آفات، انار تفت را تهدید می‌کند؛ باغداران برای مقابله همت کنند

یزد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی منطقه انارخیز تفت یزد از باغداران این شهرستان خواست برای مقابله با تهدید آفات این محصول و بویژه مگس مدیترانه‌ای، همت مضاعف کنند.

به گزارش دوشنبه جهاد کشاورزی تفت، "محمد جعفری" در بازدید رییس گروه آفات همگانی سازمان حفظ نباتات کشور از باغات انار این شهرستان و بررسی وضعیت کنترل مگس مدیترانه افزود: مواد و تجهیزات مورد نیاز مبارزه با آفات در ۲ مرکز شهرستان آماده توزیع میباشد و ما در این زمینه اطلاع‌رسانی نموده ایم تا باغداران جهت تهیه مواد مراجعه و اقدام نمایند.

جعفری افزود: باتوجه به پایش ایستگاه‌های پیش آگاهی که در این زمینه در شهرستان فعال شده الان آفت در مرحله‌ای قرار دارد که اگر باغداران مشارکت کنند و وارد صحنه شده و توصیه‌های لازم را به کار گیرند،م ی‌توانیم خسارت آفت‌ را کاهش دهیم.

این مسئول در پایان با تاکید براینکه عملیات مبارزه با این آفت همتی همگانی میطلبد بیان کرد: درخواست ما از باغداران این است که وارد صحنه شوند و برای مقابله با آفت‌ مشارکت کنند.

"علی فیروزی" رییس گروه آفات همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در این بازدید به بررسی وضعیت کنترل مگس مدیترانه‌ای با روش مدیریت تلفیقی در باغات شهرستان تفت پرداخت.

مگس مدیترانه ای(مگس مدیترانه ای مرکبات) با نام علمی (Ceratitis capitata(Wiedemann و نام مستعار Medfly یکی از مخرب ترین آفات حشرات جهان است که به دلیل پراکندگی وسیع آن در سراسر جهان، تکثیر بسیار سریع، توانایی آن برای تحمل آب و هوای سردتر نسبت به سایر گونه های مگس میوه های گرمسیری و طیف وسیعی از میزبانان، در بین گونه های مهم اقتصادی مگس میوه، رتبه اول را دارد.

خشکسالی، سرمازدگی، آفت مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه، آفاتی است که هر سال به جان محصول انار شهر تفت افتاده و تولید آن را تا نصف کاهش می دهد که ضروریست اقداماتی تخصصی و علمی در این زمینه در دستور کار باشد.

بالاترین عملکرد انار در سطح شهرستان تفت ۳۰ تن در هکتار و میانگین تولید انار حدود ۱۵ تن در هکتار گزارش شده است؛ سطح زیر کشت انار شهرستان ۱۰۶۱ هکتار طبق سامانه پهنه بندی که ۹۸۹ هکتار آن بارور می باشد و ارقام انار شهرستان گل و زاغ ۸۰ درصد، پوست قرمز ۱۵ درصد و شیرین ۵ درصد است.

تفت در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha