زیرساخت های رشته کوهنوردی در کهگیلویه و بویراحمد تقویت می شود

یاسوج -ایرنا- مدیر کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تامین تجهیزات پناهگاه دنا و تکمیل سرای کوهنوردان شهر سی سخت در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا،عین الله دهقان روز پنجشنبه در نشست بررسی موانع و مشکلات هیات های شهرستانی افزود که همچنین شناسه دار کردن هیات ها و حمایت مادی و معنوی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین از اختصاص یک واحد سوئیت در شهر سی سخت برای اسکان مربیان خارج از استان و پذیرایی از مدرسان و میهمانان فدراسیون به هیات کوهنوردی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

دهقان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد با داشتن کوه های بلند خامی و دنا یکی از مقاصد کوهنوردان در جنوب کشورمان محسوب می شود تاکید کرد در فصل تابستان به دلیل اقلیم مناسب شاهد بیشترین استقبال از این سرگرمی مفرح هستیم.

رشته‌کوه دنا بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است که این رشته‌کوه با دارا بودن ۵۲ قله بالای چهار هزار متر دارای یکی از بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از چهار هزار متر در ایران است.

قله قاش مستان و یا بیژن سه ،با ارتفاع چهار هزار و ۴۵۹ متر بلندترین قله رشته کوه های دنا است که نام قاش مستان به علت وجود شکاف و قاش انتهای قُله است که کل و بُزهای کوهی منطقه در فصل جفت‌گیری و مست شدن به این شکاف می‌آیند.

اما همه جاذبه های رشته کوه دنا به بلندی آن خلاصه نمی شود بلکه تنوع حیات وحش،وجود آبشارها و چشمه ها و دیگر دیدنی های بکر طبیعی بر جذابیت آن افزوده است تا جایی که این روزها تورهای کوهنوردی زیادی به مقصد آن انجام می شود.

رشته کوه های دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب در استان اصفهان ادامه دارد و شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامان این کوه زیبا جای گرفته‌ است.

براساس آمار رسمی پنج هزارنفر در کهگیلویه و بویراحمد در رشته کوهنوردی فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha