۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۳۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85203807
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان برنامه برای صدور مجوز طرح آبرسانی خراسان‌شمالی قول مساعد داد

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: سازمان برنامه و بودجه برای صدور مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب های زیرزمینی منطقه سرانی به مناطق مرکزی استان قول مساعد داد.

به گزارش ایرنا، بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه سازمان برای تعیین معیارها و استانداردها همچنین اصول کلی و شرایط عمومی قراردادهای مربوط به طرح‌های عمرانی، آیین‌نامه‌ای تهیه‌ و پس از تصویب هیأت وزیران بر اساس آن دستورالعمل لازم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌ کند.

مرتضی بهزادفر روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اهمیت و ضرورت اجرای طرح انتقال آب از سرانی به سایر نقاط استان در نشست اخیر با دبیر کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه تشریح شد و بر این اساس قول مساعد برای اخذ ماده ۲۳ برای این پروژه گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح انتقال آب منطقه سرانی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: در سفر دولت به استان تامین پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه مصوب شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار کرد: پیگیری برای اخذ مجوز ماده ۲۳ برای این طرح در حال انجام است تا با اخذ این مجوز اعتبارات اختصاص داده شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون آب مورد نیاز آشامیدنی شهروندان در سه شهر استان از منابع سطحی تامین می شود که با بهره برداری از طرح انتقال آب منطقه سرانی می توان این آب را به بخش کشاورزی اختصاص داد.

بهزادفر خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح؛ سالانه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت استخراج و با تامین و انتقال آب پایدار بخش زیادی از نیاز شهروندان به آب آشامیدنی تامین می شود.

به گزارش ایرنا، دست و پنجه نرم کردن با کم آبی، مشکل چندساله شهرها و روستاهای خراسان شمالی است، به گونه ای که کاهش بارندگی ها و آبدهی چاه‌ها در سال های اخیر موجب شده تا بسیاری از روستاها تشنگی خود را با صف انتظار در رسیدن تانکرهای آب سپری کنند و این اقدام به یکی از کارهای روزمره آنها تبدیل شود.

بر اساس اعلام مسوولان اکنون شمار قابل توجهی از روستاییان استان با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند و البته وضعیت منابع آبی در شهرها هم چندان مناسب نیست و برخی از شهرها با مشکل تنش آبی روبه رو هستند.

همچنین اکنون آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در سه شهر خراسان شمالی از آب سدها یعنی آب سطحی تامین می شود اما کاهش بارندگی و کاهش آبدهی رودها سبب شده تا میزان ذخیره در این دریاچه ها هم مناسب نباشد.

مسوولان می گویند تنها چاره برون رفت از این مشکل، تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدن است و آن، بهره برداری از منابع زیر زمینی است و خوشبختانه دولت وجود این مشکل را به خوبی درک کرده است و در سفر رییس جمهور به استان خراسان شمالی، انتقال آب منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان مصوب شد.

بر این اساس؛ مطالعه اولیه طرح انتقال آب منطقه سرانی شمال شهرستان شیروان به مناطق کم آب انجام شد و در دستور کار قرار گرفت.

اجرای این پروژه دشت ممنوعه شیروان و بسیاری از روستاهای فاروج، گرمه و جاجرم و اسفراین که سال ها به خاطر خشکسالی های پی در پی و کاهش بارندگی ها با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند، سیراب می شوند.

روستای سرانی در فاصله‌ی ۷۹ کیلومتری شمال شیروان قرار دارد که دره‌ای پرآب و درخت را شامل می شود و منطقه گلیل و سرانی شیروان با مساحت ۱۸ هزار هکتار در سال ۱۳۵۰ حفاظت شده اعلام شد.

بررسی ها نشان می دهد که استحصال آب زیرزمینی با حفر چاه در منطقه سرانی و انتقال آن به مناطق کم آب مشکل بی آبی این خطه از شمالشرق کشور را برطرف می کند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha