۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85204086
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مازندران در رویای تابستان بدون زباله و نایلکس

۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85204086
مازندران در رویای تابستان بدون زباله و نایلکس

ساری- ایرنا- مازندران به عنوان استان گردشگرپذیر شاهد حضور گردشگران و مسافران زیادی در طول سال است اما معضلات و مشکلاتی نظیر بارگران زباله های تولیدی مسافران همواره بر دوش این استان سنگینی می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‌ هر چند تلاش دولت سیزدهم برای شکستن کمر معضل زباله و پسماند در مازندران با اجرای برنامه‌های هدفمند تا حدودی شکسته شده، ولی ریشه این معضل عمیق و خشکاندن آن نیازمند تداوم پیگیری و نظارت است؛ برنامه‌ای که تحقق آن مطالبه مهم مردم مازندران به‌شمار می‌رود.

مشکل زباله در مازندران به دلیل شکنندگی و حساسیت های محیط زیستی و همچنین گردشگر پذیربودن همواره یکی از مهم ترین دغدغه مردم استان و دوستداران محیط زیست بوده است. دغدغه ای که دهه ها به دلیل فقدان وجود راه حل مناسب در دل سبزترین مناطق استان از جمله جنگل و مراتع دفن می شود و نه تنها چهره زیبای طبیعت بکر استان را زشت کرده، بلکه پیامدهای زیست محیطی همچون شیرابه های خطرناک و سمی را برای مازندران به یادگار می گذارد

طبق گزارش های رسمی به طور میانگین روزانه حدود سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می شود که در برخی از ایام سال این رقم به ۲ برابر افزایش می یابد و تقریبا تمامی آن در دل طبیعت دپو می شود. زباله هایی که نه تنها خسارت زیست محیطی به منابع استان می زنند، بلکه چهره مازندران را به عنوان سرسبزترین خطه کشور با زشتی ناراحت کننده ای مواجه کرده است.

بی تدبیری چندین دهه ای که قدمت برخی از این نامدیریتی ها حتی به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی می رسد، سالهاست گریبانگیر مردم و طبیعت استان مازندران است به طوری که با روی کار آمدن دولت سیزدهم به یکی از اولویت های مهم دولتمردان در سطح کشور و استان بدل شد تا این معضل تاریخی را بتوانند از چهره استان زیبای مازندران پاک کنند.

مازندران در رویای تابستان بدون زباله و نایلکس

گذشته از اینکه در ۲ سال اخیر اقدامات مهمی برای ساماندهی پسماند و زباله مازندران رقم خورد که می توان از آن به عنوان یکی از بخش های کارنامه موفق دولت سیزدهم نام برد.

نیروگاه زباله‌سوز ساری به عنوان مهم‌ترین طرح در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در مرکز استان و همچنین یکی از مصوبات هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران است که با پا به کار شدن نیروهای جهادی بسیج سازندگی قفل طلسم نیمه کاره ماندن آن در حال باز شدن است.

عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله سوز ساری سال ۱۳۸۸ شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود.
زباله‌های شهر ساری سالهاست که به منطقه کوهستانی پشتکوه در مرز مازندران و سمنان منتقل می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرده است.
بهره برداری از این طرح به پایِ ثابت وعده مسوولان حتی مسوولان در رده ملی مبدل شده بود به طوریکه مردادماه سال ۱۳۹۹، ۲ طرح حوزه پسماند مازندران یعنی نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر میزبان معاون رئیس جمهور وقت بود. ۲۲ مردادماه محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بدو سفرش به مازندران از نیروگاه زباله سوز در دست ساخت شهرستان ساری بازدید کرد و گفت: اعتبار پروژه نیروگاه زباله‌سوز شهرستان ساری مرکز استان مازندران تامین شد و امیدواریم تا با تامین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه زیست محیطی هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

این طرح که تا قبل از سفر استانی رئیس جمهور در بیستم اسفند ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ۵۱ درصد تجهیزات آن هم خریداری شده بود، اما اکنون براساس آمار فرماندار ساری پیشرفت فیزیکی طرح نیروگاه زباله سوز ساری بعد از گذشت ماهها از پایان این سفر، بنا به اعلام مسولان ارشد عمرانی مازندران اکنون در بخش ساخت پیشرفت فیزیکی چشمگیر و در بخش تجهیزات رشد ۸۷ درصدی دارد و پیش بینی می شود این طرح مهم زیست محیطی استان تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری شود.

البته پیگیری مسوولان امور عمرانی و زیست محیطی مازندران برای گشودن گره چندین دهه ای معضلات زباله به اینجا ختم نمی شود و روحیه مطالبه گری آنها برای پیگیری امور در سطح ملی نیز ادامه دارد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با اشاره به حضورش در چهل و چهارمین جلسه کارگروه ملی پسماند که با حضور سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در تهران برگزار شد، ‌در این باره گفت که برون رفت از مشکل درهم‌ تنیدگی گردشگری و پسماند مازندران نیازمند اعتبار ملی است

احمد توکلی افزود: به دلیل برخورداری از ظرفیت بالای گردشگری و حضور میلیونی مسافران در استان، زباله تولیدی در پیک سفر در مازندران افزایشی است و برای مدیریت صحیح پسماند، نیاز به نگاه و اعتبار ملی است. ‌

مازندران در رویای تابستان بدون زباله و نایلکس
چهل و چهارمین جلسه کارگروه ملی پسماند با حضور سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و مسوولان مازندران در تهران

وی ادامه داد: مازندران بدلیل ارائه خدمات گسترده به گردشگران و مسافران، در بحث مدیریت پسماند باید با نگاه ویژه و ملی دیده شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران گفت که در حالت عادی روزانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در مازندران تولید می شود و در پیک سفر این رقم تا ۶ هزار تن در روز نیز می‌رسد.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم گسترده تولید زباله در پیک سفر به مازندران؛ مدیریت آن از توان استان خارج است.

توکلی با اشاره به سفر بیش از ۲۰ میلیونی گردشگران و مسافران در برخی از ایام سال به استان و بهره‌مندی از مواهب الهی و جاذبه های گردشگری، گفت: زیرساختهای مازندران حداقل در ۲ دهه اخیر متناسب با افزایش حجم سفر به استان نبوده و به موازات هم جلو نرفته است و کاستی های زیرساختی موجب شد تا در بسیاری از موارد از جمله مدیریت پسماند، مازندران نتواند موفق باشد.

وی از بررسی برخی موضوعات پسماند مازندران و اتخاذ تصمیمات لازم با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور خبر داد و تصریح کرد: توجه به تکمیل کارخانه‌های کمپوست و نیروگاه‌های زباله سوز و احداث نیروگاه‌های بیوگاز از تصمیمات این نشست بود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با بیان این که برای مدیریت پسماند مازندران، استان به ۹ پهنه تقسیم شده است که چهار کارخانه کمپوست، ۲ نیروگاه تولید برق از زباله و سه بیوگاز طراحی شد، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم به مدیریت پسماند مازندران توجه ویژه شده و انتظار می‌رود تا مدیران ملی در تخصیص اعتبار برای پایان بخشیدن به معضل زباله شمال، اهتمام جدی داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha