جلوگیری از سقوط اقتصاد آرژانتین؛ ماموریتی غیر ممکن یا مسیری پر پیچ‌وخم؟

تهران- ایرنا- دولت آرژانتین که برای مواجهه با فشارهای فزاینده ناشی از بحران اقتصادی به کاهش دوباره ارزش پول ملی روی آورده، در تلاش است تا پس از پیروزی اولیه خیره‌کننده نامزد راست افراطی، از سقوط اقتصاد این کشور تا پیش از انتخابات سراسری ریاست جمهوری پیش رو (۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر) جلوگیری کند.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، به دنبال اعلام نتایج اولیه انتخابات مقدماتی آرژانتین که وضعیت نامزدها برای انتخابات سراسری ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) را تعیین تکلیف کرد، چرخش تاریخی این کشور به سمت جریان راستگرا، شرایط اقتصادی بحرانی آرژانتین به وضعیتی بی‌ثبات‌تر سوق داده شد و پزو (واحد پول آرژانتین) سقوط کرد.

به گزارش تارنمای ال اکونومیستا، بانک مرکزی آرژانتین (BCRA) ارزش پزو را ۱۸ درصد کاهش داد و به دنبال آن، قیمت دلار «رسمی» ۲۲ درصد افزایش یافت. پدیده‌ای که سناریوی اقتصادی این کشور آمریکای لاتین را بهبود نمی‌بخشد؛ چرا که تورم سالانه در آرژانتین از ۱۱۵ درصد فراتر رفته و این رقم یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان است.

بیانیه بانک مرکزی آرژانتین همچنین نشان می‌دهد که نرخ بهره به ۱۱۸ درصد می‌رسد و قیمت دلار رسمی در بازار عمده‌فروشی برابر با ۳۵۰ پژو آرژانتین است. پس از کاهش ۱۸ درصدی ارزش پزو پس از پیروزی خاویر میلِی (Javier Milei) نامزد لیبرتارین و اقتصاددان از جناح راست افراطی، دلار بازار سیاه که جزء اصلی زندگی آرژانتین‌ها و مرجع اصلی اقتصادی مورد استفاده مردم این کشور است، تقریبا به دو برابر نرخ جدید ارز رسمی افزایش یافت. با نرخ مبادله کنونی در بازار سیاه، بالاترین اسکناس در گردش واحد پزو، کمتر از ۳ دلار ارزش دارد و این مسئله، آرژانتینی‌ها را مجبور می‌کند تا برای خرید، انبوهی از اسکناس‌ را با خود حمل کنند.

به گزارش تارنمای اکسپنسیون، سالوادور ویتِیی (Salvador Vitelli) رئیس تحقیقات گروه رومانو در بوئنوس آیرس معتقد است: مسیر سرخیو ماسا (وزیر اقتصاد فعلی و نامزد ریاست جمهوری) برای جلوگیری از سقوط اقتصاد قبل از انتخابات به طور فزاینده‌ای باریک، بی ثبات و پر پیچ‌وخم است. وی افزود: مشکلات بدتر می‌شوند و راه‌حل‌های ممکن، مشکلات بیشتری به دنبال خواهند داشت.

پس از پیروزی خاویر میلِی در انتخابات روز یکشنبه، رای‌دهندگان یک شوک فوری به کیف پول خود را احساس کردند؛ به عنوان نمونه، افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت لپ‌تاپ‌ها و سایر لوازم الکترونیکی گزارش شد، زیرا فروشگاه‌ها به سرعت قیمت‌های کالاهای وارداتی را برای جبران آخرین تکان‌های ناشی از سیر نزولی پزو افزایش دادند.

نشانه دیگری از فشار بر دولت آرژانتین اینکه روز سه شنبه، برنامه‌ای برای تعلیق صادرات گوشت گاو به مدت دو هفته با هدف محدود کردن افزایش قیمت‌های داخلی پس از کاهش ارزش پزو اعلام شد اما دولت با گذشت فقط چند ساعت، عقب‌نشینی کرد.

اقتصاد این کشور آمریکای جنوبی، پیش از برگزاری انتخابات نیز در وضعیت بدی قرار داشت؛ تورم سالانه بیش از ۱۰۰ درصدی، مواجهه حدود ۴۰ درصد مردم این کشور با فقر و انتظارها برای اعلام قریب‌الوقوع رکود اقتصادی.

تورم در آرژانتین، یکی از جدی‌ترین و وخیم‌ترین مشکلات فعلی این کشور است و در ۲۰ سال گذشته روند صعودی را نشان داده اما این افزایش سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات در اقتصاد این کشور آمریکای جنوبی در ماه‌های گذشته به طور افسارگسیخته ادامه داشته و به طور بی‌سابقه‌ای از ۱۰۰ درصد فراتر رفته است. عبور تورم آرژانتین از مرز سه رقمی در حالی که این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، نه تنها به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی منجر شده بلکه شرایط سیاسی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

آرژانتین در رتبه‌بندی جهانی تورم سالانه، در جایگاه سوم و در رتبه اول افزایش قیمت ماهانه در آمریکای لاتین قرار دارد.

جلوگیری از سقوط اقتصاد آرژانتین؛ ماموریتی غیر ممکن یا مسیری پر پیچ‌وخم؟
سرخیو ماسا وزیر اقتصاد کنونی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری

با قرارگرفتن سرخیو ماسا نامزد تحت حمایت دولت و پرونیست‌ها در جایگاه سوم نتایج انتخابات مقدماتی، این سیاستمدار آرژانتینی که هدایت وزارت اقتصاد را نیز بر عهده دارد، در ۶۰ روز آینده، با مبارزه دشواری روبرو است.

ماسا با وجود فشارهای فزاینده بر نرخ ارز، ماه‌ها در برابر کاهش ارزش پزو مقاومت کرده بود. او تاکید کرده است که این اقدام را قبل از انتخابات تکرار نخواهد کرد؛ وعده‌ای که آرژانتینی‌ها اعتماد چندانی به آن ندارند.

نخستین چالش ماسا کسب تاییدیه نهایی از هیات مدیره صندوق بین المللی پول در ماه جاری، برای وام هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری بسته نجات ۴۴ میلیارد دلاری است. به این ترتیب، به گزارش روزنامه آرژانتینی لا نسیون، سرخیو ماسا هفته آینده برای تایید و دریافت این وام به واشنگتن سفر خواهد کرد.

در شرایطی که ذخایر ارزی آرژانتین نیز در سایه بحران اقتصادی به شدت کاهش یافته است، آرژانتین در چهارم اوت (۱۳ مرداد) یک وام به ارزش ۷۷۵ میلیون دلار از قطر برای پرداخت تعهدات خود به صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد. آرژانتین اعلام کرد مبلغ دریافتی از قطر را در ماه جاری و زمانی که صندوق بین‌المللی وام ۷.۵ میلیارد دلاری را در اختیار این کشور آمریکای جنوبی قرار دهد، بازپرداخت خواهد کرد.

این در حالی است که این رسانه در همان روز، به نقل از منابعی از وزارت دارایی آرژانتین، از تماس میان خاویر میلِی نامزد راست افراطی و صندوق بین‌المللی پول خبر داد. خبرگزاری افه نیز در تایید این خبر به نقل از منابعی از این نهاد اعلام کرد: صندوق به طور منظم و معمول با طیف گسترده‌ای از مراجع سیاسی و اقتصادی که کشورهای دارای برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول را نیز شامل می‌شود، تماس می‌گیرد.

آنچه مسلم است اینکه ماسا نامزد تحت حمایت دولت را در شرایطی می‌توان قربانی شرایط وخیم اقتصادی آرژانتین دانست در حالیکه صندوق بین‌المللی پول نیز برای استرداد بدهی هنگفت خود کمین کرده است.

آلبرتو راموس (Alberto Ramos) اقتصاددان ارشد آمریکای لاتین در گلدمن ساکس گفت: به نظر می‌رسد این یک ماموریت غیرممکن است. بعید به نظر می‌رسد که ماسا یا هر کس دیگری بتواند اقتصاد را در مدت زمان کوتاهی اصلاح کند.

وی تاکید کرد: اوضاع بسیار بدتر شده است، عدم تعادل آنقدر زیاد است که ممکن است توانایی مدیریت تعدیل را از دست داده باشیم. اوضاع آشفته خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha