داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۲ توجه کنند/آغاز انتخاب رشته از فردا

تهران - ایرنا - داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۲ این روزها سرگرم مطالعه و بررسی رشته‌ها و ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها هستند و در این فرایند فراموش نکننند که فردا (سه شنبه ۳۱ مردادماه) انتخاب رشته آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نتیجه اولیه نوبت دوم آزمون سراسری جمعه شب ۲۰ مرداد اعلام شد، کارنامه و رتبه‌های داوطلبان نیز روز جمعه ۲۷ مرداد به صورت کارنامه حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس https://my.sanjesh.org قرار گرفت که داوطلبان با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری کارنامه خود را مشاهده کردند و از رتبه های خود آگاه شدند.

ظرفیت پذیرش در رشته‌های با آزمون امسال ۱۷۷ هزار و ۱۹۲ نفر و ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی ۳۳۵ هزار و ۷۴۵ نفر است که بیشترین ظرفیت پذیرش با آزمون مربوط به گروه علوم تجربی با ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر است.

ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۴ هزار و ۴۳۲ نفر است که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر در رشته پزشکی و ۲ هزار و ۶۰ نفر در رشته دندانپزشکی و هزار و ۲۷۱ نفر در رشته داروسازی پذیرفته می‌شوند.

از سوی دیگر ظرفیت پذیرش دانشجو در گروه آزمایشی ریاضی و فنی امسال ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر، در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی چهار هزار و ۲۸۷ نفر و در گروه آزمایشی هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر است.

داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۲توجه کنند/آغاز انتخاب رشته از فردا

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته با توجه به اینکه دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در همه گروه‌های آزمایشی در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر شده است، باید توجه داشته باشند که انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از فردا (سه‌شنبه) آغاز می شود و تا شنبه آینده (چهارم شهریور ماه) ادامه دارد.

انتخاب رشته برای انتخاب کدرشته محل‌هایِ پذیرش با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون» در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، انجام می‌شود. به عبارت دیگر فرایند انتخاب رشته این دو جداگانه نخواهد بود. توضیحات کامل این دو روشِ پذیرش در «دفترچهٔ راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته» (راهنمای شماره ۲) به تفکیک ارائه شده است.

داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (نوبت‌های اول و دوم) ثبت‌نام کرده اند و غایبِ جلسه این آزمون‌ها بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

همچنین داوطلبانی که پیش از این در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی اقدام کنند.

داوطلبان توجه داشته باشند در صورتی که نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام و هم در مرحله ثبت‌نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) ثبت‌نام و انتخاب رشته برای این رشته‌ها کنند، ثبت‌نام و انتخاب رشته وی در رشته های صرفاً براساس سوابق تحصیلی باطل می شود و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نمی شود.

داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۲توجه کنند/آغاز انتخاب رشته از فردا

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی (رشته‌های با آزمون) در این آزمون شده‌اند، لازم است برای مشاهده دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) و انجام انتخاب رشته به نکات ذیل توجه کنند:

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از با آزمون و پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون»)، توضیحاتِ کامل درباره نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته و همچنین راهنمای مراجعه به سامانه جامع آزمون سراسری است و داوطلبان باید دفترچه‌های انتخاب رشتهٔ مربوط را به دقت مطالعه کنند.

توصیه شده است داوطلبان حتما نسبت به مطالعهٔ دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) گروه آزمایشی مربوط و توضیحات مندرج در بخش پیوست‌ها و نیز ویژه‌نامه انتخاب رشته اقدام کنند و کدرشته محل‌های مورد نظر خود را (برابر ضوابطی که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده) استخراج و به ترتیب تقدمِ علاقه مرتب کنند. پس از آن، کدرشته‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کدرشته محل‌های انتخابی، این کدرشته محل‌ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت و تکمیل کنند. پس از تایید نهایی کدرشته‌های انتخابی، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرار داده می شود.

داوطلبان توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته دارند، ضمناً پس از انجام انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ رقمی، آنها می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را به تعداد دفعات محدود تصحیح یا ویرایش کنند.

همچنین این داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط این رشته‌ها را (که بصورت جداگانه به عنوان پیوست دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان درج شده است) مطالعه کنند و صرفاً در صورت داشتن شرایط لازم، این رشته‌ها را انتخاب نکنند.

براساس اعلام سازمان سنجش، فهرست اسامی معرفی شدگان چندبرابرِ ظرفیت برای رشته های بورسیه و دارای شرایط خاص برای انجام مراحل مصاحبه یا گزینش در اواسط شهریورماه در درگاه اطلاع رسانی منتشر می شود. نتیجه نهایی کنکور هم قرار است نیمه مهرماه اعلام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha