صحن علنی شورای شهر کرمان؛ از آمادگی برای خدمت به زائران اربعین تا فعالیت موکب‌ها

کرمان- ایرنا- یکصد و هفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان، محل بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات گوناگونی از جمله آمادگی مدیریت شهری کرمان برای ارائه خدمت به زائران پاکستانی در مرز ریمدان تا تعیین فضا برای فعالیت موکب‌های ثابت بود.

به گزارش ایرنا، یکصدوهفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان با موضوعات متعددی همراه بود. در این نشست پیرامون مسائلی مانند حمله سایبری یک شرکت دانش‌بنیان به وب سایت شهرداری کرمان، ایرادات و اشکالات خاص در اجرای بودجه، تعیین فضا برای فعالیت موکب‌های ثابت، ضرورت مجوز شورا برای تغییر کاربری‌ها و چگونگی دریافت عوارض‌های مربوط به ساخت و سازهای قبل از سال ۶۸ تبادل نظر شد.

درخواست ۱۰ میلیارد ردیف بودجه برای موکب‌های اربعین در مرز ریمدان

صحن علنی شورای شهر کرمان؛ از آمادگی برای خدمت به زائران اربعین تا فعالیت موکب‌ها

با توجه به فرارسیدن ایام اربعین حسینی همه ساله از سمت شرق کشور زائران پاکستانی از مرزهای ایران برای رسیدن به کربلای معلی استفاه می کنند که مقرر شده شهرداری کرمان در نقطه مرزی ریمدان (مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰ کیلومتر) به این زائران ارائه خدمات کند.

شهرداری در نامه‌ای که به شورا ارسال کرده ضمن تاکید بر ارائه خدمت این مجموعه به زائران پاکستانی در مرز ریمدان اشاره کرده که هزینه های این مهم توسط وزارت کشور به شهرداری پرداخت می شود اما تا زمان پرداخت این هزینه‌ها مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از ردیف ها را جابجا کند.

در ابتدا درخواست شهرداری برای جابجایی این ۱۰ میلیارد تومان در ردیف‌های بودجه در کمیسیون مربوط شورا به تصویب رسید.

علیرضا نادری رییس شورا نیز در همین ارتباط با تاکید بر اینکه با اصل موضوع موافق است، افزود: قطعا ارائه این خدمت توسط شهرداری در مرز ریمدان ۱۰ میلیارد تومان هزینه ندارد و با این اختصاص ۱۰ میلیارد تومان مخالف هستم.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز در پاسخ به نادری گفت: ما فقط یک سقف هزینه‌ای باید می‌گذاشتیم تا بگوییم از این سقف دیگر نمی‌توانیم بالاتر برویم، من باید بدانم کارپردازم تا چه سقفی می تواند در این موکب هزینه کند و مانور دهد، اگر سقف هزینه‌ها مشخص شود ما نیز تلاش می‌کنیم تا این میزان هزینه نشود.

در نهایت درخواست شهرداری برای جابجایی این ۱۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی در مرز ریمدان با یک رای مخالف و ۱۰ رای موافق به تصویب اعضای شورا رسید.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ایرادات و اشکالات خاص در اجرای بودجه

صحن علنی شورای شهر کرمان؛ از آمادگی برای خدمت به زائران اربعین تا فعالیت موکب‌ها

ایرادات و اشکالات اجرای بودجه امسال از دیگر موضوعات مطرح در این نشست شورا بود، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان با اشاره به مسائلی که در ارتباط با اجرای بودجه، مدیریت شهری با آن روبه رو است افزود: اجرای بودجه ایرادات و اشکالات خاص کارشناسی دارد.

حسین چناریان ادامه داد: به طور مثال مبناهای اجرای بودجه پارسال در بسیاری از موضوعات همچنان وجود دارد و به لوایح و بودجه امسال منتقل شده است.

وی افزود: در ارتباط با مساله kp (فرمول محاسبه عوارض ساختمان) مبنا ایراد داشت اما دوباره برای بودجه امسال نیز همان مبناهایی که ایراد داشت در فرمول‌ها منظور شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان تصریح کرد: ضرورت دارد گروهی کارشناسی تعریف کنیم تا به منظور بر طرف کردن ایرادات مبنایی و فرمول‌ها اقدام کنند.

تعیین فضا برای فعالیت موکب‌های ثابت

صحن علنی شورای شهر کرمان؛ از آمادگی برای خدمت به زائران اربعین تا فعالیت موکب‌ها

مساله فعالیت موکب‌های سطح شهر و ساماندهی کردن آنها از دیگر موضوعات یکصدو هفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان بود، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز در همین ارتباط افزود: یکسری موکب‌های ثابت در فضای شهری در حال تعریف است که به اشتباه این اقدام را به معنی احداث سازه و فضا در نظر گرفته‌اند در حالی که که به این معنی نیست.

محمد بابایی بیان کرد: موکب‌هایی ثابت به معنی موکبی است که در مناسبت‌های مختلف در طول سال برنامه دارد و منحصر به یک مناسبت خاص نیست.

وی خاطرنشان کرد: اعتراضاتی از سوی مردم در مورد برخی فضاهایی که در اختیار موکب های ثابت قرار داده شده بود از حیث ایجاد ترافیک به وجود آمده بود، از اینرو مکان‌هایی که شهرداری پیشنهاد دهد با تایید راهنمایی و رانندگی برای فعالیت موکب‌های ثابت در طول سال در نظر گرفته خواهد شد.

برگزاری مزایده برای واگذاری قبور

صحن علنی شورای شهر کرمان؛ از آمادگی برای خدمت به زائران اربعین تا فعالیت موکب‌ها

درخواست شهرداری برای برگزاری مزایده( با قیمت کارشناسی) برای واگذاری یکسری قبور واقع در آرامستان صاحب الزمان (عج)از دیگر موضوعات این نشست بود که در نهایت این موضوع با ۱۱ رای به تصویب اعضای شورا رسید.

تفاهم‌نامه شهرداری با ثبت احوال

صحن علنی شورای شهر کرمان؛ از آمادگی برای خدمت به زائران اربعین تا فعالیت موکب‌ها

تفاهم‌نامه شهرداری با ثبت احوال به منظور استفاده از سامانه استعلام الکترونیکی هویت انفرادی افراد از دیگر موضوعات این نشست بود. شهردار کرمان در همین ارتباط افزود: این تفاهم نامه در استفاده از بانک‌های اطلاعاتی ثبت احوال موثر است و به منظور احراز هویت کامل افراد در فرایندهای سایت شهرداری استفاده خواهد شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان نیز در همین ارتباط با مثبت خواندن این تفاهم‌نامه گفت: در متن توافق نامه در مورد مواردی که به عنوان تعهد شهرداری پیش‌بینی شده دوستان ثبت احوال خیلی سخت‌گیری کردند اما هزینه شروطی که برای شهرداری قید شده به اندازه دادن اطلاعات ارزش دارد.

در نهایت این موضوع نیز با اکثریت آرا و با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید.

ضرورت مجوز شورا برای تغییر کاربری‌ها

درخواست جمعی از فرهنگیان به شورا از دیگر محورهای این نشست بود، در این درخواست فرهنگیان شهر کرمان به اعضای شورا اعلام کرده بودند که املاک دارای کاربری آموزشی در سطح شهر توسط برخی افراد در حال خریداری است و براساس ماده واحده این املاک تفکیک و با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده به فروش می‌رسانند.

این فرهنگیان از اعضای شورا خواسته بودند که در مورد املاک آموزشی، شهرداری سازوکاری را مشخص کند و جلوی این تغییر کاربری گرفته شود.

بعد از این درخواست جمعی از فرهنگیان شهر کرمان این موضوع در کمیسیون مربوطه مطرح و در نهایت مصوب شده بود که در خصوص کاربری‌های مختلف متعلق به ادارات به هیچ وجه بدون مجوز شورا اقدام به واگذاری ننمایند.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز در این نشست درخواست این فرهنگیان را بجا و مناسب خواند و گفت: گاهی اوقات شهرداری با توجه به سهم سرانه‌ای که از تفکیک دارد، کاربری‌های آموزشی، درمانی و ورزشی را برمی دارد و به همین شکل هم به مزایده می‌گذارد و برخی افراد نیز این املاک را می‌خرند و تغییر کاربری می‌دهند.

وی ادامه داد: شهرداری اگر خواست املاکی با کاربری آموزشی را به مزایده بگذارد صرفا برای ساخت مدرسه باشد و کسی نتواند بعد از اینکه این ملک را در مزایده برنده شد به دنبال تغییر کاربری برود.

عوارض‌های مربوط به ساخت و سازهای قبل از سال ۶۸

صحن علنی شورای شهر کرمان؛ از آمادگی برای خدمت به زائران اربعین تا فعالیت موکب‌ها

نحوه محاسبه عوارض‌های مربوط به ساخت و سازهای قبل از سال ۶۸، از دیگر موضوعات این نشست بود. رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در همین ارتباط گفت: در لوایح عوارضی ابهامی برای مردم به وجود آمده بود و نظر بر این شد که معافیت مصوب برای عوارض املاک ساخته شده قبل از سال ۶۸ صرفا برای املاک مسکونی باشد.

ایرانمنش ادامه داد: قرار شد عوارض املاک تجاری ساخته شده قبل از سال ۶۸ که پروانه ندارند به قیمت روز دریافت شود و معافیتی نداشته باشند که در نهایت این موضوع نیز با ۱۰ رای موافق و یک رای مخالف به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha