۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۳۷
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85205096
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز انتخابات ریاست جمهوری در اکوادور

۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۳۷
کد خبر: 85205096
آغاز انتخابات ریاست جمهوری در اکوادور

تهران-ایرنا- رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری اکوادور در روز یکشنبه آغاز شد و بر اساس نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، هشت نامزد در این انتخابات در حال رقابت هستند و پیش بینی می‌شود تنها پنج نامزد به دور دوم راه پیدا کنند.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از "اسپوتنیک" این انتخابات در شرایط اضطراری برگزار می‌شود که پس از کشته شدن ویلاوینسسیو، روزنامه نگار تحقیقی، در یک برنامه انتخاباتی در ۹ اوت اعلام شد.

برای پیروزی در دور اول، یک نامزد باید اکثریت مطلق یا بیش از ۴۰ درصد آرا را کسب کند، مشروط بر اینکه برتری وی نسبت به نزدیکترین رقیب حداقل ۱۰ درصد باشد. اگر این اتفاق رخ ندهد دور دوم انتخابات در ۱۵ اکتبر برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور جدید اکوادور فقط تا زمان برگزاری انتخابات جدید در ۲۴ مه ۲۰۲۵ خدمت خواهد کرد.

گیلرمو لاسو، رئیس جمهور اکوادور در اواسط ماه مه سال جاری، فرمان انحلال پارلمان این کشور صادر کرد که روند استیضاح رئیس جمهور این کشور را آغاز کرده بود.

به گزارش ایرنا, با توجه به اینکه براساس نظرسنجی های انجام شده، هیچ یک از هشت نامزد، ۴۰ درصد آرای معتبر مورد نیاز (با ۱۰ اختلاف نسبت به نفر دوم) برای پیروزی در دور نخست انتخابات را به دست نمی‌آورد، پیش بینی می شود که انتخابات فردا به دور دوم کشیده شود. نظرسنجی‌ها همچنین حاکی از این است که لوئیسا گونزالس (Luisa González) از جنبش انقلاب شهروندی (Movimiento Revolución Ciudadana) و تحت حمایت رافائل کوره‌آ (/ ۲۰۰۷- ۲۰۱۷Rafael Correa) رئیس‌جمهوری سابق اکوادور، یکی از نامزدهای احتمالی راه‌یافته به دور دوم خواهد بود.

خشونت سیاسی و بحران حاکمیتی که گیرمو لاسو (Guillermo Lasso) رئیس‌جمهوری اکوادور را درگیر خود کرده، از عواملی است که مردم این کشور را در آستانه انتخاباتی غیر عادی قرار داده است؛ انتخاباتی که قرار بود دو سال دیگر و در سال ۲۰۲۵ برگزار شود اما با تصمیم ناگهانی لاسو برای نجات از اتهام‌های فساد مطرح شده علیه او، قرار است فردا برگزار شود. رئیس‌جمهوری اکوادور در ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) تصمیم به انحلال مجلس ملی گرفت و پس از آن، ۶ ماه فرصت داشت تا انتخابات برگزار کند. فرایندی که در قانون اساسی اکوادور، «مرگ متقاطع» نام دارد.

انتخابات فردا در حالی سرنوشت ریاست جمهوری و ۱۳۷ کرسی مجلس ملی اکوادور را تعیین تکلیف خواهد کرد که افراد انتخاب شده، به مدت دو سال در سمت خود باقی خواهند ماند.

قتل فرناندو ویاویسِنسیو (Fernando Villavicencio) نامزد جناح راست و پدرو بریونس (Pedro Briones) رهبر حزب انقلاب شهروندی، وضعیت عدم اطمینان و ترس را بر فضای پیش از انتخابات این کشور حاکم کرده است؛ اکوادور در حالی با سناریوی ناامنی مواجه شده که گروه‌های مختلف، مسئولیت شرایط پیش‌آمده را متوجه دولت و نشانه آشکار از ناتوانی آن می‌دانند.

ترور ویاسنسیو، کمتر از ۱۰ روز مانده (۹ اوت/ ۱۸ مرداد) تا انتخابات، روند این رویداد سیاسی را مختل کرد؛ به طوری که اکنون نمی‌توان با اطمینان گفت که دو نامزد راه‌یافته به دور دوم احتمالی، چه کسانی خواهند بود. بنابراین، پیش بینی اینکه فردا (یکشنبه) چه اتفاقی خواهد افتاد، بسیار دشوار است.

علاوه بر لوئیسا گونزالس، یاکو پرز (Yaku Pérez) از ائتلاف چپگرای «Claro que se puede» که شامل سازمان‌های بومی، اتحادیه‌ها، معلمان و دوستداران محیط زیست می‌شود، بین کاندیداها حضور دارد.

شش نامزد دیگر، از احزاب مختلف راستگرا هستند. کریستین زوریتا (Christian Zurita) خبرنگار اکوادوری، جانشین ویاویسنسیو شده است.

طبق نتایج یکی از آخرین نظرسنجی‌ها، اولویت و خواسته بیش از ۵۵ درصد اکوادوری‌ها، حل‌وفصل مشکل ناامنی است. تدوین سیاست‌های اشتغال‌زایی و مقابله با بیکاری، مبارزه با فساد از دیگر خواسته‌های مردم این کشور از رییس‌جمهور جدید است.

اکوادور با بحران قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته مواجه است. باندهای مرتبط با کارتل‌های مکزیکی و کلمبیایی و درگیری میان آن‌ها، بیش از ۴۳۰ زندانی کشته شده از سال ۲۰۲۱ بر جای گذاشته است.

این کشور ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری آند، بدترین وضعیت تشدید خشونت در تاریخ مدرن خود را تجربه می‌کند. جرائم مرتبط با مواد مخدر باعث شده است که میزان قتل بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شود و به ۲۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر برسد.

https://sputnikglobe.com/۲۰۲۳۰۸۲۰/ecuador-opens-polls-for-presidential-election-۱۱۱۲۷۴۵۷۴۱.html

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha