۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85203259
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محور اصلی نشست آتی بریکس: تمرکز بر ارزهای محلی در تبادلات تجاری

تهران - ایرنا - پایگاه خبری آمریکایی یواس نیوز در گزارشی در باره اهداف نشست آتی سران بریکس که قرار است جمهوری اسلامی ایران هم عضو آن شود، نوشت: مهمترین تمرکز این نشست بهبود روابط اقتصادی و چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی با ارزهای محلی در «بانک توسعه جدید» خواهد بود که به نوعی بانک بریکس به شمار می آید.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پایگاه خبری آمریکایی یواس نیوز در گزارشی به برگزاری نشست آتی سران بریکس پرداخته است که قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شود و دلایل برگزاری این نشست را برشمرده است.

در اجلاس سران گروه بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور بزرگ - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، انتظار می رود سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل و نارندرا مودی نخست وزیر هند حصور داشته باشد.

در این گزارش آمده است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دلیل صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام جنایات جنگی در اوکراین، شخصاً در این نشست شرکت نخواهد کرد. پوتین به صورت مجازی در این اجلاس شرکت خواهد کرد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه در ژوهانسبورگ نماینده او خواهد بود.

این پایگاه خبری مدعی شده است سران بریکس بر سر گسترش این بلوک از طریق افزودن اعضای جدید اختلاف نظر دارند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آفریقای جنوبی، بیش از ۴۰ کشور از جمله عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، آرژانتین، اندونزی، مصر و اتیوپی برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند.

این گزارش همچنین مدعی شده است چین که به دنبال گسترش نفوذ خود در کشمکش با ایالات متحده بر سر تجارت و ژئوپلیتیک است، از توسعه بریکس حمایت می کند، در حالی که برزیل در این خصوص بدبین است.

بر اساس این گزارش، روسیه که امیدوار است بر انزوای دیپلماتیک خود بر سر جنگ اوکراین غلبه کند، مایل است اعضای جدید را مانند آفریقای جنوبی وارد این بلوک کند. اما رویکرد هند در این خصوص روشن نیز و به نوعی بلاتکلیف است.

به گفته انوک گودونگوانا، وزیر دارایی آفریقای جنوبی انتظار می‌رود که این گروه در مورد چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی به ارز محلی در «بانک توسعه جدید» که به نوعی بانک بریکس به شمار می آید گفتگو کنند.

وزیر دارایی آفریقای جنوبی تصریح کرد: استفاده از ارز محلی به کاهش خطرات ناشی از نوسانات ارزی کمک می کند.

بر اساس این گزارش، بانک توسعه جدید از زمان تاسیس در سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون در حال تلاش برای بکاررگیری ارزهای جایگزین است.

رهبران همچنین احتمالاً در مورد چگونگی بهبود روابط اقتصادی بین اقتصادهای مختلف نیز گفتگو خواهند کرد. توسعه همکاری در مورد فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در بخش هایی از همکاری انرژی و توسعه زیرساخت ها گرفته تا اقتصاد دیجیتال و بازار کار از دیگر مواردی است که بنظر می رسد در این اجلاس مطرح شود.
بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود آخرین روز این اجلاس بر روی گفتگو با رهبران کشورهای دیگر متمرکز شود.

نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرده است که تاکنون از ۶۷ تن ازسران جهان برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.

همچنین فرانسه علاقه خود را به پیوستن امانوئل مکرون، رئیس جمهورس این کشور در این اجلاس را ابراز کرده بود، اما روسیه به دلیل حمایت فرانسه از اوکراین در برابر تهاجم روسیه، با این امر مخالف بود. بنابراین مکرون برای حضور در این اجلاس دعوت نشده است.

پاندور گفت: همچنین توجه ویژه ای به روابط بین بریکس و کشورهای آفریقایی برای پیوند با موضوع اجلاس "بریکس و آفریقا" خواهد شد و افزود که شرکای بریکس مشتاق هستند تا فرصت ها را برای بهره مندی از منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا بررسی کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، وبگاه Cryptopolitan در گزارشی آورده است: ایران با تلاش برای کسب جایگاه در گروه اقتصادی تأثیرگذار بریکس، گامی جسورانه رو به جلو برداشته است. این کشور می‌کوشد بدون توجه به مخالفت‌ها، آینده اقتصادی خود را در عرصه جهانی تثبیت کند و به دنبال اتحاد با قدرت‌های بزرگ عضو بریکس، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

ایران فعالانه برای عضویت در بریکس تلاش می‌کند و به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این کشور، هیچ‌چیز مانع عضویت این کشور در بریکس نمی‌شود.

نظم اقتصادی کنونی جهان، دیگر برای ایران رضایت‌بخش نیست. نگاه این کشور به جهت‌های دیگر به ویژه به سمت کشورهای بریکس است.

ایران در کنار برقراری روابط مستحکم با چین، روسیه و هند، بر گسترش روابط اقتصادی خود با سایر اعضای بریکس نیز تمرکز کرده و آشکارا به دنبال عضویت در این بلوک اقتصادی است.

تلاش ایران برای عضویت در بریکس هنگامی سرعت گرفت که وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور در جلسات اخیر این بلوک اقتصادی شرکت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha