۲ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85205633
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاهش مدارس فرسوده گلستان؛ رویایی در آستانه تحقق

۲ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبر: 85205633
کاهش مدارس فرسوده گلستان؛ رویایی در آستانه تحقق
عکس آرشیو است

گنبدکاووس - ایرنا - اهتمام دولت جهادی و انقلابی آیت الله رییسی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تخریبی گلستان طی ۲ سال گذشته، شمار این گونه مدارس را در این استان شمالی از ۲۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش داد و پایان فعالیت مدارس فرسوده را به رویایی قابل تحقق تبدیل کرد.

به گزارش ایرنا، گلستان حدود ۲ میلیون جمعیت دارد که از این تعداد افزون بر ۴۰۲ هزار نفر آن‌ها دانش آموز هستند و به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این استان، بخش قابل توجهی از آنها در ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه دولتی تحصیل می‌کنند.

وحید فراهی افزود: تا قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم ۲۰ درصد مدارس گلستان در مناطق شهری و روستایی با مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ کلاس درس، فرسوده و تخریبی بود که با تلاش و اهتمام دولت طی ۲ سال گذشته سه درصد از شمار این مدارس کاسته شد.

وی بابیان اینکه روند کاهش شمار مدارس تخریبی گلستان همچنان ادامه دارد و تلاش خواهد شد تا پایان دولت سیزدهم حداقل ۲ درصد دیگر از شمار این نوع مدارس کاسته شود، اضافه کرد: در دولت فعلی اعتبارات این اداره کل برای نوسازی مدارس ۲ برابر شد و افزون بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص یافت.

فراهی ادامه داد: اعتبارات تخصیصی صرف ساخت ۸۰ طرح و فضای آموزشی با ۴۴۰ کلاس درس و با زیربنای ۶۸ هزار مترمربع و تحویل آنها به ادارات آموزش و پرورش در ۱۴ شهرستان گلستان شد.

کاهش مدارس فرسوده گلستان؛ رویایی در آستانه تحقق
نوسازی مدارس گلستان در دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان همچنین گفت: علاوه بر اعتبارات اختصاص یافته به این اداره کل در دولت سیزدهم، درحوزه نیکوکاران مدرسه ساز نیز اقدامات خوبی برای مشارکت در ساخت مدرسه و یا تکمیل مدارس نیمه تمام این استان انجام شد.

وی بیان داشت: طی ۲ سال گذشته در مجموع هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط خیرین مدرسه ساز برای ساخت و تکمیل طرح‌های آموزشی در استان گلستان تزریق شد که یک نمونه آن افتتاح هنرستان تمام خیرساز مرحوم «احمد محمدی» در گنبدکاووس با ۲۷۰ میلیارد ریال بود.

فراهی اضافه کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی، پیش بینی می‌شود، رقم مشارکت نیکوکاران مدرسه‌ساز تا پایان این دولت به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

به گفته وی، هم اکنون ۱۰۴ پروژه آموزشی خیرساز با مجموع ۵۳۰ کلاس درس در مناطق شهری و روستایی استان گلستان درحال ساخت است که تکمیل آنها به هشت هزار میلیارد ریال سهم دولت نیاز دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان ادامه داد: این استان حدود ۱۷۰ مدرسه تخریبی و نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

فراهی همچنین تعهد دولت سیزدهم برای نوسازی، مقاوم سازی و نیز تجهیز کلاس‌های درس گلستان از شروع فعالیت تاکنون را ۱۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون ۹ هزار میلیارد ریال از این تعهد با تخصیص از منابع ملی، استانی، محرومیت زدایی و نیکوکاران انجام شده است.

وی افزود: دولت سیزدهم به طرح‌های آموزشی متوقف شده در گلستان نگاه ویژه دارد به طوری که بعد از سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان تاکنون ۶ طرح با سابقه بیش از ۱۰ سال، تکمیل و بهره‌برداری شده است.

فراهی استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس را از دیگر اقدامات موثر دولت سیزدهم در گلستان ذکر کرد و افزود: طی ۲ سال اخیر ۸۵۰ کلاس درس با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال استاندارد سازی شد و اکنون مدرسه دولتی بدون برق و گاز و مجهز نشده به سامانه گرمایشی استاندارد در این استان وجود ندارد.

وی همچنین با تشریح برخی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم درحوزه نوسازی مدارس گلستان گفت: اجرای طرح آسفالت محوطه و ایزوگام مدارس با مساحت ۲۱۵ هزار مترمربع و با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال، جمع آوری سه مدرسه کانکسی مستقل در مناطق کم برخوردار مرزی و عشایری استان در قالب طرح شهید پناهی با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و عقد تفاهم نامه با یکی از نیکوکاران برای جمع آوری مدارس کانسکی از جمله این اقدامات است.

کاهش مدارس فرسوده گلستان؛ رویایی در آستانه تحقق
نوسازی مدارس گلستان در دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان اظهارداشت: اجرای طرح ملی محرومیت زدایی با پیش بینی ۵۰ پروژه و ۳۰۰ کلاس درس با مساحت ۵۰ هزار مترمربع و اعتبار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در این استان بوده است.

فراهی به پروژه‌های اداره کل نوسازی مدارس گلستان در هفته دولت امسال اشاره کرد و گفت: ۲۵ پروژه آموزشی و ورزشی با مجموع ۱۰۰ کلاس درس و با مساحت ۱۱ هزار مترمربع و هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، اجرای آسفالت و ایزوگام در ۷۰ مدرسه با ۹۵ هزار مترمربع و اعتبار ۱۷۵ میلیارد ریال، اجرای اصلاح سیستم گرمایش ۱۰۰ کلاس درس با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال، اجرای عملیات بهسازی و شاداب سازی ۴۰۰ مدرسه با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و تعمیر و بهسازی ۱۸۴ چشمه سرویش بهداشتی و آبخوری با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در این هفته افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در هفته دولت امسال همچنین عملیات اجرایی ساخت ۱۰ مدرسه آموزشی با مجموع ۴۵ کلاس درس با مشارکت نیکوکاران و دولت با مجموع اعتبار ۹۵۰ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان و گستره تقریبی ۲۱ هزار کیلومتر مربع سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha