بیش از ۷۰۰ هنرمند در "روایت راهیان" هنرنمایی می‌کنند

اهواز - ایرنا - دبیر اجرایی هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین "روایت راهیان" با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ اثر هنری از سراسر کشور به این همایش رسیده است گفت: بیش از ۷۰۰ هنرمند در طول برگزاری این رویداد در ایران و عراق هنرنمایی می‌کنند.

امجد جلالی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه همایش بین‌المللی روایت راهیان هر ساله در ۲ بخش ایران و عراق برگزار می‌شود اظهارکرد: برنامه همایش امسال از ۲۷ مرداد آغاز و تا ۱۳ شهریور در ایران و از پنج تا ۱۵ شهریور در عراق برای اجرا زمان‌بندی شده است.

وی مکان برگزاری در ایران را در مرزهای شلمچه، چذابه، مهران، خسروی و باشماق و مکان برگزاری در عراق را در نجف اشرف و کربلا عنوان کرد.

دبیر همایش بین المللی روایت راهیان توضیح داد: آثار در قالب‌های مختلف هنری شامل تعزیه، پرده‌خوانی، نقالی، نمایش، مقتل‌خوانی، سرود، شعر و هنرهای تجسمی از استان‌های خوزستان، گلستان، تهران، ایلام، لرستان، اردبیل و بوشهر به همایش رسیده است.

هنرنمایی ۱۰۰ هنرمند ایرانی در عراق

وی ادامه داد: در بخش عراق بیش از ۱۰۰ هنرمند تراز اول آیینی کشور کار هنری اجرا می‌کنند.

جلالی با اشاره به همکاری بخش عراقی در برگزاری این رویداد بزرگ گفت: طبق مذاکره با خانه هنرمندان نجف گروه‌های تعزیه عراقی نیز با ما همکاری می‌کنند و مسئول هنرهای نمایشی کربلا نیز به گروه‌های نمایشی خود فراخوان داده‌اند.

وی گفت: در بخش ایرانی نیز یک کار نمایشی مشترک میان ایران و عراق اجرا می‌شود که بازیگران عراقی در آن ایفای نقش می‌کنند.

اجرا به زبان فرانسه برای نخستین بار

دبیر همایش بین المللی روایت راهیان در خصوص زبان اجراهای نمایش‌ها گفت: نمایش‌ها در ایران فقط به زبان عربی و فارسی اجرا می‌شوند اما در بخش بین‌الملل همایش هر ساله اجراهایی به زبان عربی، ترکی، انگلیسی و اردو شاهد بودیم که امسال زبان فرانسه برای نخستین بار به آن اضافه شده است.

وی بیان کرد: همچنین امسال بخش تعزیه برای کودکان با عنوان "فرهنگ عاشورایی و تعزیه کودکان" در هر 2 بخش ایرانی و عراقی اضافه شده است.

جلالی به استقبال پرشور سال گذشته زائران حسینی از این همایش اشاره کرد و گفت: بازخوردها از همایش دور ششم خوب بود و به عقیده من تاثیرگذاری مطلوبی را درپی داشت به‌طوری که مردم خواهان اجرای چندین باره برخی کارها بودند. امیدواریم امسال نیز با تلاش هنرمندان خوب کشور بتوانیم اتفاقی به یادماندنی و خوبی را برای مردم و زائران حسینی رقم بزنیم.

به گزارش ایرنا هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین تحت عنوان "روایت راهیان" توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی و حوزه هنری استان خوزستان با مشارکت منطقه آزاد اروند و با نگاه نذر فرهنگی هنرمندان تئاتر کشور در مسیر زوار الحسین در ۲ کشور ایران و عراق برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha