به گزارش خبرنگار ایرنا، روح اله اکرمی روز یکشنبه درگفتوگو با خبرنگاران، بیان داشت: پیشرفتهای علمی درسالهای اخیر ضرورت تاسیس دانشکدهها و رشتههای جدید را برجسته ساختهاست، به نحوی که امروز دانشگاهها تلاش میکنند با تاسیس دانشکدههایی که به مباحث میان رشتهای میپردازند در حوزهها علمی کنشگری قویتری داشته باشند، تعامل خود را با صنعت افزایش دهند و دانشجویانی تربیت کنند که از مهارت لازم برای ورود به بازار کار برخوردار هستند.
وی افزود: بر همین اساس با توجه به ظرفیتهای علمی که دانشگاه قم از آن برخوردار است، نسبت به تاسیس دانشکده علوم و فناوری همگرا در این دانشگاه اقدامهای لازم صورت گرفت و به زودی با استفاده از اعضای هیات علمی موجود دانشگاه و استفاده از افراد جدید به عنوان هیات علمی، شاهد آغاز به کار این دانشکده در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت رسمی خواهیم بود.
وی ادامه داد: دانشگاه قم همچنین تاسیس دانشکدههای جدید دیگری را نیز در چارچوب مباحث یاد شده دنبال میکند و به دنبال نقش آفرینی هرچه بیشتر در فضای علمی کشور است؛ دانشگاه قم در رسیدن به اهداف مورد نظر خود نگاه ویژهای به استفاده از ظرفیت بانوان دارد و بخش قابل توجهی از سهمیه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه به بانوان اختصاص داده شدهاست.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم نیز در این جلسه با اشاره به امکانات مطلوب دانشگاه برای انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی، بیان داشت: دانشگاه قم علاوه بر دارا بودن آزمایشگاهها، کارگاهها و کتابخانههای تخصصی برای انجام امور آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشجویان، با داشتن مرکز رشد و نوآوری توانمند از بسترهای لازم برای حضور شرکتهای فناور برخوردار است و هماکنون نیز تعداد قابل توجهی از شرکتهای دانشبنیان موفق کشور در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.
حجت الاسلام و المسلمین سعید فراهانی فرد گفت: در دانشگاه قم تلاش میکنیم سرآمدی در مباحث علمی و پژوهشی را در کنار توجه به نیازهای کشور و تلاش برای رفع آن دنبال کنیم و در این ارتباط میکوشیم در مسیر تبدیل شدن دانشگاه قم به دانشگاه نسل چهارم که در آن به همه مباحث علمی، پژوهشی، فناوری، کاربری کردن علوم و سایر حوزهها از جمله کارآفرینی توجه میشود، حرکت کنیم.
وی ادامه داد: دورههای تخصصی بهمنظور ارائه آموزشهای لازم پیرامون مباحث مرتبط با کارآفرینی در دانشگاه قم برگزار میشود که در سال جاری شاهد برگزاری این دوره با عنوان رویداد هجرت اشتغال آفرینی برای بانوان هستیم که میتواند نقش موثری در فضای اشتغال کشور داشته باشد.
رییس دانشکده علوم و فناوریهای همگرا دانشگاه قم نیز در این نشست گفت: در این دانشکده حوزههای دانشی نظیر زیست فناوری، نانو فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی مورد توجه قرار دارد؛ همچنین در کنار مباحث فناوری، نگاه به مسائل فقهی، اخلاقی و حقوقی نیز در این چارچوب مورد نظر است.
مرتضی یوسف زادی بیان داشت: به همین جهت میتوان گفت دانشگاه قم بهترین بستر را برای ایجاد دانشکده علوم و فناوریهای همگرا دارد چرا که هم در رشتههای علوم پایه و فنی و مهندسی دارای ظرفیتهای گستردهای است و هم در رشتههای الهیات و حقوق، بنابراین به خوبی میتواند در این فضای علمی و مباحث جدی شکل گرفته پیرامون آن از جمله در حوزه هوش مصنوعی، نقش آفرینی کند.
وی ادامه داد: دانشگاه قم دارای ۵۰ فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در بخشهای آموزشی و پژوهشی است و این ظرفیت موقعیت بسیار مطلوبی را برای نقش آفرینی هرچه بیشتر و موثرتر این دانشگاه در عرصههای علمی و فناوری مورد نیاز کشور، فراهم آوردهاست.
مدیرآموزش دانشگاه قم نیز در این جلسه گفت: داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دارای رتبه یک تا ۲ هزار را کسب کرده باشند، با انتخاب یکی از کد رشتههای بورسیه صنعتی دانشگاه قم، پس از قبولی و ثبتنام در این دانشگاه، بورسیه صنعتی به آنها تعلق میگیرد.
محمود محمودی افزود: با پیگیری و مساعدت بنیاد ملی نخبگان استان قم، تعدادی بورسیه صنعتی به دانشگاه قم اختصاص داده شده است، لذا داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دارای رتبه یک تا ۲ هزار باشند و طبق دفترچه راهنما یکی از کد رشتههای ویژه بورسیه صنعتی در دانشگاه قم را انتخاب کنند، پس از قبولی و ثبت نام در دانشگاه قم، بورسیه صنعتی به آنها تعلق گرفته و برای انعقاد قرارداد به بنیاد ملی نخبگان قم معرفی میشوند.
وی ادامه داد: این دانشجویان بعداز انعقاد قرارداد، کمک هزینه تحصیلی به صورت ماهانه دریافت کرده و پس از فارغالتحصیلی میتوانند در شرکتهای مربوطه استخدام شوند، این کمک هزینهها، شامل مبلغ ۳۰ میلیون ریال برای دانشجویان مجرد و مبلغ ۳۶ میلیون ریال برای دانشجویان متاهل میشود.
مدیر آموزش دانشگاه قم همچنین گفت: این دانشجویان در هر ماه در طول سال تحصیلی ۵۰ ساعت در شرکت طرف قرارداد جهت آموزشهای علمی حضور خواهند داشت و تعدادی از واحدهای آنها به صورت عملی خواهد بود.
وی در بخش دیگر به به تفاهمنامه پذیرش دانشجوی مشترک دانشگاه قم با دانشگاه فرهنگیان، اشاره کرد و گفت: داوطلبانی که علاقهمند به شغل معلمی هستند و طبق دفترچه راهنمای انتخاب رشته یکی از کد رشتههای ویژه پذیرش دانشجوی مشترک دانشگاه قم با دانشگاه فرهنگیان را در رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی انتخاب کنند و در دانشگاه قم پذیرفته شوند، پس از پذیرش و ثبت نام، واحدهای تخصصی رشته مربوطه را همراه با تعدادی واحد عمومی در دانشگاه قم میگذرانند.
وی ادامه داد: این دانشجویان بعد از کسب شرایط لازم، میتوانند در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل داده و باقیمانده واحدهای درسی را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند، همچنین پس از فارغ التحصیلی و دریافت مدرک دوگانه (دانشگاه قم و دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش) به عنوان معلم استخدام می شوند، محل خدمت این دانشجویان نیز در دفترچه راهنمای رشته مشخص شدهاست.
مدیر آموزش دانشگاه قم تاکید کرد: داوطلبان دارای رتبه یک تا ۲ هزار در صورت انتخاب هر یک از رشتههای دانشگاه قم طبق جدول راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲،پس از قبولی و ثبت نام در دانشگاه، درصورتی که بورسیه صنعتی نبوده و یا حتی به صورت دانشجوی مشترک دانشگاه قم با دانشگاه فرهنگیان نیز پذیرش نشوند، در هر صورت کمک هزینه تحصیلی از سمت دانشگاه قم دریافت می کنند.
وی افزود: به داوطلبان رتبه های یک تا یکهزار، مبلغ ۵۰ میلیون ریال و رتبه های یکهزار و یک تا ۲ هزار نیز مبلغ ۳۰ میلیون ریال در دو مرحله در نیمسال اول و نیمسال دوم، در طول تحصیل اعطا خواهد شد.
نظر شما