حال خوش سلامت همدان در دولت سیزدهم

همدان- ایرنا- نتیجه تلاش ها و برنامه ریزی های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان همدان از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون به ثمر رسیدن ده ها طرح ریز و درشت بوده که این مهم رضایت مندی مردم را به همراه داشته است، در همین راستا نیز طی هفته دولت ۱۳ طرح حوزه سلامت با بیش از ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در این استان افتتاح می شود.

به گزارش ایرنا، توجه به حوزه سلامت به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی همواره مورد توجه دولتمردان در جوامع مختلف بوده و متولیان امر با ارائه راهکارهایی درصدد افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کاهش هزینه های تحمیل ده به انان با استفاده از ظرفیت های مختلف از جمله بیمه هستند.

با توجه به اولویت ها و برنامه ریزی های دولت سیزدهم، توسعه زیرساخت های سلامت با اجرای طرح های بهداشتی و درمانی و تجهیز بیمارستان ها و مراکز خدمات جامع سلامت به به روز ترین تجهیزات به عنوان یک اولویت در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت به طوری که هم اکنون۱۴۰ طرح به وسعت ۲۴۰ هزار متر مربع در دست اجرا است.

عملکرد حدود ۲ ساله دولت در حوزه بهداشت و درمان همدان و به ثمر نشستن طرح های مختلف این حوزه در کنار پروژه های در دست اجرا نشان از تلاش ویژه مسوولان استانی برای بهبود شاخص سلامت در بخش های مختلف و رفع دغدغه بیماران است.

دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی همدان در این مدت موفق به ساخت و تکمیل۱۶ طرح از جمله پروژه ۲۰ واحدی خوابگاه متاهلی، بیمارستان ۸۰ تختخوابی فاطمیه، سلامت کده طب ایرانی، سردخانه واکسن غرب کشور، پایگاه های سلامت در مناطق سولان، محمدیه، آزادی، رضوان، مرکز جامع سلامت قاسم آباد، شهید بهشتی، تویسرکان و پایگاه های اورژانس در سد کلان و شیرین سو، مرکز دیالیز بیمارستان شهید قدوسی نهاوند، راه اندازی بخش دندانپزشکی تحت بیهوشی در بیمارستان پورسینا شهرستان بهار، مرکز نوآوری و شتاب دهی و خوابگاه شهید همدانی شده است.

افتتاح بیمارستان فاطمیه با حضور وزیر بهداشت

یکی از مهم ترین طرح های حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان را که در دوران دولت سیزدهم تکمیل و خدمات رسانی خود را آغاز کرد می توان مرکز آموزشی درمانی یا بیمارستان فاطمیه برشمرد که مرداد ماه سال گذشته همزمان با سفر هیات دولت به همدان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره برداری شد.

مرکز آموزشی درمانی فاطمیه در مساحتی به متراژ ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع با ظرفیت ۸۵ تخت شامل مرکز ناباروری، اورژانس، بلوک زایمان و درمانگاه زنان و نوزادان با حضور« بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، این بیمارستان به یک مرکز ناباروری پیشرفته مجهز است.

مرکز ناباروی بیمارستان فاطمیه شهر همدان دارای ۸۰ تخت بستری شامل ۴۰ تخت مخصوص نوزادان، ۱۰ تخت زایمان، ۲۰ تخت اورژانس و ۱۰ تخت دیگر بخش ها می شود.

«محمدمهدی مجذوبی» اضافه کرد: بخش «ان.آی.سی.یو» و مراقبت ویژه نوزادان، بخش وی آی پی، ۱۰ اتاق ال.دی.آر، اورژانس سرپایی، تحت نظر و بستری و کلینیک ناباروری شامل اتاق عمل، درمانگاه و آزمایشگاه در این ساختمان پیش بینی شده است.

راه اندازی دپارتمان طب ایرانی ابن سینا

اواسط آبان سال گذشته به منظور ارائه خدمات طب ایرانی به صورت آکادمیک، علمی و مورد تایید وزارت بهداشت که از مطالبات مردم در بخش بهداشت و درمان به شمار می رود، سلامت کده و دپارتمان طب ایرانی ابن سینا شهر همدان در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر مربع و در ۲ طبقه با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار راه اندازی شد.

با راه اندازی این مرکز عرصه برای فعالیت افراد فاقد صلاحیت در حوزه طب سنتی تنگ شده و اطمینان خاطر مردم در استفاده از خدمات این بخش جلب می شود.

حال خوش سلامت همدان در دولت سیزدهم

البته پیشتر سلامتکده در ساختمان و عمارت مرحوم بدیع الحکما دایر و پس از مدتی فعالیت به علت دسترسی نامناسب و فضای کوچک و پایین بودن میزان فعالیت و بازدهی تعطیل شد بنابراین مقرر شد مرکز دپارتمان و دانشکده در کنار آن فعال و این از درمانی به آموزشی درمانی ارتقا یابد.

سلامتکده طب ایرانی با هدف ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در چارچوب‌های علمی پزشکی با تعرفه دولتی به شهروندان و هم‌استانی‌ها در ساختمان سابق معاونت آموزشی دانشگاه گشایش یافته است تا همه خدمات درمانی طب ایرانی اعم از حجامت، زالودرمانی، مشاوره تغذیه، ماساژدرمانی و طب سوزنی در این مرکز انجام شود.

تکمیل خوابگاه های متاهلی در راستای جوانی جمعیت

دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت، ساخت خوابگاه متاهلی برای دانشجویان را در اولویت قرار دارد که تاکنون ۳۰ واحد در این رابطه افتتاح و تا پایان امسال هم ۲۰ واحد دیگر افتتاح می‌ شود.

ساخت ۶۰ واحد خوابگاهی دیگر برای دانشجویان متاهل رشته های پزشکی نیز در دستور کار قرار دارد.

براساس آمار ارائه شده از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، هشت درصد از دانشجویان متاهل متقاضی خوابگاه های دانشجویی این استان اسکان داده شدند در حالی که میانگین کشوری آن ۱.۶ درصد است.

بهره برداری از سردخانه نگهداری واکسن

برنامه توزیع واکسن به دانشگاه‌های علوم پزشکی از سطح کشوری تا سال ۱۳۸۷ به صورت متمرکز و از تهران انجام می شد که با توجه به مشکلات موجود مقرر شد از سال ۱۳۸۸ این برنامه به صورت منطقه ای انجام شود.

در این راستا دانشگاه های علوم پزشکی کشور به هشت قطب تقسیم بندی شدند و همدان به عنوان یکی از قطب های تحویل، نگهداری و توزیع واکسن برای منطقه غرب کشور شامل استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان در نظر گرفته شد.

پیرو این تصمیم مرحله نخست ساختمان جدید نگهداری واکسن شامل چهار اتاقک نگهداری واکسن از جمله یک اتاقک زیر صفر و سه اتاقک بالای صفر درجه با حجم حدود ۸۰ متر مکعب در محل کنونی در سال ۱۳۸۸ساخته شد.

حال خوش سلامت همدان در دولت سیزدهم

سال ۱۳۹۹ به دنبال شیوع بیماری کرونا و اضافه شدن واکسن این ویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری، فضای موجود سردخانه جوابگوی حجم زیاد واکسن تحویلی نبود بنابراین طبق تصمیم و تایید معاون توسعه وزارت بهداشت مقرر شد ساختمان فاز دوم این سردخانه در زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع با گنجایش ۹۶ متر مکعب احداث شود.

عملیات ساختمان فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان قطب غرب کشور از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در طی اجرای این طرح، مراحل نصب اتاقک های سردخانه ، دستگاه ها و کمپرسورها و سایر تجهیزات مورد نیاز تکمیل شد.

این ساختمان شامل سه اتاق یعنی یک اتاق زیر صفر و ۲ مکان بالای صفر درجه است و ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای ساخت فضای فیزیکی این پروژه، ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای ساخت اتاق های سردخانه، یک میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال برای نصب کمپرسورها و تجهیزات جانبی و ۱۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال برای خرید ۲ دستگاه ژنراتور برق هزینه شده است.

۲۸ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده و با بهره برداری از مرحله دوم سردخانه نگهداری واکسن، امکان ذخیره و نگهداری ۶ میلیون دُز واکسن در این استان فراهم شد.

تقویت امکانات بیمارستان های همدان با تهیه ۶۸۰ قلم انواع دستگاه ها و تجهیزات

در کنار انجام عملیات های عمرانی و توسعه ای، تجهیز مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار قرار گرفته است .

در همین راستا رضا طهماسبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از خرید ۶۸۰ قلم انواع تجهیزات پزشکی با هزینه کرد ۶۰۵ میلیارد ریال خبر داد.

خرید یک دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان علیمرادیان نهاوند، مجهز شدن بیمارستان آیت الله بهاری و بیمارستان امام رضا(ع) کبودراهنگ به دستگاه لاپاراسکوپی تنها گوشه ای از اقدامات صورت گرفته برای دسترسی آسان مردم به تجهیزات بهداشتی و درمانی است.

حال خوش سلامت همدان در دولت سیزدهم

بخش «ال.دی.آر» بیمارستان علیمرادیان نهاوند، بخش ناباروری بیمارستان امام رضا(ع) کبودراهنگ و مهر ملایر، بخش اورژانس بیمارستان مهر ملایر، ساختمان جدید بیمارستان فاطمیه، اتاق عمل جنرال بیمارستان سینا نیز از اقلام و تجهیزات سرمایه ای بی نصیب نماندند.

در این مدت تجهیزات جنرال و تخصصی مورد نیاز گروه ها و بخش های همه بیمارستان ها با هدف افزایش بهبود استاندارد و بهره وری و بر اساس نیاز سنجی های صورت گرفته تامین شده است در عین حال دستگاه دُزیمتری (وسیله ای برای اندازه گیری مقدار دقیق دُز پرتوهای رادیواکتیو از قبیل پرتوهای گاما، بتا ، ایکس ) با هدف راه اندازی بخشی از رادیوتراپی مرکز جامع سرطان خریداری شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین از تحویل ۴۹۵ مورد تجهیزات پزشکی به ارزش ۳۵۵ میلیارد ریال برای استفاده در بیمارستان جدید اکباتان هم خبر داد.

ساخت بیمارستان هزار تختخوابی همدان بزودی کلید می خورد

یکی از بااهمیت ترین طرح های حوزه بهداشت که عملیات آغازین آن همزمان با هفته دولت آغاز می شود بیمارستان یک هزار تختخوابی است که مکان، اعتبار و ردیف بودجه برای ساخت این بیمارستان پیش بینی شده است.

در کنار این طرح بزرگ درمانی که به عنوان کلان بیمارستان یا مگاهاسپیتال شناخته می شود، ساخت طرح های دیگری نیز در حوزه بهداشت و درمان برای شهروندان همدانی با استفاده از ظرفیت خیران هدف گذاری شده است.

خیران سلامت نیز در اجرای طرح های بهداشتی و درمانی همدان پیشگام هستند به گونه ای رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان از اجرای ۱۶ طرح خیری از جمله سرای کودکان خبر داد که شماری از آنها هفته دولت امسال بهره برداری می رسد.

پایان ۱۴ سال انتظار با بهره برداری از بیمارستان اکتبان

بیمارستان ۲۷۰ تخت خوابی اکباتان بعد از گذشت ۱۴ سال از اجرای آن هفته دولت امسال بهره برداری می شود این مرکز آموزشی و درمانی در زمینی به وسعت ۲۸ هزار متر مربع و در ۱۲ طبقه احداث شده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان برای ساخت این بیمارستان تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه عمرانی هزینه شده است و همچنین ۵۰ درصد تجهیزات مورد نیاز خریداری و برای خرید مابقی تجهیزات ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است که در سفر رییس جمهور این موضوع مطرح و مصوب شد.

حال خوش سلامت همدان در دولت سیزدهم

بیمارستان اکباتان دارای ۲ ساختمان بوده که ساختمان جدید و الحاقی به منظور پیشبرد کارهای اداری، درمانگاه بیمارستانی برای ویزیت و ساختمان بعدی برای کارهای درمانی و بستری طراحی شده است.

مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی اکباتان براساس آخرین تصمیم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اولویت پذیرش و بستری اطفال راه اندازی شده و در گام نخست ۷۰ درصد ظرفیت تخت این بیمارستان برای بستری و درمان نوزادان و کودکان در نظر گرفته می شود.

این مرکز دارای هفت اتاق عمل و چهار بخش ویژه، ان،آی.سی، زنان و سی.سی.یو است و همچنین یکی از مجهز ترین و به روز ترین اتاق عمل جهان را دارد.

کاهش هزینه درمانی با راه اندازی قطعه دوم مرکز جامع سرطان همدان

راه اندازی مرکز جامع سرطان به عنوان مجهزترین مرکز درمان سرطان غرب کشور به دستگاه رادیوتراپی تا هفته دولت یکی از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی برای هزینه درمانی بیماران سرطانی است.

مرکز جامع سرطان همدان به وسعت بیش از ۲۷ هزار متر مربع در ۲ مرحله در دست ساخت است که مرحله نخست آن بهره برداری و مرحله دوم آن با پیشرفت قابل توجهی در حال احداث است.

اجرای این طرح را ابتدا بنیاد خیریه فرشچیان بر عهده گرفت که کل سازه و بخشی از تاسیسات زیربنایی و درصد کمی از دیوارهای داخلی و بخش پرتو درمانی به طور کامل توسط این بنیاد اجرا شد.

زیربنای کل ساختمان شامل ساختمان اصلی و محوطه حدود ۲۷ هزار و ۵۴۰ متر مربع است و برای ساختمان اصلی مشتمل بر ۹ طبقه، فضاهای اداری، درمانگاهی، کتابخانه، مدولهای آموزشی، موتورخانه و اتاق برق اضطراری پیش بینی شده است.

حال خوش سلامت همدان در دولت سیزدهم

این ساختمان به هفت بلوک تقسیم بندی شده و دارای فضاهای شامل ید درمانی، پزشکی هسته ای، درمانگاه انکولوژی و درد و بخش رادیوتراپی در طبقه همکف، تصویر برداری، اندوسکوپی، درمانگاه انکولوژی و درد بستری کودکان و بیمار سرا در طبقه اول، شیمی درمانی سرپایی زنان و مردان، کلینیک لنف دم و بازتوانی،، بستری شیمی درمانی داخلی و فضاهای آموزشی در طبق دوم، بخش پیوند مغز استخوان (بستری و ایزوله)، آزمایشگاه، بخش بستری و التیامی در طبقه سوم، اتاق های عمل جراحی، بخش مراقبت های ویژه و بخش بستری و جراحی در طبقه چهارم است.

برای این بیمارستان فضاهای آموزشی و اداری، سالن همایش ۵۰ نفری، پژوهشکده و کتابخانه پیش بینی شده و در طبقه همکف موتورخانه و هوارسان ها در حال اجرا است.

عملیات اجرایی مرحله نخست این طرح در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید، بخش دوم این طرح هم از آذر ماه سال گذشته با قرارداد ۳۰۴ میلیارد تومانی آغاز شد که در صورت تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز این طرح به طور کامل سال ۱۴۰۳ بهره برداری می شود.

۶ هزار میلیارد ریال طرح بهداشت و درمان آماده افتتاح

در مجموع ۱۳ طرح حوزه سلامت شامل ۶ طرح در شهرستان همدان، سه طرح در ملایر و در شهرستان های نهاوند، تویسرکان، فامنین، کبودراهنگ و رزن هر کدام یک طرح هزمان با هفته دولت افتتاح می شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی، طرح های آماده بهره برداری هفته دولت در شهرستان همدان را شامل احداث و تجهیز بیمارستان ۲۷۲ تخت خوابی اکباتان، رادیو تراپی مرکز جامع سرطان بعثت، ۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری در منطقه اعتمادیه و نواب و پایگاه سلامت روستایی امزاجرد دانست.

بابک یوسفی افزود: برای ساخت بیمارستان ۲۷۲ تختخوابی اکباتان در زمینی به وسعت ۲۸ هزار متر مربع در هفت طبقه چهار هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده و همچنین برای تجهیز این بیمارستان یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال صرف شده است.

وی از هزینه کرد ۴۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل بخش رادیوتراپی مرکز جامع سرطان بعثت خبرداد و اضافه کرد: همچنین برای تکمیل ۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری در همدان با اسکلت فلزی هر یک به وسعت ۶۰۰ متر مربع نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

این مسوول همچنین گفت: ساخت پایگاه سلامت در روستای امزاجرد از سال ۱۴۰۰ آغاز و امسال به پایان رسید که برای بهره برداری از این طرح در زمینی به وسعت ۲۶۶ متر مربع ۴۸ میلیارد ریال از محل منابع استانی، ابلاغی و سایر محل ها صرف شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: توسعه و تعمیر اورژانس و درمانگاه بیمارستان مهر ملایر با زیر بنای ۱۳۰۰ متر مربع و مرکز درمان ناباروری این بیمارستان در یک طبقه با مساحت ۴۰۰ متر مربع و مرکز جامع سلامت شهری سرجوی شهرستان ملایر تکمیل و در هفته دولت بهره برداری می شود.

حال خوش سلامت همدان در دولت سیزدهم

یوسفی اظهار کرد: ساخت خانه بهداشت تاریک دره نهاوند در زمینی به وسعت ۱۰۰ متر مربع از سال ۱۳۹۹ آغاز شد که با هزینه کرد ۱۱ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال برای هفته دولت امسال آماده افتتاح شده است.

وی به سایر طرح های آماده افتتاح بخش بهداشت و درمان استان همدان در هفته دولت اشاره کرد و گفت: اورژانس جاده ای سرکان در تویسرکان با هزینه کرد ۲۶ میلیارد ریال در زمینی به وسعت ۱۳۰ متر مربع، تکمیل اورژانس جاده ای آزاد راه (قزل آباد) در فامنین، ساخت انبار داوریی با صرف ۶۰ میلیارد و ۸۲۴ میلیون ریال با متراژ ۴۰۸ متر مربع در یک طبقه در کبودرآهنگ و احداث مرکز خدمات جامع سلامت روستایی ملابداغ در ۲ طبقه به وسعت ۶۰۰ متر مربع با هزینه کرد ۱۱۲ میلیارد ۵۷۰ میلیون ریال همزمان با هفته دولت بهره برداری می شود.

این مسوول افزود: ۶ هزار و ۲۸۴ میلیارد و ۲۵۵ میلیون ریال اعتبار برای احداث، تکمیل و تجهیز این ۱۳ طرح حوزه سلامت هزینه شده است که چهار هزار میلیارد ریال آن از محل منابع ملی، ۱۴۷ میلیارد و ۶۷۲ میلیون ریال از محل منابع استانی، ۱۶۵ میلیارد و ۱۰۹ میلیون ریال از اعتبارات ابلاغی و یک هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال از محل سایر منابع تامین شده است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی همدان با ۱۴ هزار پرسنل، ۵۰۹ عضو هیات علمی، ۱۱ دانشکده و ۲۰ مرکز تحقیقاتی خدمات را در حوزه های مختلف ارایه می دهد، هفت هزار و ۱۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل اند که از این تعداد ۵۰۰ دانشجو خارجی هستند.

استان همدان دارای ۲۰ بیمارستان فعال است که ۱۶ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و مابقی تحت مدیریت تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و بخش خصوصی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha