۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85205197
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۲ موکب استان زنجان آماده خدمت در حماسه پرشور اربعین حسینی

زنجان - ایرنا - ۲۴ موکب از استان زنجان در کشور عراق و هشت موکب در داخل کشور مستقر شده است تا به زائران اباعبدالله الحسین(ع) خدمت رسانی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اربعین حسینی در بین شیعیان به ویژه ایرانی ها اهمیت زیادی دارد و حضور میلیونی اقشار مختلف مردم در قالب پیاده روی حسینی، رنگ و بوی دیگری به آن داده است.

حرکت عاشقان و دلدادگان حسینی به سمت مرزها هفته ها قبل از اربعین آغاز می شود و لحظه به لحظه با نزدیک شدن به این حماسه عظیم بر شمار زائران افزوده می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، دستگاه های متولی امر و خدمات رسان می کوشند با آسیب های شناسی اقدامات سال های گذشته خدمات بهینه و مطلوبی را به زائران ارائه کنند و کاستی ها را به حداقل برسانند و رضایتمندی زائران را افزایش دهند.

خبرنگار ایرنا مرکز زنجان در خصوص اقدامات انجام گرفته در این زمینه با "باقر سپهری مدیرکل امنیتی، انتظامی، اتباع و مهاجرین خارجی استانداری زنجان "گفت و گو کرده است.

۳۲ موکب استان زنجان آماده خدمت در حماسه پرشور اربعین حسینی

ایرنا: در خصوص اقدامات ستاد اربعین استان توضیح دهید.

ستاد اربعین استان در قالب کمیته های ۱۲ گانه فعال است و همانند روال سال های گذشته هر کدام از کمیته ها مسوولیت های خاصی دارند و تلاش می کنند کارهای محوله را به نحو احسن انجام دهند.

دبیرخانه و هیات رییسه ستاد اربعین استان هم به عنوان هماهنگ کننده عمل می کند و حتی مباحث نظارتی را از طریق یکی از کمیته ها انجام می دهد و در مجموع بر عملکرد کمیته ها در راستای هرچه باشکوهتر شدن این حماسه حسینی و تامین هر بیشتر رفاه حال زائرین نظارت می کند.

۳۲ موکب استان زنجان آماده خدمت در حماسه پرشور اربعین حسینی

امسال سامانه سماح بهتر از سال گذشته برای ثبت نام اربعین فعال شد و توصیه ما بر این است هم استانی ها برای دریافت بهتر خدمات و رفاه بیشتر حتما در این سامانه ثبت نام کنند و بیمه خود را ثبت نمایند.

ایرنا: سامانه سماح چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار داده است؟

در اربعین سال گذشته، زائرانی در کشور عراق فوت کردند که فاقد بیمه بودند و مشکلات عدیده ای برای خانواده های آنها ایجاد شد.

بر این اساس از زائرین در خواست می شود موضوع ثبت نام خود را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

بیمه هم در قالب سه بسته مختلف بنا به انتخاب و اختیار زائران در مبالغ ۳۵، ۴۵ و ۵۵ هزار تومانی تعیین شده است که متقاضیان می توانند هر کدام از آنها را بنا به اختیار خود انتخاب کنند.

همچنین این بخش طوری طراحی شده که در صورت ثبت شماره شبا و خارج نشدن از کشور، مبلغ واریزی پس از یک ماه تا ۴۵ روز به حساب ثبت شده عودت داده می شود.

یکی از بخش های خوب این سامانه این است که ثبت نام شدگان می توانند از زمان اوج سفرها نیز مطلع شوند و همین موضوع می تواند در امر مدیریت سفر زیارتی، امکانات بهتری را در اختیار زائرین قرار دهد.

۳۲ موکب استان زنجان آماده خدمت در حماسه پرشور اربعین حسینی

ایرنا:چه تعداد موکب از استان زنجان در کشور عراق مستقر می شود؟

در کل کشور ستاد مرکزی اربعین برای پیشبرد و هماهنگی بهتر حماسه عظیم اربعین راه اندازی شده و استان های مرکزی را به عنوان استان های معین و کمک دهنده انتخاب می کند.

امسال هم استان زنجان به عنوان معین استان آذربایجان غربی و مرز تمرچین تعیین شده است که استان های شمالغربی کشور و زائرینی را که قصد خروج از این مرز را دارند در بر می گیرد.

پیشنهاد بر این است که مرز تمرچین برای زائرین به عنوان یکی از گزینه های احتمالی زائران، مدنظر قرار گیرد چرا که مزیت هایی از قبیل آب و هوای مناسب و خلوت تر بودن دارد که طبق برنامه ریزی امسال ورود و خروج در آن به صورت ۲۴ ساعته شده است.

با توجه به برنامه ریزی ها، این استان ۳۲ موکب برای خدمت رسانی اربعین مستقر می کند که از این تعداد ۲۴ موکب در کشور عراق، مسیر نجف تا کربلا، کربلا و سامرا مستقر می شود و همچنین در داخل کشور هم هشت موکب فعال شده است.

از این تعداد ۲ موکب در داخل استان زنجان یکی در محدوده زرین رود به سمت حلب در " روستای سعید آباد "و دیگری در مسیر خدابنده به همدان مستقر خواهد شد.

اعزام اقلام و بارهای مواکب هم از طریق گمرگ انجام گرفته است که بعد از ظهر دیروز بارها با بدرقه رسمی ارسال شد.

ایرنا: چه اقداماتی برای اعزام زائرین زنجانی انجام گرفته است؟

با توجه به برنامه زمان بندی شده اعزام زائرین زنجانی از روز جمعه ۲۷ مرداد به صورت فردی و گروهی به سمت کشور عراق آغاز شده است.

با هماهنگی و پیگیری مسوولان ارشد استان برای اولبن بار پرواز هوایی اربعین از فرودگاه زنجان به نجف اشرف به وقوع پیوست که جزو اقدامات خاص و ماندگار محسوب می شود.

طبق برنامه ریزی ها ۲ پرواز رفت و ۲ پرواز برگشت در این مسیر پیش بینی شده است.

پرواز های رفت در تاریخ های ۱۲ و ۱۳ شهریور و برگشت هم ۱۶ و ۱۸ همین ماه در نظر گرفته شده است که امیدواریم استقبال همشهریان را به دنبال داشته باشد.

۳۲ موکب استان زنجان آماده خدمت در حماسه پرشور اربعین حسینی

یکی دیگر از اقدامات مهم و ماندگار این دولت در حوزه اربعین، صدور گذرنامه زیارتی برای اولین بار است که ماه های محرم و صفر را در بر می گیرد.

این نوع گذرنامه با پرداخت هزینه ۵۰ هزار تومانی برای مدت پنج سال صادر می شود و تاکنون حدود هشت هزار گذرنامه زیارتی در استان صادر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha