۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85203692
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افق‌های روشن رشته شمشیربازی در زنجان

۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۰
کد خبر: 85203692
افق‌های روشن رشته شمشیربازی در زنجان

زنجان - ایرنا - زنجان با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود، رتبه اول ایران را در اسلحه اپه دارد و جزو پنج استان برتر کشور در رشته شمشیربازی بوده و افق‌های روشنی پیش روی آن گشوده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شمشیربازی به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی رزمی و ۲ نفره محسوب و مسابقات آن با توجه به شمشیرها و قوانین بازی در سه رشته فلوره، اپه و سابر با ۲ شمشیر، ۲ ماسک و کلاه مخصوص، ۲ سیم متصل به بدن ورزشکاران، جوراب بلند، دستکش و جلیقه های مخصوص الکترونیکی و دیگر تجهیزات حفاظتی و به صورت ۲ نفره و تیمی برگزار می شود.

کارشناسان ورزشی، با توجه به مدارک موجود معتقد هستند که ورزش شمشیربازی در ابتدای قرن چهارم میلادی در اروپا متولد شده و کشور آلمان پیشقدم این ورزش است.

در ابتدای قرن پانزدهم، شمشیربازی از آلمان به ایتالیا راه یافت و در قرن شانزدهم در همه اروپا متداول شد و مدارس شمشیربازی به آموزش علاقه مندان این ورزش پرداختند اما انگیزه اصلی برای کسب مهارت در شمشیر بازی مهیا شدن برای جنگ تن به تن بود.

این رشته ورزشی در سال ۱۳۲۸ به ایران راه یافت و در استان زنجان نیز از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد.

رشته ورزشی شمشیربازی از سال ۱۳۸۴ در استان زنجان فعال شده است.این رشته ورزشی در رده های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان و بزرگسالان و بخش زنان و مردان ورزشکار دارد.

خبرنگار ایرنا مرکز زنجان برای اطلاع از وضعیت و جایگاه رشته ورزشی شمشیر بازی در استان زنجان با حامد افشاری، رییس هیات شمشیر بازی استان زنجان گفت و گو کرده است.

افق‌های روشن رشته شمشیربازی در زنجان

ایرنا: هم اکنون رشته شمشیربازی در استان زنجان چه وضعیتی دارد؟

افشاری: رشته ورزشی شمشیربازی استان زنجان از سال ۱۳۸۴ راه اندازی شده و فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است.

من از اولین شمشیربازان پرورش یافته در این استان هستم.

این رشته همانند همه رشته های دیگر مدتی درگیر و متاثر از شیوع کرونا بود که پس از مسایل کرونا، هیات به طور جدی فعالیت خود را از سر گرفت به خصوص اینکه در بخش بانوان به طور کلی این رشته ورزشی تعطیل شده بود که به همت خانمها بیات و قنبری جانی دوباره گرفت.

۶۰ شمشیرباز زن و مرد در استان زنجان ساماندهی شده اند.ایرنا: هم اکنون چه تعداد ورزشکار زنجانی در این رشته ورزشی فعال هستند؟

افشاری: در زمان حاضر ۶۰ شمشیرباز در این استان ساماندهی شده اند که ۳۰ ورزشکار در بخش زنان و ۳۰ ورزشکار در بخش مردان در رده های سنی مختلف نوجوانان، جوانان و بزرگسالان فعال هستند و به مسابقات مختلف اعزام می شوند.

در قسمت مردان نیز ورزشکاران شاخص در رشته " اپه " هستند و در مسابقات اخیر خوش درخشیدند که در قسمت انفرادی، محمد اسماعیلی و امیر خلفی فرد مقام اول و دوم کشوری را کسب کردند و در قسمت تیمی هم زنجان با نتیجه ۴۴ به ۴۳ رتبه نخست را واگذار و مقام دوم اسلحه اپه را کسب کرد.

ایرنا: هیات ورزشی شمشیر بازی استان زنجان از چه امکاناتی برخوردار است؟

افشاری: فعالیت های خوبی هم اکنون در این هیات در حال انجام است.

این هیات یک سالن تخصصی دارد که از معدود سالنهای های تخصصی در سطح کشور بوده و به همت و با حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان در اختیار هیات شمشیربازی قرار گرفته است.

در این سالن شاهد هستیم که از قهرمانان حمایت و ورزشکاران جدیدی به تعداد ورزشکاران استان اضافه می شود.

افق‌های روشن رشته شمشیربازی در زنجان

ایرنا: این رشته ورزشی در بخش مربیگری چه وضعیتی دارد؟

افشاری: در بخش مربیگری نیز مربیان خوبی در اختیار این هیات قرار دارد که رضایی، محبی و خلفی از جمله این مربیان در بخش مردان و خانم ها بیات و قنبری در بخش زنان هستند.

در بحث داوری خودم داور ملی و یکی از گزینه های داوری مسابقات آسیا هستم و در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ قضاوت می کنم و در قسمت مربیگری نیز مهدی رضایی را داریم که از مربیان تیم ملی است.

راه اندازی هیات شمشیربازی شهرستان ابهر مهمترین برنامه هیات ورزشی استان زنجان است.ایرنا: این هیات هم اکنون چه برنامه هایی را در دستور کار دارد؟

افشاری: از یک سال گذشته پیگیر راه اندازی هیات ورزشی این رشته در شهرستان ابهر هستیم که باید ورزشکاران ابهری نیز همت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

جذب استعدادها نیز از دیگر برنامه های این هیات است.

با توجه به اینکه مسابقات المپیاد و نونهالان کشور را پیش رو داریم با افرادیکه در استعدادیابی جذب شده اند کار و تمرین می شود تا به این مسابقات اعزام شوند.

هدف این هیات جذب ورزشکاران با سن کمتر و نونهالان است تا پشتیبان لازم برای قهرمانان باشند.

ایرنا : مهمترین چالش پیش روی هیات ورزشی شمشیربازی استان چیست؟

افشاری: این هیات به لحاظ سالن کمبودی ندارد ولی مشکل اساسی این است که با توجه به اینکه شمشیربازی جزو رشته های تجهیز محور بوده و همه تجهیزات آن وارداتی است، تامین آن برای ورزشکاران در این شرایط اقتصادی، بدون حمایت مشکل است.

از طرفی نه تنها شمشیربازی بلکه کل ورزش زنجان از حمایت مالی شرکت ها و کارخانه های بزرگ استان بی نصیب است و این شرکتها مسوولیت اجتماعی خود را انجام نمی دهند و ورزشکاران استان به این لحاظ در مضیقه قرار دارند.

ایرنا: ورزش شمشیر بازی استان زنجان چه جایگاهی در کشور دارد و زنجان چه رویدادهایی را میزبانی کرده است؟

افشاری: هم اکنون سه ورزشکار شمشیر باز استان عضو تیم ملی کشور هستند.

در اسلحه اپه استان زنجان رتبه اول ایران را دارد در اسلحه های دیگر متاسفانه زیاد کار نشده ولی در مجموع زنجان در این رشته ورزشی جزو پنج استان برتر کشور است.

زنجان میزبانی مسابقات این رشته را نداشته است اما در برنامه داریم که بتوانیم با توجه به پتانسیل های موجود، میزبانی مسابقات را بر عهده بگیریم.

اخیرا نیز مسابقات قهرمانی کشوری را پشت سر گذاشتیم که مقامهای اول و دوم انفرادی و دوم تیمی را کسب کردیم.

مسابقات شمشیربازی نونهالان در قسمت خانم ها و آقایان و مسابقات المپیاد استعدادهای برتر را پیش رو داریم که مسابقات نونهالان هفته آینده و مسابقات استعدادهای برتر تا یک ماه آتی برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha