۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85203563
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وجود"  خرده مالکان "  مهمترین مشکلِ پیش رویِ احیای بازار تاریخی نائین است

اصفهان - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین از توابع استان اصفهان گفت: تعدد " خرده مالکان" ، شرایط را برای مرمت و احیا مغازه‌های بازار ناریخی نائین مشکل کرده است.

محمود مدنیان روز شنبه گفت و گو با ایرنا افزود: گذر زمان موجب شده است مغازه‌های بازار تاریخی نائین خرده مالکان زیاد داشته باشد، از این رو یکی از مهمترین مشکلات این بازار این است که مغازه ها به شکل ورثه ای به حالِ خود رهاست.

وی با اشاره به شرایط ۱۷۰ باب مغازه بازار تاریخی نائین تصریح کرد: با توجه به‌ اینکه مردم بافت تاریخی را رها کرده اند و در بافت جدید شهر ساکن شده اند، بازار تاریخی هم که از وسط بافت تاریخی می‌گذرد، حدود ۷۰ سال از رونق افتاده و متروکه شده است.

مدنیان نبود هماهنگی خرده مالکان در بازسازی و مرمت مغازه ‌های بازار را مهمترین مشکل این اثر ثبت ملی دانست و افزود: از سال ۹۰ طرحی را اجرا کردیم که پیرو آن از خرده مالکان مغازه ها خواستیم به ازای مرمت مغازه ها توسط اداره میراث‌فرهنگی شهرستان نائین، به مدت پنج سال مغازه ها در اختیار این نهاد قرار دهند؛ ۳۵ مغازه به همین واسطه مرمت شد اما با شروع پاندمی کرونا و کم شدن اعتبارات، نتوانستیم در راستای همین طرح، با خرده مالکان تفاهم و مغازه‌ها را مرمت کنیم.

وی خاطرنشان گرد: مغازه هایی که مرمت شد، از سوی مرکز آموزش صنایع دستی، اداره میراث‌فرهنگی شهرستان در اختیار هنرمندان قرار داده شد که بازار رونق پیدا کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در حدود ۱۲ مغازه از بازار تاریخی نایین در محدوده ورودی چهل دختران فعال است اما هرچه به طرف مسجد خواجه و انتهای بازار نزدیک می شویم ، در یک سوم باقی مانده، مغازه ها آسیب دیده و بعضی از آنها کامل تخریب شده اند.
به گفته وی، در ۲ سالِ اخیر چهار باب مغازه از یک سوم باقی مانده بازار تاریخی نائین به دلیل رسیدگی نکردن خرده مالکان تخریب شد و سقف تعدادی از آن‌ها ریخت.

مدنیان در خصوصِ اقدامات نهاد متبوعش برای رسیدگی به شرایط مغازه های یک سوم انتهایی بازار تاریخی نایین گفت: قرار است در صورت اختصاص اعتبار، طرح عقد تفاهم نامه با خرده مالکان مغازه های بازار و مرمت آن‌ها برای یک سوم باقی مانده بازار انجام شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین با اشاره به اینکه هم اکنون اعتبارات کافی در رابطه با رسیدگی به شرایط مغازه‌های یک سوم بازار تاریخی اختصاص داده نشده است، گفت: امسال ۵۰۰ میلیون تومان در این رابطه اختصاص داده شده که کافی نیست اما می توانیم با این میزان اعتبار ۲ مغازه از محدوه یک سوم بازار تاریخی نایین را مرمت و احیا کنیم.

به گفته وی شهرداری در رابطه با مشارک در این طرح صحبت های شفاهی داشته و اعلام کرده است که اگر اداره میراث‌فرهنگی شهرستان، ۵۰ درصد از اعتبارِ مرمت یک سوم بازار را تامین کند، در ۴۰ یا ۵۰ درصدِ طرح احیا بازار نایین مشارکت خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: با این وجود در سال‌های اخیر، پشت بام بازار تاریخی نایین توسط میراث‌فرهنگی ایزوله و بسیاری از بخش ها استحکام بخشی و بازسازی شده است.

مدنیان افزود: بدنه سازی کل بازار و ۶۰ درصد از کف سازی آن با هماهنگی‌های لازم با اداره های آب، برق و گاز انجام شده است.

به گزارش ایرنا، بازار تاریخی نایین، مهمترین معبر اصلی و مرکز تجاری این شهر از وسط بافت تاریخی می‌گذرد و ورودی بازار به عنوان یکی از دروازه های قدیم شهر معروف به دروازه چهل دختران به شمار می‌آمده است.

بنای اولیه بازار مربوط به دوره ایلخانی اما در طول دوره های مختلفِ تاریخی تغییرات و توسعه داشته است. این بازار که بیشترین رونق خود را در دوران صفویه داشته تا ۷۰ سال پیش کماکان فعال بوده است.

این بازار ۳۰۰ متر طول و عرض آن بین ۳ تا ۵ مترمتغیر و شامل۱۷۰ باب مغازه است.

این بنای تاریخی به شماره ۱۵۶۴ به سال ۵۶ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان نائین حدود یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و حدود ۹۹ اثر ثبت شده ملی دارد و از بافت‌های تاریخی با ارزش و جاذبه‌های طبیعی برخوردار است.

این شهرستان در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha