۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85203225
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عوامل طبیعی و انسانی علت آتش سوزی‌های اخیر در بوجاق گیلان است

رشت – ایرنا – پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق گیلان در ماه های اخیر چندین بار دچار آتش سوزی شد و هر بار در کمتر از ۲ساعت با همیاری نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان ،مردم و دیگر دستگاه‌های مرتبط استان مهار شد، اما دلیل این آتش سوزی‌های پی‌در پی عوامل طبیعی و انسانی ذکر شده است.

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند؛تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب برای بیش از۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمن آنکه این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب ها با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو می شوند.

آتش سوزی‌های عمدی در بوجاق برای تصرف نیست

رئیس اداره پارک ملی بوجاق ضمن مهار کامل آتش سوزی اخیر در این پارک گفت: عوامل طبیعی و انسانی از دلایل آتش سوزی های اخیر این پارک ملی است و موضوع تصرف، در بخش عوامل انسانی مطرح نیست.
احسان باقری پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بخش عوامل طبیعی موضوع افزایش دما و گرمای شدید مطرح است اما در بخش عوامل انسانی بیشتر موضوع تلافی جویانه و بی احتیاطی گردشگران است.
وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از افراد متخلف که بدلایل زیست محیطی مشمول جریمه و احکام قضایی شده اند برای تلافی دست به آتش سوزی‌های عمدی در این پارک ملی می زنند غافل از اینکه صدمه به محیط زیست آسیب دوچندان به خود و فرزندانشان است.
وی با اشاره به آخرین آتش سوزی در شامگاه پنجشنبه اشاره کرد و گفت: به دستور فوری مدیرکل با حضورسریع یگان حفاظت محیط زیست و نیز همراهی نیروهای امدادی و اعضای ستاد بحران شهرستان، حریق در کمتر از ۲ ساعت مهار شد.
باقری پور گفت: متاسفانه، این دومین آتش سوزی در هفته اخیر است و علت بروز آن در دست بررسی است؛ اما در آتش سوزی ۲۲ مرداد که آتش در زمان کوتاهی بطور کامل مهار شد، شخص آتش افروز پس از شناسایی، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شد.

گردشگران توجه به محیط زیست را در اولویت قرار دهند


مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با توجه به گرمای هوا و خشک بودن سطح زمین از کلیه طبیعت‌گردان و مسافرانی که به استان گیلان سفر می کنند، تقاضا داریم نسبت به رعایت مسائل ایمنی در افروختن آتش در مناطق چهارگانه و جنگلی و مراتع توجه جدی داشته باشند تا شاهد بروز سوانح آتش سوزی در این مناطق و از بین رفتن جنگل‌ها و گونه‌های جانوری و گیاهی نباشیم.
علی اصغر روشنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه گیلان یکی از استان های بارز گردشگری است و همواره پذیرای گردشگران است، افزود: انباشت زباله و بی احتیاطی در افروختن آتش از جمله مواردی است که ضرورت دارد گردشگران این استان نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند زیرا بر اثر بی احتیاطی و بی توجهی در این خصوص خسارات بسیار سنگین و بعضا جبران ناپذیری متوجه استان خواهد شد.
وی از گردشگران و مردم خواست تا حد امکان از افروختن آتش در مناطقی که پوشیده از درختان و شاخه و برگ خشک هستند خودداری کنند و در صورت نیاز به این کار حتما از خاموش شدن آتش قبل از ترک منطقه مطمئن شوند.
وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان آماده دریافت گزارشات از طریق سامانه ١۵۴٠ است.
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق با بیش از سه هزار و ۲۶۰هکتار یکی از مهمترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تنها پارک ملی خشکی دریایی کشور در نزدیکی کیاشهر واقع در شرق گیلان با توجه به ثبت آن در کنواسیون رامسر از اهمیت اکولوژیکی بسیار بالایی به لحاظ تنوع گونه ای برخوردار است .
حضور هر ساله تعداد کثیری از پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت،پارک ملی بوجاق را بعنوان یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد و مهم در سطح ملی و همچنین بین المللی مطرح کرده و آن را دارای بالاترین درجه حفاظتی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha