۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۵۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85206065
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان، هند را به آتشباری به خاک خود و نقض پیمان آتش‌بس متهم کرد

اسلام‌آباد - ایرنا - ارتش پاکستان اعلام کرد که نیروهای هندی در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر اقدام به آتشباری به خاک پاکستان کرده و در نتیجه آن یک غیرنظامی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، روابط عمومی ارتش پاکستان، همسایه شرقی این کشور یعنی هند را به نقض پیمان آتش بس و هدف قرار دادن غیرنظامیان در خاک پاکستان متهم کرد.

آرامش نسبی حدود دو سال و نیم در مرزهای مشترک و متخلخل پاکستان و هند، امروز و برای دومین بار از اوایل تیرماه امسال با تبادل آتش میان نیروهای دو کشور تحت تاثیر قرار گرفت.

ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: نیروهای مرزی هند با نقض صریح آتش‌بس مرزی میان دو کشور، خاک پاکستان در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر را هدف آتش خمپاره‌ای قرار داد که طی آن یک شهروند پاکستانی کشته و سه نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

پاکستان، هند را تهدید کرد که به هر گونه حادثه ناگوار علیه مردم خود در زمان و مکانی که پاکستان انتخاب می کند، پاسخ مناسب خواهد داد.

ارتش پاکستان آنچه که تجاوز آشکار هند خواند، را نقض آشکار تفاهمات آتش بس موجود دانست و تاکید کرد: پاکستان خواهان صلح و آرامش در مرزهای خود است، اما تمام اقدامات لازم برای حفاظت از جان و مال شهروندانش را انجام خواهد داد.

این تازه ترین تنش‌های مرزی میان دو کشور اتمی جنوب آسیا از تیرماه امسال محسوب می‌شود. ارتش پاکستان سوم تیر امسال طی بیانیه‌ای هند را مهتم به نقض آتش‌بس کرد و گفت که ۲ غیرنظامی پاکستان در حادثه مرزی کشته شدند و اعتراض شدید اسلام‌آباد نیز به دهلی‌نو منتقل شد.

هفتم اسفند ۱۳۹۹ فرماندهان عملیات نظامی ارتش‌های پاکستان و هند طی تماس تلفنی بی سابقه، متعهد به پایبندی دقیق به همه توافق ها، تفاهم و قرارداد آتش بس مرزی در امتداد خط کنترل و سایر بخش های مرزی شدند.

هند مدعی مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر است و تا سال ۲۰۱۰، ۴۳ درصد این منطقه را اداره می‌ کرد. هند مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد.

دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در واکنش به این طرح دولت هند، ضمن کاهش بی سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرده بود.

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha