نشست سران واشنگتن، توکیو و سئول؛ تهدیدهای بالقوه آمریکا برای منطقه

تهران- ایرنا - کارشناسان از اجلاس سران آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در کمپ دیوید در راستای ارتقای همکاری ۳ کشور انتقاد کردند و آن را آغاز جنگ سردی جدید نامیدند و هشدار دادند این نشست ممکن است منجر به خطرات منطقه ای بالقوه بیشتری نیز شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، در اجلاس کمپ دیوید قرار بوده ۲ سند با عنوان "اصول کمپ دیوید" و "ماهیت کمپ دیوید" منتشر شود. اولی شامل راهنمایی برای همکاری سه جانبه و دیگری خروجی و نتیجه گیری دیدگاه های ۳ طرف برای همکاری و برنامه اجرایی آن خواهد بود.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت منطقه آسیا-اقیانوسیه سرزمین صلح، توسعه و همکاری است که نباید بار دیگر به عرصه ای برای بازی های ژئوپولتیکی تبدیل شود. وی همچنین تمامی طرفین شرکت کننده در اجلاس کمپ دیوید را ترغیب کرد در میانه پیچیدگی شرایط امنیت بین المللی چندجانبه گرایی واقعی را حفظ کنند.

وی همچنین افزود: «چه کسانی مناقشات را درست می کنند و تنش ها را افزایش می دهند؟ جامعه بین المللی اجماع خودش را دارد. تلاش برای ایجاد انحصارگری و تشکیل گروه ها و ائتلاف ها برای تقابل و ایجاد ائتلاف های نظامی در منطقه آسیا- اقیانوسیه منفور است و مخالفت هایی را در میان کشورهای منطقه به دنبال خواهد داشت. »

سخنگوی وزارت امورخارجه چین خاطرنشان کرد امنیت یک کشور نباید به قیمت هزینه برای هیچ کشور دیگر و یا صلح و ثبات منطقه ای تمام شود.

لو چائو کارشناس مسائل مربوط به شبه جزیره کره در آکادمی علوم اجتماعی لیااونگ در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت: «جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سران کشورهای ژاپن و کره جنوبی را برای نشست کمپ دیوید به واشنگتن دعوت کرد. به هرحال حال و هوای جنگ سرد حتی پیش از آغاز این اجلاس در همه جا پخش شده بود. این طور مناسب است که بگویم اجلاس کمپ دیوید آغاز دوره جدیدی از جنگ سرد است. »

وی در ادامه افزود ما امیدواریم کره جنوبی و ژاپن با چین همکاری و به شکل صلح آمیز در کنار یکدیگر به عنوان کشورهای همسایه زندگی کنند. به علاوه همکاری اقتصادی میان ۳ کشور می تواند برای اقتصاد سراسر جهان مفید باشد. اجلاس کمپ دیوید آشکارا تلاش آمریکا برای کنترل ژاپن و کره جنوبی است.

این کارشناس چینی معتقد است اجلاس کمپ دیوید نمی تواند در زمینه همکاری اقتصادی، امنیتی و نظامی چیزی خوب برای کره جنوبی و ژاپن به ارمغان بیاورد.

روز جمعه برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نشستی ۳ جانبه به شکل مستقل در کمپ دیوید برگزار کردند. پیش از این تمامی جلسات سران این ۳ کشور در حاشیه اجلاس های بین المللی برگزار می شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha