آمریکا، ژاپن و استرالیا در آبهای فیلیپین رزمایش مشترک برگزار می کنند

تهران – ایرنا - منابع خبری به تازگی اعلام کردند ژاپن، آمریکا و استرالیا قصد دارند کشتی ها و ناوهای هواپیمابر خود را برای برگزاری رزمایش دریایی سه جانبه به سمت فیلیپین اعزام کنند. این رزمایش مشترک دریایی قرار است از روز چهارشنبه هفته جاری در دریای جنوبی چین آغاز شود

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو ژاپن، این رزمایش همزمان با تشدید اختلاف های اخیر میان چین و فیلیپین برگزار می شود. اختلاف های اخیر میان پکن و مانیل بعد از این شدت گرفت که گارد ساحلی چین ابتدای ماه میلادی جاری به ناو نظامی فیلیپین در دریای جنوبی چین هشدار داد.

به گزارش ایرنا، به نظر می رسد این رزمایش مشترک دریایی در محدوده دریای جنوبی چین با هدف تحت فشار قرار دادن چین صورت خواهد گرفت. آمریکا به هر بهانه ای تلاش دارد تا حضور نظامی خود و هم پیمانانش را در مناطق اطراف چین با هدف رقابت و مهار این ابرقدرت شرق آسیا افزایش دهد؛ اقدامی که چینی ها باره نسبت به تبعات مخرب آن در منطق آسیا هشدار داده و آن را عامل تهدید ثبات و امنیت منطقه می دانند.

نیروی دریایی ژاپن تصمیم دارد بزرگترین ناوشکن خود را به فیلیپین ارسال کند. این ناوشکن هلیکوپتربر به نام «ایزومو» قرار است با ایجاد تغییراتی در سال آینده میلادی یا ۲۰۲۵ تبدیل به ناوشکن هواپیمابر شود.

نیروی دریایی سلطنتی استرالیا و نیروی دریایی آمریکا نیز قصد دارند کشتی های جنگی آبی-خاکی «آمریکا» و «کانبرا» را ارسال کنند.

به گفته منابع خبری، رزمایش سه جانبه آمریکا، ژاپن و استرالیا برای نشان دادن تعهد خود نسبت به قانون «آزادی ناوبری» است.

نیروی دریایی فیلیپین حضور خود در این رزمایش را لغو کرده است زیرا هواپیماهای آمریکا، ژاپن و استرالیا برای فرود آمدن بر روی ناوهای جنگی این کشور خیلی بزرگ هستند.

به گفته منابع نزدیک، فرماندهان این چهار کشور در پایتخت فیلیپین گردهم خواهند آمد تا «پیام محکمی» بفرستند.

این چهارکشور قصد داشتند در کنار این رزمایش گشت زنی دریایی نیز برگزار کنند اما این برنامه نهایی نشد.

فیلیپین قصد دارد در برابر اقدامات پکن در دریای جنوبی چین ، همکاری امنیتی خود را با آمریکا، ژاپن و استرالیا تقویت کند.

آمریکا، ژاپن و استرالیا و فیلیپین اولین نشست دفاعی خود را ماه ژوئن سال میلادی جاری در سنگاپور برگزار و توافق کردند که همکاری امینتی خود را برای ایجاد منطقه هند-آرام امن و آزاد افزایش دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha