حضور ۳۰ مجموعه فناور از ۱۲ کشور در نهمین نشست تبادل علم‌وفناوری

تهران- ایرنا- دبیر بخش فناوری نهمین دوره نشست تبادل علم و فناوری (استپ)، گفت: این دوره‌ از نشست از هشتم تا دهم مهر هم زمان با پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص)، با حضور ۳۰ مجموعه فناور از ۱۲ کشور خارجی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، میلاد صدرخانلو امروز (دوشنبه) در نشست خبری نهمین دوره نشست استپ میلاد افزود: این دوره از نشست استپ با موضوع زیست‌بوم علم و فناوری، سلامت (با تمرکز بر حوزه فراورده‌های دارو)، نرم افزار ( با تمرکز هوش مصنوعی) و محیط زیست و انرژی های نو برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این نشست با حضور ۳۰ مجموعه فناور از ۱۲ کشور ترکیه، پاکستان، مالزی، اندونزی، بنگلادش، نیجریه، مصر، کویت، عمان، اردن، عراق و پاکستان میزبان دانشمندان است‌.

صدرخانلو تاکید کرد: شرکت های ایرانی متناظر مجموعه های فناور خارجی به این نشست با هدف تولید مشترک، انتقال دانش و فناوری و به‌روزرسانی کسب و کار دعوت شده اند و نشست های مشترکی با این واحدها خواهند داشت‌.

دبیر بخش فناوری نهمین نشست استپ گفت: در این دوره چند نشست در استپ داریم؛ شرکت های بزرگ و صنعتی در بخش ارائه نیاز حضور دارند تا نیازهای خود را به دانشمندان حاضر در نشست اعلان کنند. همچنین شرکت های داخلی به ارائه دستاوردهای خود می‌پردازند، دانشمندان مدعو در آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) نیز به عنوان مستمع حضور دارند. جلسات کسب و کار (B to B) بین شرکت های متناظر ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

صدرخانلو افزود: پیش‌نشست‌های کسب و کار با کسب و کار بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی متناظر به صورت مجازی از مدتی قبل برگزار شده است و انتظار داریم جلسات نهایی به شکل حضوری در این دوره استپ برگزار شود و نتیجه بخش‌ باشد.

وی در مورد دستاورد دوره‌های گذشته نشست استپ نیز توضیح داد: یکی از دستاوردهای دوره گذشته سرمایه‌گذاری مطلوب بین هند و ایران روی توسعه یک محصول تجهیز پزشکی ساخت ایران بود که این سرمایه گذاری مراحل قانونی را در هند طی می کند.

استپ برای تجربه‌آموزی از یکدیگر

رئیس مرکز توسعه فناوری‌ راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز در این نشست با اشاره به جریان‌های اسلام‌هراسی در غرب از یک دهه قبل گفت: این وضعیت باعث شد فعالیت‌هایی در قالب‌های مختلف از جمله علم و فناوری در کشورهای اسلامی انجام شود و در این راستا بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) تاسیس شد تا نقش مسلمانان را در توسعه علم و فناوری نشان دهد.

شقایق حق‌جوی جوانمرد، جایزه مصطفی (ص) را یکی از بزرگ‌ترین جوایز علم و فناوری جهان دانست و افزود: بنیاد مصطفی (ص) که متولی جایزه مصطفی (ص) است، برنامه های جانبی دیگری در حوزه‌های مختلف از دانش‌آموزی (مسابقه دانش آموزی نور) تا دانشمندان جوان جهان اسلام (جایزه کنز) و نشست‌های گفت‌وگوهای کسب‌وکارها با هم و برنامه نشست استپ تدارک دیده است.

رئیس نهمین نشست استپ تاکید کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های بنیاد علم مصطفی(ص) نشست‌های تبادل علم و فناوری به نام استپ‌ است که به طور خاص طراحی شده تا میان دانشمندان مسلمان شبکه‌سازی و فضای همدلانه ایجاد کند.

وی گفت: استپ فرصتی برای ارائه دستاوردها و تجربیات موفق و نحوه غلبه بر سختی‌هاست تا دانشمندان این تجربیات را در قالب سخنرانی علمی، پنل و میزگرد و یک نشست کلی سیاست‌گذاری علم و فناوری با هم در میان بگذارند.

حق‌جوی درباره هشت دوره نشست استپ گفت: رویداد استپ ذهن‌های درخشان و دانشمندان برجسته را کنار یکدیگر قرار می دهد تا پروژه‌های علم و فناوری مشترک در حاشیه این رویداد به ثمر بنشینند.

رئیس مرکز تبادل فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری ادامه داد: نشست «استپ» دارای دو بخش علمی و بخش فناوری است و در پنج موضوع زیست‌بوم علم و فناوری، سلامت، انرژی و محیط زیست و هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

۱۲۳ مهمان خارجی از ۱۳۲ کشور
مدیر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد مصطفی (ص) نیز در این نشست در مورد مهمانان نهمین دوره نشست استپ اظهار داشت: در بخش بین الملل ۱۲۳ مهمان از ۱۳۲ کشور دیگر داریم که شامل ۹۰ مهمان در بخش تخصصی و ۱۴ نفر از رسانه‌های گروهی خارجی است. افزون بر این هفت نفر از خیرین و واقفان علم و فناوری، ۲۲ نفر از مدیران و سیاست‌گذاران بخش علم و فناوری‌، ۱۰ رئیس دانشگاه از کشورهای مختلف از جمله بنگلادش، مالزی، ازبکستان، ترکیه، روسای فرهنگستان‌های سنگال و پاکستان و ۹ رئیس مراکز علم و فناوری بین‌المللی در این رویداد شرکت می‌کنند.

غلامحسین حلوایی ادامه داد: از میان دانشمندان دعوت شده، ۲۶ دانشمند و مدیر مرکز تحقیقاتی، ۲۳ نفر در حوزه محیط زیست، ۱۳ نفر در حوزه انرژی و ۶ نفر در زمینه هوش مصنوعی تخصص دارند.

وی در مورد زمان و مکان این نشست نیز اظهار داشت: نهمین دوره نشست استپ از هشتم تا دهم مهر در مراکز علمی و دانشگاهی شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و لرستان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) متولی اهدای جایزه مصطفی (ص)، یک جایزه علم و فناوری ایرانی است که هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به نام نبی مکرم اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت بر علم‌آموزی، به نام یکی از القاب آن حضرت یعنی مصطفی (ص)، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده‌ است. اعطای جایزه کنز برای دانشمندان جوان جهان اسلام زیر ۴۵ سال، برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور و نشست‌های استپ بخشی از فعالیت‌های این بنیاد است.

تاکنون هشت دوره نشست استپ برگزار شده است. اولین دوره نشست استپ در سال ۹۴ همزمان با نخستین دوره جایزه مصطفی(ص) در تهران، دومین دوره سال ۱۳۹۵ در دانشگاه یو پی ام مالزی، سومین دوره همزمان با اعطای دومین دوره جایزه مصطفی (ص) سال ۱۳۹۶ در تهران با حضور ۹۰ دانشمند از ۲۵ کشور در دانشگاه‌های مختلف تهران، اصفهان و مشهد، برگزار شد.

چهارمین دوره آذر ۱۳۹۷ در دانشگاه سلطان قابوس عمان در حوزه‌های آب، انرژی و سلامت، چالش‌ها و راه حل‌های مناسب، پنجمین دوره استپ در مرکز بین‌المللی تحقیقات علوم زیستی و شیمی در دانشگاه کراچی پاکستان اسفند ۱۳۹۷ با موضوع ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری، تامین مالی علم و فناوری و ششمین دوره همزمان با آیین اعطای سومین جایزه مصطفی(ص) در حوزه‌های سلامت و همبست آب و انرژی و همچنین سطوح کارکردی برگزار شد. هفتمین دوره به صورت مجازی اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹ با همکاری آژانس علوم، فناوری و تحقیقات سنگاپور (ASTAR) و هشتمین دوره همزمان با برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) آبان ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد.

پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی روز دهم مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان برگزار خواهد شد. این نخستین بار است که جایزه مصطفی (ص) خارج از تهران برگزار می شود و اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تمدن اسلامی، میزبان این جایزه خواهد بود. همزمان با این آیین، مراسم و نشست‌های علمی مختلفی از ششم تا دوازدهم مهر برگزار خواهد شد که به طور کلی هفته جایزه مصطفی (ص) را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر اصفهان که مرکز این رویدادهای علمی است، رویدادهای پراکنده‌ای نیز در دانشگاه‌های شهرهای مختلف کشور برگزار خواهد شد. جایزه مصطفی (ص) به عنوان یک جایزه دوسالانه برای تقدیر از دانشمندان مسلمان پیش از این در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در تهران برگزار شده است.

نهمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ/ STEP) (science and technology exchange program) همزمان با آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha