تنش واشنگتن- ماناگوآ؛ اعمال محدودیت ویزا علیه ۱۰۰ مقام نیکاراگوئه

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه آمریکا از اعمال محدودیت صدور روادید برای ۱۰۰ نفر از مقامات نیکاراگوئه به اتهام حمله به آزادی‌های مدنی مردم این کشور خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد، این مقامات به دلیل مشارکت در اقدامات سرکوبگرانه همچون تعطیلی دانشگاه آمریکای مرکزی (UCA) و همچنین بازداشت مدافعان آزادی‌های مدنی از جمله رولاندو آوارز (Rolando Álvarez) اسقف نیکاراگوئه‌ای با محدودیت صدور روادید مواجه می‌شوند.

دارایی‌های دانشگاه مرکزی نیکاراگوئه، پس از متهم شدن به جنایت‌های تروریستی، در هفته جاری به دستور قوه قضائیه به نفع دولت مصادره شد.

اسقف آلوارز نیز به جرم «خیانت به میهن»، سال گذشته (اوت) ۲۰۲۲ به ۲۶ سال زندان محکوم شده است.

روابط بین دولت ساندینیستا و کلیسای کاتولیک پس از آن متشنج شد که ماناگوآ مقامات عالی رتبه کلیسای کاتولیک به ریاست اسقف رولاندو آلوارز را به تلاش برای سازماندهی گروه‌های خشونت‌آمیز و تحریک آن‌ها برای انجام اعمال محرک نفرت متهم کرد.

پس از اعتراض‌های سال ۲۰۱۸ در نیکاراگوئه، ایالات متحده بارها آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شده است.

مقام‌های نیکاراگوئه، مخالفان را به اعمال تروریسم کودتا با حمایت مالی آمریکا برای تحریک بی‌ثباتی در کشور و برکناری دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری این کشور از قدرت متهم می‌کنند.

غرب از سال ۲۰۱۸ و به دنبال زندانی شدن عاملان کودتای نافرجام در این کشور آمریکای مرکزی که توسط آمریکا و اروپا تامین مالی می‌شد، تحریم‌های مالی گسترده‌ای علیه دولت نیکاراگوئه وضع کرده است.

روابط میان آمریکا و نیکاراگوئه به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ نیکاراگوئه و طرح اتهام «تقلب» علیه دولت اورتگا به شدت متشنج شده است. جنگ اوکراین و حمایت نیکاراگوئه از روسیه نیز اوضاع را پیچیده‌تر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha