تونل خلخال - اسالم؛ پایان راهزنی زمستان در گردنه الماس

اردبیل - ایرنا - طرح عمرانی تونل خلخال - اسالم که به تازگی کلنگ احداث آن به زمین زده شد، از نظر توسعه زیرساخت ارتباطی استان‌های اردبیل و گیلان، رونق گردشگری، حذف خطر یخبندان و تامین امنیت تردد حائز اهمیت است و اخذ مجوز و اعتبار اجرای آن، حاکی از توجه دولت سیزدهم به مطالبه دیرین مردم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، جاده گردشگرپذیر خلخال - اسالم که از مناطق گردشگری استان‌های اردبیل و گیلان است، با وجود جذابیت‌های بی‌نظیری که دارد، به خاطر مرتفع بودنش در زمستان‌ها زودتر از اغلب محورهای مواصلاتی گرفتار برف و بوران می‌شود و چه زحمت‌ها و مشتقت‌هایی که راهداران اردبیل و گیلان برای بستن زنجیر چرخ و به مسیر بازگرداندن خودروها در آن متحمل نمی‌شوند!.

"به دریا رفته می‌داند مصیبت های توفان را "؛ سال‌هاست که برف و یخبندان زودرس محور خلخال - اسالم، چنان بر رانندگان و مسافران سخت می‌گیرد که لذت خاطرات گشت و گذار بهاری و تابستانی را زهرمار می‌کند و خدای نکرده بروز برخی سوانح جاده‌ای نیز خاطره‌ای تلخ رقم می‌زند.

تردد ایمن با احداث تونل در مسیر خلخال - اسالم از مطالبات دیرین مردم جنوب استان اردبیل یعنی شهرستان‌های خلخال و کوثر بود و البته این پروژه مهم که بین ۲ استان اجرا می‌شود، برای گیلانی‌های خونگرم نیز مبارک خواهد بود و صفای این محور گردشگری را دوچندان خواهد کرد.

سرانجام با پیگیری‌های مستمر، پس از سال‌ها اوایل اسفندماه سال گذشته انتظار مجوز ماده ۲۳ پروژه احداث تونل در گردنه الماس جاده خلخال - اسالم اخذ شد و این پروژه دارای ردیف ملی شد.

اواخر خردا ماه امسال بود که احمد وحیدی وزیر کشور به همراه استاندار اردبیل از محل احداث تونل الماس در جاده اسالم به خلخال بازدید کرد و در جریان برنامه‌ریزی‌ها برای عملیاتی شدن آن قرار گرفت.

تونل خلخال - اسالم پایان راهزنی زمستان در گردنه الماس

دغدغه توسعه زیرساخت‌ها

استاندار اردبیل بارها از ضعف زیرساخت‌های ارتباطی این استان فریاد برآورده و همواره بر لزوم رفع این نقصان تاکید داشته است. مقام عالی دولت در استان اردبیل بارها در مقاطع مختلف اذعان کرده که میانگین شاخص تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه در سایر استان‌های کشور ۲۴ درصد، اما در استان اردبیل ۱۱ درصد است و مرکز استان اردبیل از داشتن یک راه اصلی مناسب برای دسترسی به مرکز کشور محروم است و اهالی هشت شهرستان این استان نیز فاقد یک راه مناسب و بزرگراه برای دسترسی به مرکز استان هستند.

سیدحامد عاملی در عین حال با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به تامین و توسعه زیرساخت‌های استان اردبیل اعلام کرده که میانگین تزریق اعتبارات به زیرساخت‌های این استان در سال‌های گذشته سالانه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده و خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش دولتمردان دولت سیزدهم در سال گذشته این مبلغ به ۶۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

تونل خلخال - اسالم پایان راهزنی زمستان در گردنه الماس

پیگیری‌ها نتیجه داد

بالاخره روز موعود فرا رسید و در ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان به ایران عزیز، عملیات اجرایی احداث تونل یا حذف گردنه الماس در محور ارتباطی خلخال - اسالم آغاز شد. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آیین کلنگ‌زنی این پروژه مهم گفت: کل پروژه، چهار کیلومتر و ۱۰۰ متر است که از این میزان ۲ کیلومتر و ۸۶ متر تونل و ۲ کیلومتر و ۳۲ متر راه دسترسی برای جاده خلخال - پونل پیش‌بینی شده است.

به گفته محمدرضا کدخدازاده ، مجموع اعتبار لازم برای این پروژه ۱۵ هزار میلیارد ریال است که برای احداث تونل ۹ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و بقیه برای احداث راه دسترسی هزینه خواهد شد.

او این نوید را داد که با اجرای این پروژه علاوه بر رفع نقاط برف‌گیر و حادثه خیز مسیر، طول جاده اسالم به خلخال از ۶۶ کیلومتر به ۵۸ کیلومتر و جاده خلخال به پونل هم از ۷۶ کیلومتر به ۷۵ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

یک نکته خوب در خصوص این پروژه ارتباطی بین ۲ استان اینکه به گفته کدخدازاده ، عملیات اجرایی پروژه به یکی از شرکت‌های توانمند تونل‌سازی کشور واگذار شده و شرکت مجری متعهد به اجرا و تکمیل عملیات اجرایی در طول ۴۸ ماه شده است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآورشد: تونل خلخال به اسالم علاوه بر رفع نیاز ارتباطی شهرستان‌های خلخال و کوثر، به عنوان یک کریدور عبوری جهت اتصال راه‌های شمال غرب به شمال کشور و استان‌ گیلان بسیار حائز اهمیت است.

یکی دیگر از مشکلات جاده گردشگری اسالم به خلخال تخریب گسترده آسفالت این جاده ۶۶ کیلومتری است. برای رفع این مشکل هم ادارات کل راهداری استان‌های اردبیل و گیلان عملیات مرمت و آسفالت این مسیر را شروع کرده‌اند ، در عین حال باید توجه کرد که شمارش معکوس برای شروع فصل سرما در این منطقه آغاز شده است و لازم است دستگاه‌های مسئول از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند.

تونل خلخال - اسالم پایان راهزنی زمستان در گردنه الماس

تزریق اعتبارات ملی و تهاتر نفت به پروژه راه اصلی خلخال - کلور - درام

شکی نیست که به گفته استاندار اردبیل، آغاز عملیات اجرایی تونل محور ارتباطی خلخال به اسالم خبر بسیار مسرت‌بخشی برای مردم منطقه است اما آقای عاملی در کنار پافشاری برای اجرای طبق زمان‌بندی این طرح عمرانی، تاکید کرده از تسریع ادامه عملیات اجرایی پروژه در حال احداث راه خلخال به منجیل نیز غفلت نشده است. پروژه‌ای که راه ارتباطی خلخال و استان اردبیل به مرکز کشور را حدود ۹۰ کیلومتر کاهش می‌دهد و به واسطه شرایط توپوگرافی از هیچ گردنه‌ای عبور نمی‌کند.

به گفته او ، ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تهاتر نفت برای این پروژه آماده است و با این اعتبار و تامین ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی عملیات اجرایی راه خلخال - منجیل شتاب بیشتری خواهد گرفت.

استاندار اردبیل این نوید را داده بود که با همکاری و همدلی بین مسئولان استان و تلاش نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران و به اهداف توسعه استان اردبیل در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی دست پیدا می‌کنیم.

اکنون با تدبیر دولتمردان، ترددی ایمن و سریع بین ۲ استان اردبیل و گیلان فراهم می‌شود و خودروها به جای تحمل شلاق زمستان در گردنه الماس، گذری راحت از تونل را تجربه خواهند کرد، اما نباید فراموش کرد که استان اردبیل از نظر زیرساخت‌های ارتباطی عقب‌ماندگی‌های زیادی دارد و جبران این عقب‌ماندگی‌ها در کنار تلاش دستگاه‌های ذیربط استانی مستلزم توجه و عنایت مسئولان کشوری است.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، اقتصادی و مذهبی در شمال ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha