روایت رسانه‌های هندی از گفت‌وگوی رییسی و مودی

تهران- ایرنا- رسانه‌های هندی پس از گفت‌وگوی تلفنی رییس جمهوری ایران و نخست وزیر هند، با استقبال از گسترش روابط میان دو کشور، توسعه بندر چابهار و عضویت ایران در گروه بریکس را مهم‌ترین بخش این گفت‌وگو دانستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، هندوستان تایمز با اشاره به نزدیک بودن نشست بریکس نوشت: گفت وگوی تلفنی مودی و رئیسی پیش از دیدار حضوری آنها در حاشیه اجلاس بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) در ژوهانسبورگ در روزهای ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) انجام شد. ایران از جمله کشورهای میهمان دعوت شده به اجلاس بریکس توسط میزبان آفریقای جنوبی است، بر اساس یک گزارش، ایران در میان ۴۰ کشوری است که علاقه مند به پیوستن به بریکس هستند و گسترش این گروه نیز در گفتگوی مودی و رئیسی رقم خورده است.

نارندرا مودی نخست وزیر هند و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، روز جمعه بر تعهد خود برای تقویت همکاری های دوجانبه و تحقق پتانسیل کامل بندر چابهار به عنوان یک هاب چندجانبه اتصال تاکید کردند.

در بیانیه رسمی دولت هند آمده است: مودی و رییسی در مورد موضوعات مهم دوجانبه و منطقه ای گفتگو کردند. این بیانیه بدون اشاره به جزئیات اضافه کرد: آنها بر تعهد خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه از جمله به‌کارگیری پتانسیل کامل بندر چابهار به‌عنوان یک قطب ارتباطی تاکید کردند.

مودی گفت: روابط هند و ایران بر پایه ارتباطات تاریخی و تمدنی نزدیک از جمله ارتباطات قوی بین مردم است.

این دو مقام بلندپایه برای اولین بار در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای(SCO) در سمرقند در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) ملاقات کردند و در مورد راه های تقویت همکاری در انرژی، بازرگانی و ارتباطات منطقه ای گفتگو و پیشرفت در توسعه بندر چابهار را بررسی کردند.

خبرگزاری پرس تراست ایندیا با اشاره به متن این گفت وگو، نوشت: نخست وزیر مودی در گفتگو با ایکس که قبلاً توییتر نامیده می شد، درباره این گفت و گو اظهار داشت: گقت و گوهای گسترده ای با رئیس جمهوری ایران ابراهیم رئیسی انجام داده ام، ما در مورد دوستی رو به رشد هند و ایران و زمینه برای تقویت روابط در بخش هایی مانند انرژی، تجارت و مسیرهای تجاری صحبت کردیم.

پرس تراست ایندیا، گسترش همکاری ها در بندر چابهار و عضویت ایران در بریکس را مهمترین بخش این گفت و گو دانست.

رسانه ایندیا تی وی نیز نوشت: براساس بیانیه رسمی، رهبران دو کشور بر تعهد خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه از جمله تحقق پتانسیل کامل بندر چابهار به‌عنوان یک هاب ارتباطی تاکید کردند.

نخست وزیر هند نارندرا مودی روز جمعه با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به صورت تلفنی درباره موضوعات مهم دوجانبه و منطقه ای گفتگو کرد.

نخست وزیر مودی تاکید کرد که روابط هند و ایران بر پایه ارتباطات تاریخی و تمدنی نزدیک است.

بر اساس بیانیه رسمی، مقامات دو کشور بر تعهد خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه از جمله تحقق پتانسیل کامل بندر چابهار به‌عنوان یک هاب ارتباطی تاکید کردند.

روسای دو کشور همچنین درباره حضور در مجامع بین المللی و ائتلاف های مشترک از جمله بریکس گفتگو کردند و مشتاقانه منتظر دیدار خود در حاشیه نشست آتی بریکس در آفریقای جنوبی بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha