خشکه‌کاری برنج راهی برای غلبه بر کم‌آبی در مازندران

ساری- ایرنا- آینده برنج به فعالیت‌ها، اتخاذ و گسترش راهبردهایی بستگی دارد که آب در برنامه‌ریزی ها بطور موثری استفاده شود، کشت برنج به روش خشکه کاری همراه با کاهش ۷۰ تا ۹۰ درصدی مصرف‌ آب یکی از این روش هایی که امسال در سطح ۵۰ هکتار در شرق مازندران عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شیوه کشت کنونی شالی در مناطق شمالی مازندران، گیلان و بخشی از گلستان به روش سنتی - غرقابی است یعنی در هر هکتار به روش سنتی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب و در برخی از مناطق استان تا ۱۸ هزار مترمکعب آب نیاز دارد.

جهاد کشاورزی مازندران در راستای اهمیت حفظ تولید برنج به عنوان یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک و در مقابله با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب در اراضی کشاورزی و همچنین سازگاری با شرایط خشکی و بحران کمبود آب، امسال خشکه کاری برنج را در حدود ۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری منطقه شرق استان مورد حمایت جدی قرار داده است.

همسو با اهمیت ترویج و گسترش روش خشکه کاری برنج تور بازدید خبرنگاران با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر زراعت، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی و مشاور رییس و مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از طرح الگویی خشکه کاری برنج در مزرعه ۱۴ هکتاری دشت ناز میاندرود و مزرعه ۲ هکتاری کشاورز پیشرو در روستای حسین آباد بهشهر برگزار شد.

کارشناسان برنجکاری، کاهش مصرف انرژی و حفظ سلامت کشاورزان، کاهش ۴۰ درصدی هزینه کارگری، مصرف بذر، آماده سازی زمین، حفظ خاک، یکنواختی در سبز شدن مزرعه و رسیدن یکنواخت محصول و امکان استفاده آسان تر از کمباین برای برداشت، جلوگیری از هدر رفتن کود و افزایش اکسیژن خاک را از مزایای کشت خشکه کاری شالی بر می شمارند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که طرح خشکه کاری برنج در ۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری شرق استان اجرا شده است، گفت: اگر بتوانیم طرح خشکه کاری را به درستی ترویج کنیم، می توان در توسعه اراضی شالیزاری و کشت برنج حتی در شرایط کم آبی نیز اقدام کرد.

وی از تدوین و تهیه برنامه آموزشی برای خشکه کاری برنج در استان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کم آبی در استان چاره ای به جزء این که به سمت روش کشت خشکه کاری برنج برویم، نداریم.

حقیقی خشکه کاری را بهترین روش جایگزین کشت غرقابی برشمرد و گفت: در سال جاری محدودیت منابع آبی سبب شده تا حدود ۶هزار هکتار کشت برنج نسبت به سال گذشته کمتر شود.

وی تصریح کرد: در خشکه کاری برنج علاوه‌ بر کاهش چشمگیر میزان آب مصرفی به حدود ۷۰ درصد روش عادی، امکان استفاده از انواع کارنده‌های گندم اعم از خطی‌کارها، ردیف کارها و حتی بصورت تک بذر برای کشت برنج نیز فراهم خواهد شد که زحمت کشاورزان و مشقت‌های کشت برنج را نیز بسیار کاهش می‌دهد و از نظر عملکرد نیز با توجه به میزان اجرای توصیه‌های تحقیقاتی مناسب منطقه، محصولی مطلوب و سودمند به کشاورز می‌دهد.

مدیر زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: روش خشکه کاری برنج در واقع فرصتی برای مقابله با تهدید اقلیمی و آبی کشور با هدف ارتقاء بهره‌وری نهاده‌های کشاورزی به ویژه آب، کود و سموم شیمیایی است.

وی گفت: با ترویج کشت برنج به این روش و افزایش حمایت های دولت از طریق ارایه تسهیلات کم بهره، امید است کشت برنج با این روش به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

تسهیلات بلاعوض ۵۴میلیون تومانی دولت در روش خشکه کاری برنج

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که حمایت دولت از روش خشکه کاری با پرداخت تسهیلات ۵۴میلیون تومانی به ازای هر هکتار است، گفت: به طور یقین اجرای این روش بهتر از نکاشتن است.

علیرضا علیزاده در توضیح اهمیت توجه به خشکه کاری برنج با توجه به شرایط بحرانی کم آبی در شرق مازندران افزود :آبیاری غرقابی، تناوبی، قطره ای و بارانی در کشت برنج نیاز به مدیریت های مختلف است که در هر یک از این روش ها بر مقدار مصرف آب، هزینه تولید و عملکرد تولید اثرگذاری خاصی دارد.

وی به خرده مالکی زمین شالیکاری در مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: امسال شالیکاران این منطقه در راستای مقابله با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب در اراضی کشاورزی و همچنین سازگاری با شرایط خشکی و بحران کمبود آب، تاکنون خشکه کاری برنج را ۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری این منطقه انجام دادند.

خشکه‌کاری برنج راهی برای غلبه بر کم‌آبی در مازندران

طبق اعلام جهاد کشاورزی مازندران تاکنون از ۲۰۹ هزار هکتار برنجکاری استان محصول حدود ۷۵ درصد آن برداشت شده است.

برنج کاری یکی از مهم ترین فعالیت های کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha