۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۴۲
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85202006
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزادگان سرافزار از دغدغه‌‎های خود می‌گویند

۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۴۲
کد خبر: 85202006
آزادگان سرافزار از دغدغه‌‎های خود می‌گویند

شهرکرد -ایرنا- ۲۶ مردادماه هر سال به مناسبت سالروز ورود قهرمانانه آزادگان سرافزار در سال ۶۹ به کشور آیین‌های تکریم و بزرگداشت برای آنان در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود تا نسل جوان با رشادت آزادگان آشنا شوند از سوی دیگر برخی از آزادگان می‌گویند در طول روزهای دیگر سال توجه کمتری به مشکلات این قشر و خانواده آنها می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۵۲۳ نفر آزاده است که در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان پرونده آزادگی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی از آزادگان به صورت کلی دغدغه‌های خود را نداشتن شغل برای فرزندان، مشکلات معیشتی، اشتغال خود و فرزندان، مشکلات درمان و هزینه‌های درمانی و کم توجهی به این قشر عنوان می‌کنند.

دغدغه‌ای به نام بیکاری فرزندان و مشکلات معشیتی آزادگان

آزادگان سرافزار از دغدغه‌‎های خود می‌گویند

یکی از آزاداگان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه خودش بازنشسته است و دارای فرزندی با مدرک کارشناسی(لیسانس) و بیکار است، گفت: بیکاری فرزندان و همچنین برخی از آزادگان و وجود مشکلات مالی و معیشتی، از مهمترین دغدغه این قشر است.

دانش عسگری افزود: هم‌اکنون بیکاری برخی از فرزندان جانبازان با درصد جانبازی پایین و همچنین آزادگان یک معضل است در حالی که بسیاری از این افراد تحصیلکرده هستند اما موفق به یافتن شغل، استخدام در دستگاه‌های اجرایی یا راه‌اندازی کسب و کار نشده‌اند.

وی از مسوولان بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین سایر مسوولان خواست تا برای رفع مشکل اشتغال فرزندان آزادگان و جامعه ایثارگری برنامه‌ریزی کنند تا از این طریق مشکلات اشتغال این قشر رفع شود.

این آزاده استان با تاکید بر اینکه هم‌اکنون طرح‌ها و توافقنامه‌هایی برای رفع مشکلات اشتغال جامعه ایثارگری پیش‌بینی شده است، گفت:طرح‌های اعلام شده پاسخگوی نیاز این تعداد از ایثارگران نیست و حتی برای برخی از آزادگان شرایط جهت دریافت مجوز و تسهیلات این طرح آنقدر زمانبَر و مشکل است که از دریافت این تسهیلات منصرف می‌شوند.

عسگری گفت: برخی امتیازات برای جانبازان، ایثارگران و آزادگان در نظر گرفته شده است و مدام از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی و عامه مردم بیان می‌شود در حالی‌که بسیاری از آزادگان و جامعه ایثارگرای استان حتی برای یک مرتبه نیز از این امتیازات بهره‌مند نشده‌اند و بیان و بازگو کردن این مطلب که همه امکانات و سهمیه‌ها برای این قشر فراهم است و امتیازات خاص دارند، باعث دلخوری و ناراحتی خود ایثارگران و آزادگان و خانواده آنها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد گلخانه برای خودم و فرزندم خودرو خود را نیز فروختم و یکسال است برای تبصره یک احداث گلخانه اقدام کردم، افزود: حمایت از طرح‌های اشتغالزایی یک راهکار برای حمایت از فرزندان جامعه ایثارگری است.

دانش با اشاره به اینکه برخی از ایثارگران و آزادگان با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشتند، گفت: هم‌اکنون برخی از آزادگان، برای تامین هزینه درمان با مشکل مواجه هستند.

وی به بالا بودن هزینه دارو درمان اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از آزادگان به دلیل شکنجه‌های که در دوران اسارت کشیدند و یا جانبازی که دارند، هزینه دارو و درمان بالایی دارند و توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و نیاز است مسوولان از این قشر حمایت بیشتری داشته باشند.

کم‌توجهی به نیازهای جامعه ایثارگری

آزادگان سرافزار از دغدغه‌‎های خود می‌گویند

یکی دیگر از آزادگان چهارمحال و بختیاری با اعلام اینکه گاهی کم‌توجهی به نیازهای جامعه ایثارگری وجود دارد و گفت: این قشر مشکلات زیادی از جمله هزینه درمان و بیکاری فرزندان دارند و از کم توجهی رنج می‌برند.

ظاهر زمانی بر ضرورت سرکشی و دیدار با خانواده آزادگان برای بررسی وضعیت روحی، اقتصادی و درمانی جامعه تاکید کرد و گفت: جامعه ایثارگری نباید رها شوند در حالی که این قشر در زمان جنگ و اسارت زجر و درد کشیدند و هرگز نباید مورد بی‌مهری قرار گیرند.

وی اظهار داشت: برخی از آزادگان در طول جنگ زخمی شدند و یا در زمان اسارت به دلیل شکنجه دشمن بیمار شدن و نیاز به درمان طولانی مدت دارند، که رسیدگی به این قشر نباید ناچیز است.

زمانی به فوت یک از آزادگان استان در آستانه سالروز ورود آزادگان به کشور اشاره کرد و افزود: ایشان به دلیل ابتلا به سرطان پس از سال‌ها رنج فوت کرد.

ما روایت‌گران اسارت دوران دفاع مقدس هستیم

آزادگان سرافزار از دغدغه‌‎های خود می‌گویند

یکی دیگر از آزادگان چهارمحال و بختیاری گفت: دوران اسارت از نظر معنوی خودش یک دانشگاه بود و هر کدام از آزادگان می‌توانند به تنهایی روایت‌گرانی از دوران جنگ و اسارت باشند اما نباید مورد کم‌مهری قرار بگیرند.

رحمت‌الله بنی‌شریف افزود: آزادگان گنجینه‌های زنده انقلاب هستند و باید از این ظرفیت فرهنگی برای روایت‌گری و روشنگری برای نسل نوجوان و جوان در جامعه امروز استفاده شود تا دشمن فرصت برای جولان دادن در اذهان این قشر را نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه پشتیبانی و حمایت از این قشر پیش زمینه برای فعالیت بیشتر آزادگان است، افزود: آزادگان و ایثارگران هنوز هم در بین خانواده‌ها به عنوان الگو هستند و در صورتی حمایت شوند، هر کدام به عنوان یک استاد می‌توانیم در جامعه فرهنگسازی وتبیین انجام دهیم.

آزادگان سرافزار از دغدغه‌‎های خود می‌گویند

مدیرکل بنیاد شهیدو امور ایثارگران استان چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به اینکه آزادگان استان چهارمحال و بختیاری با احتساب شهدای غریب اسارت ۷۵۹ نفر هستند که تعداد ۵۲۳ نفر آنها در استان پرونده دارند و تعداد ۲۳۶ نفر پرونده در دیگر استان‌ها دارند، گفت: بالاترین مدت اسارت مربوط به یکی از شهروندان محترم فرخشهری با مدت سه هزار و ۶۲۲ روز است.

اسماعیل عسگری افزود: آزادگان شهید ۱۶ نفر و شهدای غریب اسارت ۱۴ نفر و آزادگان متوفی ۵۷ نفر است.

وی با گرامیداشت ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان قهرمان به میهن اسلامی افزود: استان چهارمحال و بختیاری دارای ۵۲۳ آزاده سرافراز است که ۱۴ نفر از این عزیزان در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند و پس از آن نیز ۱۶ نفر از آزادگان استان به فیض شهادت نائل آمدند.

عسگری اشتغال فرزندان ایثارگران و آزادگان و شهدا و همچنین مشکلات اقتصادی را از مهمترین مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت: برای حمایت از فرزندان جامعه ایثارگران استان برنامه‌های مختلف از جمله مهارت‌آموزی با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برای ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار قرار دارد.

عسگری افزود: درصد کمی از استخدامی دولتی در طول سال به این قشر اختصاص داده می‌شود و باید برای رفع مشکل اشتغال فرزندان ایثارگران و آزادگان از ظرفیت‌های مختلف از جمله خود اشتغالی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نیمه دولتی و تسهیلات اشتغالزایی استفاده کرد.

وی به حمایت جهادکشاورزی استان برای اشتغال جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد وگفت: برای ایجاد طرحهای کشاورزی و گلخانه می‌توان از این قشر حمایت کرد.

مدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: هم‌اکنون سه هزار نفر از فرزندان ایثارگران، جانبازان بالای ۲۵ درصد و شهدای استان اشتغال ندارند و آزمون استخدامی دستگاههای دولتی برای جذب سهمیه ۲۵ درصدی جذب جامعه ایثارگران در دستگاه‌های دولتی از طریق آزمون استخدامی بسیار اندک برگزار شده است.

عسگری به هدایت جامعه ایثارگری و فرزندان خانواده ایثارگران، شهدا و جانبازان استان برای ایجاد اشتغال پایدار و یا هدایت به سمت واحدهای خصوصی و نیمه‌دولتی اشاره کرد و گفت:برای جذب این گروه بسته‌های تشویقی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است که در صورت جذب فرزندان ایثارگران، جانبازان و شهدا بخشی از حقوق آنها از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت شود و معافیت مالیاتی نیز برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

در استان چهارمحال و بختیاری ۲هزار ۴۱۴ شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران شده است و هفت هزار و ۴۸۰ جانباز و بیش از ۵۰۰ آزاده حضور دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha