رونق منطقه ویژه جهان آباد فامنین موجب مهاجرت معکوس شده است

همدان- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت های صورت گرفته در منطقه ویژه جهان آباد در فامنین موجب مهاجرت معکوس شده به گونه ای که در برخی روستاها که حتی یک نفر ساکن نبوده دوباره احیا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "حمیدرضا حاجی بابایی" روز شنبه در آیین آغاز عملیات احداث پتروشیمی ابن سینا با حضور وزیر صمت اظهار داشت: منطقه ویژه جهان آباد با وجود محرومیت فامنین اما هم اینک گران قیمت ترین منطقه استان به شمار می رود.

وی گفت: زمین طرح پتروشیمی به فردی واگذار شده بود که با حکم دادگاه این زمین بازگشت و به فردی جدید برای اجرای این طرح واگذار شد.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان افزود: ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای این طرح سرمایه گذاری شده است.

حاجی بابایی ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای انتقال خط گاز پیش بینی و در حال اجرا است همچنین آب مورد نیاز و پست ویژه برق نیز تامین شده است.

وی تاکید کرد: هم اینک همدان به ویژه منطقه ویژه جهان آباد فامنین سرمایه گذاری کلان می خواهد تا شاهد رشد و توسعه در این منطقه باشیم.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: به تازگی با حضور استاندار همدان از ۱۸ کارخانه استان بازدید شد که هر یک از آنها ۲۵۰ نیروی جدید نیاز دارد که با کمبود کارگر مواجه هستیم.

رونق منطقه ویژه جهان آباد فامنین موجب مهاجرت معکوس شده است

دیگر نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: فامنین جزو مناطق محروم است و کنار آن شهر پیشخور با روستاهای بسیار در منطقه محروم قرار دارد.

حجت الاسلام "احمد حسین فلاحی" با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد سال ها راکد مانده بود اظهار داشت: ظرفیت های بیشماری همچون آزاد راه و راه آهن در کنار این طرح قرار دارد.

وی یادآوری کرد : خشکسالی ها متمادی باعث مهاجرت اهالی فامنین شده در حالیکه باید ظرفیت اشتغال را فراهم کرد تا با مهاجرت معکوس، این شهرستان از وضعیت رکود خارج شود.

وی بیان کرد: استفاده از معدن موجود در شهر قهاوند نیز باعث خروج فامنین از محرومیت این منطقه می شود.

تأسیس منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد فامنین با ۲ هزار هکتار مساحت در فروردین‌ماه ۱۳۸۸ به تصویب مجلس رسید.

این منطقه با داشتن ویژگی‌هایی همچون دسترسی به بازار عراق، همجواری با قطب‌های صنعتی بزرگ و آزادراه کربلا به عنوان شاهراه ارتباطی غرب کشور، نزدیکی به مرز خسروی و قابلیت اشتغال‌زایی حدود ۳۰ هزار نفر می‌تواند نقش موثری در پیشرفت و توسعه استان ایفا کند و فرصت ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری است و در صورت حل مشکلات، رفع محرومیت منطقه را به دنبال خواهد داشت.

"عباس علی آبادی" وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه در همدان کلنگ احداث پتروشیمی ابن سینا را به زمین زد و عملیات اجرایی این پروژه بزرگ پس از سال‌ها وقفه آغاز شد.

افتتاح شهرک صنفی کارگاهی، آغاز عملیات احداث پتروشیمی ابن سینا، بازدید ازچند طرح تولیدی و صنعتی و دیدار و گفت و گو با فعالان اقتصادی از برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت در کهن دیار همدان است.

محل احداث پتروشیمی ابن سینا منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد واقع در شهرستان فامنین از توابع استان همدان است.

محصول نهایی این پروژه ۱۱ هزار تن در سال (MGE) مونو اتیلن گلایکول،۱۰۱ هزار تن در سال (ETX) انواع اتوکسیلات ها، ۵۶ هزار تن در سال (GE) گلایکل اتر و ۳۲ هزار تن در سال (MDEA) و متیل دی اتانول آمین (EA) اتانول آمین است.

پتروشیمی ابن‌سینا در سال ۸۳ با سفر مقام معظم رهبری تصویب شد.

در حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان همدان فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha