چین: انتقال پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا تبعات منطقه ای و جهانی دارد

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین به مقامات ژاپنی هشدار داد که انتقال پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا تبعات منطقه ای و جهانی دارد و غیر قابل برگشت خواهد بود.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز(دوشنبه ۳۰ مرداد) با استناد به نظرسنجی اخیر خبرگزاری رسمی کیودو ژاپن که نشان داد ۸۱.۹ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند توضیح مقامات ژاپن را ناکافی دانسته و ۸۸.۱ درصد نیز نگران از تبعات احتمالی ناشی از رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما هستند، ازتلاش توکیو برای رهاسازی پساب های آلوده به مواد هسته ای را محکوم کرد و گفت که این یک اقدام جدی نقض اعتماد است.

وانگ ونبین تاکید کرد: پکن رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما را بهترین راه حل نمی داند اما انتخاب دولت ژاپن با در نظر گرفتن هزینه های اقتصادی بوده و خطرات غیرضروری را برای همسایگان خود و جهان به همراه خواهد داشت. ولی با اجرای طرح غیر قابل برگشت، به منافع اقتصادی مردم این کشور لطمه خواهد زد.

کره جنوبی و ژاپن هم روز چهارشنبه هفته گذشته درباره مسائل مربوط به عملیات رهاسازی پساب نیروگاه هسته ای فوکوشیما به اقیانوس گفت و گوی ویدیویی برگزار کردند؛ موضوعی که حکایت از ادامه نگرانی های سئول از تبعات خطرناک و احتمالی ریخته شدن پساب نیروگاه اتمی ژاپن به دریا دارد.

به گزارش ایرنا، نظرسنجی جدید خبرگزاری رسمی ژاپن نشان داد در بحبوحه نگرانی های عمومی مرتبط با کارت شناسایی ملی مردم این کشور و نیز تبعات احتمالی ناشی از رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما، محبوبیت کابینه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به ۳۳.۶ درصد کاهش یافته رسیده است و میزان نارضایتی مردم از شخص نخست وزیر هم به ۵۰ د رصد افزایش یافته است.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد بوجود آمده است و در این مدت در مخازن و تانکرهایی پس از گذراندن مراحل سیستم پیشرفته برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است. در مراحل تصفیه این آب های آلوده بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد. اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام است. به نظر می رسد تریتیوم از دیگر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و سترونتیوم ضرر کمتری دارد.

دولت ژاپن پس از گزارش نهایی آژانس بین المللی اتمی که ماه گذشته رهاسازی پسماندهای فوکوشیما را سازگار با استانداردهای امنیتی اعلام کرد، تصمیم شروع روند تخلیه پسماندهای فوکوشیما به اقیانوس را اتخاذ کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha