای زیارت اربعین حسینی در این استان پیش ثبت نام کرده‌اند.

جواد شاد با بیان اینکه از این تعداد حدود ۵۰ هزار متقاضی از شهر مشهد هستند، افزود: هم اکنون ۹۸۱ هزار و ۸۵۰ متقاضی سفر اربعین حسینی در کل کشور ثبت نام کرده اند که حدود ۱۰ درصد آنان از خراسان رضوی هستند.

وی در خصوص نحوه اعزام کاروان‌های عتبات عالیات برای سفرهای اربعین، گفت: سازمان حج و زیارت برای اربعین کاروانی ندارد و به دلیل ازدحام جمعیت در عراق و استفاده مطلوب زائران اربعین از خدمات هتل‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت واحدهای اقامتی و نیز استفاده از ناوگان هوایی و ریلی و زمینی ارزان تر در ایام اربعین، سازمان حج و زیارت کاروانی اعزام نمی‌کند.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی در خصوص تداوم اعزام کاروان‌ها به عتبات عالیات در ماه محرم گفت: اعزام کاروان‌ها به عتبات عالیات تا ابتدای ماه صفر ادامه دارد و بین یک تا ۲ هفته بعد از اربعین اعزام کاروان‌ها به عتبات عالیات از سر گرفته خواهد شد.

شاد در خصوص ثبت‌ نام زائران اربعین در سامانه سماح افزود: پیش ثبت‌نام شرکت در پیاده روی اربعین حسینی، از محرم امسال شروع شده است و تا سه روز مانده به اربعین یعنی تا ۱۲ شهریور ماه امسال ادامه خواهد داشت.

پیش ثبت‌نام شرکت در پیاده روی اربعین حسینی، از محرم امسال شروع شده است و تا سه روز مانده به اربعین یعنی تا ۱۲ شهریور ماه امسال ادامه خواهد داشت.وی با بیان اینکه در این مرحله تنها پیش ثبت نام انجام می‌شود که این به منزله ثبت نام قطعی نیست، افزود: پیش ثبت نام از متقاضیان هیچ گونه تعهدی برای سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام نخواهد داشت و نحوه و زمان ثبت نام قطعی از طریق ستاد مرکزی اربعین کشور اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی گفت: چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف زائران به زیارت اربعین در نظر گرفته شود، نحوه ثبت نام قطعی متقاضیان از بین افرادی که پیش ثبت نام کرده اند تعیین و اعلام خواهد شد.

شاد افزود: با توجه به اینکه نکات و موارد مهم از طریق شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه اطلاع رسانی خواهد شد، ضرورت دارد متقاضیان در ثبت شماره تلفن همراه خود در سامانه دقت کنند.

وی با بیان اینکه مرزهای خروجی از طریق سامانه سماح قابل مشاهده و انتخاب است، تاکید کرد: داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ اعزام الزامی است و زائران باید در صورت نیاز از هم اکنون برای دریافت گذرنامه جدید اقدام کنند.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با بیان این که زائران گذرنامه معتبر خود را دریافت و در صورت امکان به صورت گروهی در سامانه سماح ثبت نام و به عراق سفر کنند، افزود: متقاضیان اگر بیماری خاصی دارند پروتکل‌های آن را رعایت و بلیت رفت و برگشت خود را تهیه کنند.

شاد افزود: توصیه می شود متقاضیان هزینه‌های راه به خصوص در کشور عراق را برآورد و با توجه به گرمای شدید در عراق امکانات و وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند.

بیشتر بخوانید:

شهرداری مشهد ۲۶۰ میلیارد ریال ویژه خدمت به زائران اربعین در عراق اختصاص داد

استقرار ۴۰ موکب ویژه جاماندگان اربعین حسینی در مشهد

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

خراسان رضوی متولی برپایی ۱۳۰ موکب

دبیر ستاد اربعین استان خراسان رضوی نیز گفت: تاکنون برپایی ۱۳۰ موکب توسط این استان در کشور عراق برای پذیرایی زائران حسینی شرکت کننده در راهپیمایی بزرگ اربعین قطعی شده است.

محمدعلی توسلی بیان کرد: با توجه به این که بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین همانند پارسال، تشرف به زیارت اربعین حسینی منوط به ثبت نام در سامانه سماح (ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه) است صرفا افراد مشمول اعلامی و ثبت نامی در این سفر امکان حضور دارند.

مدیرکل امور رفاهی زائران خراسان رضوی بیان کرد: همچنین حدود ۷۰۰ دستگاه خودرو امکانات مواکب را به عراق انتقال می دهند و برای موکبها که در مسیر نجف به کربلا، کاظمین به سامرا و خود کاظمین مستقر می شوند، فعالیت دارند.

وی بیان کرد: حدود ۶ هزار نفر عوامل موکب‌ها از این استان هستند که این عوامل از ۲۷ مرداد تا پنج شهریور اعزام می‌شوند.

توسلی با بیان اینکه صدور گذرنامه از ۱۴ مردادماه در استان آغاز شده است، بیان کرد: صدور انواع گذرنامه با سرعتی مطلوب و در کوتاه ترین زمان ممکن در حال انجام است و خوشبختانه نیروی انتظامی در این مسیر عملکرد خوبی را در استان از خود نشان داده است.

وی ادامه داد: ارائه خدمات بهداشت و درمان و امداد و نجات نیز توسط مرکز پزشکی هلال احمر در این قالب صورت می گیرد.

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

خدمت‌رسانی هزار نفر از عوامل شهرداری مشهد به زائران

شهردار مشهد نیز در مراسم بدرقه کاروان اربعین خدام الحسین(ع) شهرداری مشهد به نجف اعلام کرد: کاروان هزار نفری از عوامل شهرداری برای خدمت رسانی به زائران اربعین به نجف اعزام می شود.

محمدرضا قلندر شریف افزود: کاروان خدام الحسین شهرداری مشهد امسال با تجهیزات و نفرات بیشتری در مراسم اربعین حسینی حضور پیدا می کند.

وی اضافه کرد: رسیدگی به امور خدمات شهری و خدمت به زائران بارگاه علوی در نجف اشرف مهم ترین وظیفه شهرداری مشهد در ایام اربعین پیش رو است لذا ۶۰۰ نفر از پاکبانان رفت و روب ۱۷ کیلومتر از معابر اطراف حرم امیرالمومنین علی(ع) را بر عهده دارند.

شهردار مشهد افزود: همچنین در حوزه حمل و نقل، ۱۲۵ دستگاه اتوبوس و ۴۰ دستگاه ون به همراه راننده به منظور ارائه خدمت به زائران ایرانی جهت دسترسی بهتر به مرز و یا انتقال از مرز به شهر نجف اعزام می شوند.

رسیدگی به امور خدمات شهری و خدمت به زائران بارگاه علوی در نجف اشرف مهم ترین وظیفه شهرداری مشهد در ایام اربعین پیش رو است لذا ۶۰۰ نفر از پاکبانان رفت و روب ۱۷ کیلومتر از معابر اطراف حرم امیرالمومنین علی(ع) را بر عهده دارند.قلندر گفت: ۵۰ خودرو خدماتی نظیر ناوگان آتش نشانی، مه پاش، حمل متوفی، جمع آوری زباله و خودرو پرس زباله نیز اعزام می شوند.

وی افزود: تعدادی راهنمای زائر نیز این کاروان را در سفر به کشور عراق همراهی می‌کنند.

پیاده‌روی اربعین، دل به صحرا زدن به عشق حسین

۴۲ پرواز فوق‌العاده اربعین از فرودگاه مشهد

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: ۴٢ پرواز فوق‌العاده اربعین از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد در راستای افزایش میزان اعزام و پذیرش زائران اربعین حسینی برقرار شد.

محمود امانی‌ افزود: شرکت هواپیمایی "فلای" بغداد ۶ پرواز در مسیر نجف - مشهد و یک پرواز در مسیر بغداد - مشهد و شرکت هواپیمایی "ساها" هفت پرواز فوق‌العاده در مسیر نجف - مشهد به‌صورت رفت و برگشت برقرار کرده‌اند.

وی اضافه کرد: شرکت هواپیمایی "سپهران" نیز در آستانه اربعین حسینی، هفت پرواز به صورت رفت و برگشت در مسیر مشهد - بغداد برقرار کرده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌ رضوی گفت: در مجموع تا نیمه مرداد توسط شرکتهای هواپیمایی، ۴۲ پرواز فوق‌العاده ویژه اعزام زائران حسینی به کشور عراق برقرار شده است و احتمال افزایش این پروازها نیز وجود دارد.

امانی افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین‌حسینی شاهد افزایش پروازها و تعداد زائران حسینی از خراسان رضوی باشیم از این رو فرودگاه سبزوار نیز تا پایان عملیات بازگشت زائران حسینی ۲۴ ساعته آماده خدمات‌رسانی است.

وی اضافه کرد: در حوزه پروازهای خارجی فرودگاه مشهد بیش از ۵۰ درصد پروازها، به مقصد نجف و بغداد است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی گفت: بعد از فرودگاه امام خمینی (ره)، بیشترین پروزهای اربعین مربوط به فرودگاه مشهد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha