ژاپن در یک قدمی رهاسازی پساب اتمی فوکوشیما/ کیشیدا: ایمنی، اولویت نخست است

تهران- ایرنا - فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن امروز یکشنبه در دیدار از نیروگاه فوکوشیما متصدیان این نیروگاه را ترغیب کرد در زمینه رهاسازی پساب های آلوده به مواد رادیواکتیو فوکوشیما ایمنی در انجام مراحل این کار را در اولویت قرار دهند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از کیودو، فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن پس ازدیدار از نیروگاه فوکوشیما و تاکید به متصدیان این نیروگاه برای در اولویت قرار دادن ایمنی در مراحل رهاسازی پساب این نیروگاه، همچنین به خبرنگاران گفت قرار است فردا دوشنبه در راستای افزایش نگرانی های ماهیگیران درباره تاثیر این اقدام بر کسب و کارشان با رئیس انجمن ماهیگیران ملی ژاپن دیدار کند.

منابع دولتی پیش تر گفته بودند روند رهاسازی پساب فوکوشیما احتمالا اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر آغاز خواهد شد.

در همین حال نخست وزیر ژاپن از پاسخ به زمانبندی دقیق این رهاسازی سرباز زد. قرار است وی روز سه شنبه نیز با دیگر وزیران کابینه برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره مراحل رهاسازی دیدار کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد : «این مسئله، چالشی است که نمی توان آن را به خاطر روند از کار انداختن رآکتورهای آسیب دیده و مراحل بازسازی فوکوشیما به تعویق انداخت. »

این مقام ارشد سیاسی ژاپن همچنین تاکید کرد تصمیم نهایی پس از تائید ایمنی مراحل این کار اتخاذ خواهد شد و اقداماتی برای بررسی پتانسیل تاثیر معکوس بر روی کسب و کارها انجام خواهد شد.

توموآکی کوبایاکاوا رئیس متصدیان شرکت برق توکیو به فومیو کشیدا توضیح داد این شرکت پروژه تیمی برای نظارت بر بخش های مرتبط راه اندازی خواهد کرد که به نگرانی های عمومی و مسائل جبران خسارت بپردازند.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد بوجود آمده است و در این مدت در مخازن و تانک هایی پس از گذراندن مراحل سیستم پیشرفته برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است. در مراحل تصفیه این آب های آلوده بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد. اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام است. به نظر می رسد تریتیوم از دیگر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و سترونتیوم ضرر کمتری دارد.

دولت ژاپن پس از گزارش نهایی آژانس بین المللی اتمی که ماه گذشته رهاسازی پسماندهای فوکوشیما را سازگار با استانداردهای امنیتی اعلام کرد، تصمیم شروع روند تخلیه پسماندهای فوکوشیما به اقیانوس را اتخاذ کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha