خراسان جنوبی در تب و تاب اربعین + فیلم

بیرجند - ایرنا - این روزها تب و تاب اربعین در جای جای کشور به چشم می‌خورد و خراسان جنوبی از شرقی ترین نقطه ایران آماده خدمت‌رسانی به زائران و عاشقان حسینی در پیاده روی اربعین است.

به گزارش ایرنا، مراسم اربعین مدت‌هاست مرزهای سرزمین‌های اسلامی را در نوردیده و مسلمان و غیر مسلمان از سراسر عالم پای در راه عاشقی به سوی حرم سیدالشهدا می‌گذارند تا فراموش نشود هر روز عاشورا و هر زمین کربلاست.

همزمان با سراسر کشور از خراسان جنوبی نیز هر سال هزاران نفر در مراسم پیاده‌ روی اربعین شرکت می‌کنند و مواکب این استان هم سهم بسزایی در خدمات‌رسانی به زائران در کشور عراق دارند ضمن آنکه خراسان جنوبی هر سال میزبان زائران پاکستانی است که از این خطه گذر می‌کنند.

اگرچه خراسان جنوبی از نظر زیرساختی و اقتصادی نسبت به دیگر استان‌ها کم‌برخوردارتر است اما مردم این استان در کمک به عتبات عالیات و خدمت رسانی به زائران اربعین در کشور پیشگام و زبانزد هستند.

براساس آمار و مستندات موجود، بیش از ۷۰ درصد کمک‌ها و حمایت‌هایی که سال گذشته برای پذیرایی از زائران اربعین در شهر کاظمین صورت گرفته، از خراسان جنوبی بوده وبیشتر این امکانات و پشتیبانی‌ها مردمی است.

از ابتدای امسال نیز بخش‌های مختلف در استان همه توان خود را به کار گرفته‌اند تا اربعین بتوانند حداکثر خدمات رسانی به زائران را داشته باشند از همین رو معاون استاندار خراسان جنوبی مرداد امسال در جلسه ستاد اربعین استان گفت: اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین جزو ارزیابی‌ها لحاظ خواهد شد و انتظار است فراتر از وظایف سازمانی در این زمینه مساعدت شود.

همچنین در این نشست عنوان شد که سایت استقرار مواکب خراسان جنوبی شهر کاظمین است و حداقل روزانه ۲۰۰ هزار زائر در این مواکب پذیرایی می‌شوند لذا تامین اقلام اساسی از مهمترین نیازهاست.

استاندار خراسان جنوبی هم تاکید کرد: امسال باید با رفع نقاط ضعف، همت و توان موکب‌های استان برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین افزایش یابد تا شاهد شکوه خدمات‌رسانی در این مراسم بین المللی باشیم.

جواد قناعت گفت: مردم استان متدین، انقلابی و دوستدار اهل بیت هستند و همواره در مراسم مذهبی سنگ تمام می‌گذارند با این وجود باید برنامه‌ها به شکلی باشد که نقاط ضعف گذشته رفع شود و بتوانیم در مراسم اربعین امسال خدمات مطلوبی ارایه دهیم.

وی بر لزوم پوشش رسانه‌ای مناسب و گسترده مراسم اربعین و خدمت‌رسانی مواکب نیز تاکید کرد و افزود: سال قبل به شکل یکپارچه و منسجم این کار انجام نشد لذا انتظار است امسال رسانه‌های استان پای کار بیایند و حتی برای پوشش رسانه‌ای بهتر این فضای خاص معنوی به عراق اعزام شوند.

گسترش سایت استقرار موکب‌های خراسان جنوبی

بنابر اعلام رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی امسال سایت استقرار موکب‌های اربعین استان در شهر کاظمین به میزان ۱۰ هزار متر مربع بیشتر شده است.

موسی جوینده گفت: سال‌های گذشته روزانه ۱۱۰ هزار نفر در کاظمین از خدمات موکب‌های خراسان جنوبی بهره‌مند می‌شدند و بر این اساس همه امکانات و ظرفیت‌ها مستقر بود.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد در شبانه روز به ۱۵۰ هزار نفر برسد لذا امکانات سال‌های گذشته به ۲ برابر باید برسد زیرا زمان حضور موکب‌ها هم افزایش یافته است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: امسال برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین همه شهرستان‌ها پای کار آمده‌اند و تاکنون ۵۷ موکب در استان ثبت‌نام کرده‌اند، این موکب‌ها با ۲ هزار خادم دارای پروانه و هیأت امنا بوده، به صورت مردمی و در قالب‌های مختلف به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان و شهرداری بیرجند نیز در زمینه بسته‌بندی آب بهداشتی شرب و دستگاه یخ‌ساز با ستاد عتبات عالیات همکاری دارند.

جوینده یکی از استثناهای موکب‌های خراسان‌ جنوبی را استقرار این موکب‌ها در حرم امامین جوادین (ع) و بهره‌گیری از امکانات حرم ذکر کرد و گفت: در سال‌های گذشته مشکلی در زمینه تامین برق برای موکب‌های استان نداشتیم چون از برق پایدار حرم استفاده شده است.

وی تصریح کرد: امسال برای اینکه در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد با همکاری شرکت توزیع برق استان ژنراتورهایی در محل اسکان خدمه پیش‌بینی شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌ جنوبی افزود: تمرکز عمده سایت اصلی استان، تعذیه و اسکان زائران اربعین است که با عنایت مردم برای کمک به بازسازی و مراسم اربعین به طور ویژه سعی کرده‌ایم پیش‌بینی‌های لازم برای خدمت‌رسانی به زائران انجام شود.

خراسان جنوبی در تب و تاب اربعین + فیلم

وی گفت: به اذعان ستاد اربعین کشور با خدمت‌دهی مطلوب موکب‌های خراسان‌ جنوبی، سایت استان محور اصلی زائران بوده است از همین رو هر وعده حدود ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم در موکب‌های خراسان‌ جنوبی پخت و توزیع می‌شود.

جمع‌آوری کمک‌های مردمی به ۲ روش

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌ جنوبی به نحوه جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: این اقدام به ۲ شکل انجام می‌شود؛ یک مورد مدیران مواکب به سراغ مردم رفته و کمک‌های آنها را جمع‌آوری می‌کنند از طرف دیگر مردم نیز می‌توانند کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به ستاد همچنین دفاتر فعال آن در شهرستان‌ها تحویل دهند.

وی اضافه کرد: در راستای رفع مشکلات ارتباطی با طرف عراقی قراردادی منعقد شده تا سایت خراسان‌ جنوبی در هر شیفت بتواند به هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار زائر خدمات اینترنت رایگان ارائه کند همچنین پیش‌بینی شده تا امکانات تلفنی ویژه خدمه با بارکد تهران فراهم شود.

جوینده گفت: امسال در مراسم اربعین هشت موکب خراسان‌ جنوبی در داخل استان به زائران پاکستانی خدمت ارائه خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود ۸۵ هزار زائر پاکستانی از مسیر استان عبور کنند که برای خدمت‌رسانی به آنها موکب‌های استان از شهر خضری تا پایان مسیر این زائران در داخل استان و مسجد جامع حضرت ابوالفضل (ع) نهبندان برنامه‌ریزی شده است.

استقرار پزشکان خراسان جنوبی در ۲ درمانگاه کاظمین

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم گفت: پزشکان استان امسال از چهارم تا هفدهم شهریور در ۲ درمانگاه باب صاحب الزمان (عج) و شارع امام علی (ع) به زائران اربعین خدمت رسانی می‌کنند.

مجیدرضا لطیفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اربعین امسال مدیریت درمانگاه‌ها و پایگاه‌های جمعیت هلال احمر در شهر کاظمین برعهده جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی قرار گرفته است و آمادگی کامل برای خدمات رسانی به زائران وجود دارد.

خراسان جنوبی در تب و تاب اربعین + فیلم

وی اظهار کرد: ۱۳۲ پزشک، پرستار و کادر درمان از خراسان جنوبی در قالب تیم‌های هلال احمر عازم کشور عراق هستند که به صورت هوایی و زمینی از دوم شهریور اعزام می‌شوند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح "مرهم زائر" شهروندان می‌توانند داروی مازاد که در شرایط مناسبی نگهداری شده را برای رفع نیاز زائران به شعب جمعیت هلال احمر تحویل دهند.

وی یادآور شد: داروهای جمع آوری شده با رعایت زنجیره سرد، تاریخ انقضا و شرایط مناسب حمل دارو ارسال خواهد شد.

اما مردم خراسان جنوبی هم راهی سفر اربعین می‌شوند و از چند هفته گذشته برای ثبت نام در سامانه سماح و گرفتن گذرنامه اقدام کرده‌اند.

بیشتر زائران خراسان جنوبی مرز مهران را انتخاب کردند

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۲۴ هزار نفر در این استان برای شرکت در پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح نام‌نویسی و از این تعداد ۲۲ هزار نفر مرز مهران را انتخاب کرده‌اند.

حسین دستگردی افزود: امسال ثبت‌نام زائران امام حسین (ع) در سامانه سماح از سوم مرداد آغاز شد که ادامه دارد و از مجموع ثبت‌نام کنندگان ۲۲ هزار زائر با پرداخت حق بیمه، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: زائرانی که قصد تشرف به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را دارند می‌توانند به نشانی اینترنتی samah.haj.ir یا my.haj.ir یا دفاتر و شرکت‌های خدمات زیارتی در استان مراجعه کنند.

آمادگی ۲۸۴ اتوبوس برای اعزام زائران اربعین

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: امسال ۲۸۴ دستگاه اتوبوس آماده اعزام زائران اربعین از خراسان جنوبی است.

اسدالله جلال‌زاده با بیان اینکه هزار و ۴۶۴ راننده در زمینه اعزام زائران اربعین فعال هستند عنوان کرد: در طرح اربعین سال گذشته ۳۴۲ سفر و جابه‌جایی هشت هزار و ۳۹۵ زائر و خادم توسط ناوگان حمل و نقل خراسان جنوبی انجام شد.

وی به اعلام نرخ مصوب جابه‌جایی زائران اربعین حسینی (ع) در استان اشاره کرد و گفت: پیش فروش بلیت اینترنتی سفرهای اربعین به مقصد پایانه‌های مرزی از طریق درگاه‌های اینترنتی فروش بلیت شرکت‌های حمل و نقل مسافر استان به نشانی www.payaneha.ir و www,payaneha.com انجام می‌شود.

خراسان جنوبی در تب و تاب اربعین + فیلم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ مصوب ستاد مرکزی برای اطلاع متقاضیان در محل پایانه‌های مسافربری استان نصب شده است افزود: اربعین امسال مانند سنوات گذشته، نظارت‌های لازم بر نحوه عملکرد شرکت‌های حمل و نقل، رانندگان و ناوگان با استفاده از سامانه‌های در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد.

وی گفت: برای جابه‌جایی و انتقال زائران اربعین از حداکثر ظرفیت ناوگان اتوبوسی استان اعم از ناوگان حمل و نقل عمومی و در اختیار کارخانه‌ها، ادارات و شرکت‌ها به منظور ارائه خدمات مطلوب استفاده می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم از آغاز فعالیت باجه اختصاصی و عملیات تامین ارز زائران اربعین در استان خبر داد.

علیرضا عباس‌زاده افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده بانک‌های ملی، سپه، صادرات، تجارت، پارسیان و پست بانک مأموریت دارند در سطح کشور و استان، تامین ارز برای زائران اربعین را انجام دهند.

وی گفت: از زائران هم استانی خواستاریم با زمان بندی به شعب بانک‌های منتخب مراجعه تا بدون دغدغه‌ ارز مورد نیاز سفر را تهیه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha