کره شمالی از منظر سازمان ملل و آمریکا در خطر گرسنگی و نقض حقوق بشر؛ روسیه و چین مخالف

نیویورک – ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی درباره وضعیت حقوق بشر کره شمالی در دوره ریاست دوره ای واشنگتن بر این شورا تشکیل جلسه داد و آمریکا و سازمان ملل درباره وضع حقوق بشر و گرسنگی در این کشور هشدار دادند اما روسیه و چین از پیونگ یانگ همچون همیشه حمایت کردند.

به گزارش ایرنا، نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی (۱۷ اوت/آگوست – ۲۶ مردادماه) هشدار داد: کره شمالی در حال سرکوب حقوق بشر مردم این کشور است که در طول همه‌گیری ویروس کرونا سرعت گرفته و بسیاری از شهروندان این کشور برای یافتن غذا تلاش می‌کنند و مجبور به انجام کار اجباری هستند.

ولکر ترک به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «رنج انسانی در چنین مقیاس و بزرگی باعث بی ثباتی داخلی می شود و پیامدهای گسترده تری دارد و کره شمالی هیچگاه مانند امروز منزوی نبوده است.»

ترک در نخستین نشست شورای امنیت با موضوع حقوق بشر در کره شمالی از سال ۲۰۱۷ گفت: «این شرایط نتیجه سیاست‌های دولت کره شمالی است که در ابتدا با مهار همه‌گیری کرونا مرتبط بود، اما با کاهش همه‌گیری گسترش بیشتری پیدا کرد.»

وی توضیح داد: اطلاعات بدست آمده حاکی از سرکوب فزاینده حقوق آزادی بیان، حریم خصوصی و جابجایی، تداوم شیوه های گسترده کار اجباری، و بدتر شدن وضعیت اقتصادی و حقوق اجتماعی ناشی از تعطیلی بازارها و سایر اشکال درآمدزایی است.

ولکر ترک با بیان اینکه سازمان ملل گزارش هایی از گرسنگی در بخش هایی از این کشور منزوی در اختیار دارد، گفت: این رنج با ناامنی شدید غذایی همراه شده است و بسیاری از مردم کره شمالی "گرسنگی شدید و همچنین کمبود شدید دارو" را تجربه می کنند.

ترک گفت که در حالی که پیونگ یانگ آمادگی خود را برای پذیرش همکاری های بین المللی برای رسیدگی به ناامنی غذایی حاد، که به دلیل شرایط بد اقتصادی و تولید ناکافی محصولات کشاورزی تشدید شده است، نشان داده است، هنوز اقدام لازم در این خصوص انجام نداده است.

وی ادامه داد: "تا به امروز، پیشنهادات حمایت بشردوستانه در کره شمالی به دلیل بسته شدن مرزها تا حد زیادی رد شده یا غیرممکن شده است. بازیگران بشردوستانه بین المللی، از جمله تیم سازمان ملل متحد و تقریباً همه اتباع خارجی دیگر از ورود به کره شمالی منع شده اند."

آمریکا که ریاست شورا را در ماه جاری میلادی (اوت / آگوست) برعهده دارد، گفت که " حکومت کره شمالی از طریق کنترل سرکوبگرانه جامعه توسط کیم جونگ اون و انکار گسترده سیستماتیک حقوق بشر و آزادی های اساسی می تواند منابع لازم برای توسعه سلاح های کشتار جمعی غیرقانونی خود استفاده کند."

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: این ماشین جنگی که قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت را نقض می‌کند، با سرکوب و ظلم، نیرو می‌گیرد. اما اشتباه نکنید، حکومت کره شمالی به رفاه مردم خود توجه نمی کند. سیاست‌های توزیع غذا، به نفع ارتش کره شمالی است که منجر به سوءتغذیه مزمن در میان شهروندان می شود.

چین و روسیه که همیشه از پیونگ‌یانگ در شورای امنیت حمایت دیپلماتیک کرده‌اند، از این نشست انتقاد کردند.

گنگ شوانگ نماینده چین گفت وضعیت حقوق بشر در کره شمالی "تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیست" که شورای امنیت بر اساس منشور سازمان ملل متحد وظیفه تضمین آن را بر عهده دارد.

او گفت: «فشار بر شورای امنیت برای بررسی وضعیت حقوق بشر در کره شمالی نه تنها کمکی به تغییر اوضاع نمی کند، بلکه آن را تشدید می کند. این اقدامات غیرمسئولانه، غیرسازنده و سوء استفاده از قدرت شورای امنیت است.»

روسیه این نشست را "تحریک آمیز" خواند و گفت تحریم های بین المللی اعمال شده علیه کره شمالی منجر به "خفه شدن مداوم مردم کره شمالی شده است."

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha