سفر معنوی اربعین و مصافحه با پیامبر(ص)

۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۹
کد خبر: 85203847
سفر معنوی اربعین و مصافحه با پیامبر(ص)

تهران- ایرنا- ممکن است برخی از زائران حسینی از پاداش‌های معنوی این سفر و پیاده‌روی تا حرم امام حسین(ع) اطلاعات چندانی نداشته باشند درحالی که در روایتی آمده زائر امام حسین(ع) در روز قیامت با رسول خدا(ص) مصافحه خواهد کرد.

چند روزی است که کاروان های پیاده روی اربعین از گوشه و کنار کشور عازم مرزها هستند و چند روزی هم از پیاده روی مردم عراق در بصره به سمت کربلا می گذرد. بسیاری از مردم ایران این روزها حال و هوای دیگری دارند؛ برخی در تدارک موکب های اربعین هستند، عده ای به دنبال تمدید گذرنامه و تبدیل ارز هستند؛ بعضی دیگر در سامانه سماح ثبت نام کرده و به دنبال بلیط هواپیما یا اتوبوس هستند و گروهی هم به دنبال رفع برخی موانع سفر هستند، مثل سربازهایی که در حال انجام نظام وظیفه هستند اما گاهی این حاشیه ها به قدری پررنگ می شود که فراموش می کنیم که عازم چه سفری هستیم.

چند روز پیش حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره میزان ارادت مردم ایران به سیدالشهدا(ع) نوشت: نتایج پژوهش‌ها و افکارسنجی‌ها درباره میزان ارادت مردم ایران به سیدالشهدا شگفت‌انگیز است. در تازه‌ترین افکارسنجی که همکاران ما در مؤسسه بینا در کنار ایسپا انجام داده‌اند، ۷۲ درصد مردم ایران مشتاق حضور در پیاده‌روی اربعین هستند و افزایش مشتاقان زیارت اربعین نسبت به سال گذشته؛ شگفت‌انگیز است و تاریخی.

کافی است برای درک عظمت چنین سفری نگاهی به مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی بیاندازیم که به صورت مفصل به آداب زیارت سیدالشهدا(ع) پرداخته است. مثلا در روایات آمده است زیارت امام حسین(ع) سبب آمرزش و سبک شدن حساب و بالا رفتن درجات و اجابت دعاها و انگیزه طول عمر و حفظ بدن و مال و زیاد شدن روزی و برآمدن حاجات و برطرف شدن اندوه و گرفتاری‌هاست و در روایتی آمده است زیارت آن حضرت، اندوه را نابود و سختی جان دادن و هراس قبر را برطرف می‌کند و هر مالی که در راه زیارت آن حضرت هزینه شود، ۱۰ هزار برابر حساب می‌شود و چون به طرف قبر آن حضرت رود، چهار هزار فرشته از او استقبال کنند و چون بازگردد، او را مشایعت می‌کنند.

شاید امروز این دعای امام صادق (ع) در حق زائران حسینی بیشتر در دل ها بنشیند که به درگاه الهی اینگونه دعا کرد: خدایا! دشمنان، بیرون آمدن آنان را به زیارت ما عیب گرفتند و این مخالفت و عیب گرفتن دشمنان مانع زائران از قصد و بیرون آمدن به‌سوی ما نشد؛ پس به آن صورت هایی که به دلیل تابش آفتاب متغیر می شود و بر گونه هایی که بر قبر امام حسین(ع) می مالند و بر دیده‌هایی که برای دلسوزی بر ما اشک از آن جاری می شود و برای مصیبت ما می سوزد و بر آن صداها که در مصیبت ما بلند می کنند، رحم کن. خدایا آن‌ جان‌ها و بدن‌ها را به تو می‌سپارم تا آن‌ها را از حوض کوثر در روز تشنگی سیراب کنی.

امام فرمود «آنان که در آسمان برای زیارت‌کنندگان آن حضرت دعا می‌کنند، بیش از آنانند که در زمین دعا می‌کنند» و در ادامه به یکی از شیعیان اینگونه سفارش کردند: زیارت آن حضرت را برای ترس از احدی ترک مکن که هرکس به خاطر ترس، ترک زیارت کند، آن‌قدر حسرت می‌برد که آرزو کند ای کاش به اندازه‌ای نزد قبر آن حضرت می‌ماندم که در آنجا دفن می‌شدم! آیا دوست نداری خدا تو را در میان آنان که رسول خدا و علی و فاطمه و امامان معصوم بر ایشان دعا می‌کنند، ببیند؟ آیا نمی‌خواهی از آنان باشی که فرشتگان در قیامت با آنان مصافحه می‌کنند؟ آیا نمی‌خواهی از آنان باشی که در قیامت وارد شوند و هیچ گناهی بر آنان نباشد؟ آیا نمی‌خواهی از آنان باشی که در قیامت رسول خدا(ص) با آنان مصافحه می‌کند؟

برخی از زائران که در ایام اربعین راهی کربلا می شوند، به دلایلی مانند بیماری یا مشکلات جسمی قادر به پیمودن ۸۰ کیلومتر فاصله نجف تا حرم امام حسین(ع) نیستند و اگرچه قرآن فرموده لیس علی المریض حرج ولی هر زائری که این روایت امام صادق (ع) را بخواند دوست دارد در هر شرایطی این مسیر را پیاده طی کند تا خدا برای هر قدمش هزار حسنه بنویسد و هزار گناه را محو کند و هزار درجه بهشتی نصیبش کند.

قبل از حرکت به سوی مرز مروری بر آداب زیارت سیدالشهدا(ع) در مفاتیح داشته باشید و اگرچه میلیون ها زائر حسینی از کشورهای مختلف در کربلای معلی به عزاداری می پردازند و امکان رعایت تمام آداب زیارت مانند این که از کدام در وارد شویم یا چگونه زیر قبه در حرم آن حضرت دعا کنیم و نماز بخوانیم ولی می توان برخی آداب مانند صلوات بر امام حسین(ع) و زیارت های وارد شده به ویژه زیارت اربعین را مرور کرد تا با آمادگی بیشتر خدمت ارباب رسید.

این روزها در شبکه های اجتماعی سفارش های گوناگون برای زائران می نویسند. یکی می گوید کوله و کفش مناسب داشته باشید تا پاهایتان تاول نزد، یکی دیگر نکات بهداشتی سفر به ویژه گرمازدگی را یادآور می شود، دیگری سفارش می کند تا کتاب های اربعینی مثل موکب آمستردام را مطالعه کنید، بعضی از وام ۱۰ میلیونی می گویند که رئیس جمهور بر پرداخت قرض الحسنه این وام تاکید کرده، بعضی هم سفارش می کنند تا در این سفر به یاد شهدای دفاع مقدس و شهدای حرم و امنیت زیارت کنید، برخی هم مسیرهای منتهی به کربلا و میزان هزینه های این سفر از مرزهای ایران را می نویسند.

برخی هم سفارش می کنند که توجه به آداب و رسوم میزبان های عراقی داشته باشید ولی در این میان نگاهی هم به آداب مسافرت داشته باشید و همسفرهای خود را انتخاب کنید؛ همسفرهایی که می توانند انسان را تا بهشت همراهی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha