مرکز جامع سرطان همدان به دستگاه دُزیمتری مجهز شد

همدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دستگاه دُزیمتری در واحد رادیوتراپی مرکز جامع سرطان شهر همدان نصب و راه اندازی شد که با بهره برداری از آن در هفته دولت، خدمات گسترده تشخیصی و درمانی با تعرفه دولتی به بیماران ارائه می‌شود.

دستگاه دُزیمتر فردی یا رادیومتر میزان شدت پرتوها شامل گاما، ایکس و ذرات بتا را با استفاده از آشکارساز یا شمارنده گایگرمولر (GM) اندازه گیری می کند.

محمدمهدی مجذوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دستگاه دُزیمتری در درمان‌های نوین رادیوتراپی نقش بسیار موثر و تعیین کننده‌ای دارد اظهار داشت: روش های درمان در بخش رادیوتراپی پیوسته در حال پیچیدگی و دگرگونی است بنابراین محاسبه و تعیین دُز با دقت بیشتر مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: نصب دستگاه دزیمتری با هدف راه‌اندازی و بهبود ارائه خدمات در بخش رادیوتراپی به‌ عنوان یکی از خدمات پیشرفته در درمان سرطان ضروری است از این رو دانشگاه علوم پزشکی در فرآیند خرید و تکمیل تجهیزات مرکز جامع سرطان همدان اقدام به خرید و نصب این دستگاه کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: دستگاه دزیمتری پس از نصب، تنظیم و کالیبراسیون، امکان ارائه خدمات مؤثر در رادیوتراپی را برای بیماران سرطانی این استان و استان‌های همجوار با تعرفه دولتی فراهم می‌کند.

مجذوبی با اشاره به اینکه این دستگاه با سه هزار میلیارد ریال اعتبار خریداری شده است گفت: دزیمتری از جمله ملزومات اصلی در روند درمان بیماری سرطان است که با پیگیری‌های مکرر و متناوب مسئولان دانشگاه خریداری شده است.

وی از تحویل و نصب دستگاه دزیمتری در مرکز جامع سرطان بعثت خبر داد و اظهار داشت: راه‌اندازی این دستگاه در واحد رادیوتراپی مرکز جامع سرطان، نویدی امیدبخش برای بیماران سرطانی است که تاکنون برای رادیوتراپی ناچار به مراجعه به دیگر استان‌ها یا مراکز خصوصی گران قیمت بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز جامع سرطان همدان در حاشیه بیمارستان بعثت و در زمینی به وسعت بیش از ۲۷ هزار متر مربع در ۲ مرحله در دست ساخت است که مرحله نخست آن بهره برداری و مرحله دوم آن با پیشرفت قابل توجهی در حال احداث است.

اجرای این طرح را ابتدا بنیاد خیریه فرشچیان بر عهده گرفت که کل سازه و بخشی از تاسیسات زیربنایی و درصد کمی از دیوارهای داخلی و بخش پرتو درمانی به طور کامل توسط این بنیاد اجرا شد.

زیربنای کل ساختمان شامل ساختمان اصلی و محوطه حدود ۲۷ هزار و ۵۴۰ متر مربع است و برای ساختمان اصلی مشتمل بر ۹ طبقه، فضاهای اداری، درمانگاهی، کتابخانه، مدولهای آموزشی، موتورخانه و اتاق برق اضطراری پیش بینی شده است.

این ساختمان به هفت بلوک تقسیم بندی شده و دارای فضاهای شامل ید درمانی، پزشکی هسته ای، درمانگاه انکولوژی و درد و بخش رادیوتراپی در طبقه همکف، تصویر برداری، اندوسکوپی، درمانگاه انکولوژی و درد بستری کودکان و بیمار سرا در طبقه اول، شیمی درمانی سرپایی زنان و مردان، کلینیک لنف دم و بازتوانی،، بستری شیمی درمانی داخلی و فضاهای آموزشی در طبق دوم، بخش پیوند مغز استخوان (بستری و ایزوله)، آزمایشگاه، بخش بستری و التیامی در طبقه سوم، اتاق های عمل جراحی، بخش مراقبت های ویژه و بخش بستری و جراحی در طبقه چهارم است.

برای این بیمارستان فضاهای آموزشی و اداری، سالن همایش ۵۰ نفری، پژوهشکده و کتابخانه پیش بینی شده و در طبقه همکف موتورخانه و هوارسان ها در حال اجرا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha