شورای شهر در انتصابات شهرداری دخالتی ندارد/ پاسخ شهردار تهران به ۲ سوال

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورا در جابجایی مدیران شهرداری دخالتی نمی‌کند، گفت: شورا نباید دخالت کند و این دخالت را نیز انجام نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا مهدی چمران روز سه‌شنبه پیش از آغاز یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به جابجایی شهردار منطقه ۲۲، گفت: شهردار منطقه ۲۲ در جلسه کمیسیون ماده پنج روز گذشته حضور داشت و حتما جابجایی دلیلی داشته است و باید سوال شود.

وی درباره طرح سوال از شهردار نیز اظهارداشت: سوال درباره انتصابات است و گفته شده که موافق با موارد قید شده در اساسنامه نیست و باید پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه درباره جابجایی سامانه معلولان نیز اعضا سوال مطرح کردند که پرسیده می شود، تاکید کرد: این دو پرسش، مسائل قابل حل است اما سوال اعضا است و باید پاسخ داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره جابجایی درختان بوستان جنگلی سرخه حصار و بوستان حکیم نیز گفت: اگر درختان بیمار جابجا نشوند دیگر درختان را نیز بیمار خواهند کرد؛ درختان بوستان حکیم نیز مشکل داشتند که قطع شدند و درختان دیگری جایگزین می شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آبیاری بوستان های جنگلی پایتخت نیز تاکید کرد که جلساتی برگزار شد تا آب به بوستان‌های چیتگر، لویزان و سرخه حصار اختصاص داده شود.

شهردار تهران در صحن شورا حاضر خواهد شد
چمران درباره‌ روند جلسه امروز شورا نیز یادآور شد که در این جلسه شهردار تهران در صحن شورا حاضر خواهد شد و به سوالات دو نفر از اعضا پاسخ می دهد.

وی افزود: همچنین طرح یک فوریتی اعطای منزل مسکونی به یکی از کارمندان شهرداری که صاحب چهار قلو شده، بررسی می‌شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران جلسه امروز خود را با سخنان مهدی چمران آغاز کردند و در پی آن ۵ تن از اعضای شورای شهر تذکراتی را ارائه دادند.

مهدی عباسی، مهدی اقراریان، نرجس سلیمانی، علیرضا نادعلی و محمد آخوندی پنج عضوی بودند که مواردی را تذکر دادند و مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در زمان تذکر خود خواستار توجه به عوامل و ریشه های ساخت و ساز غیرمجاز به ویژه در منطقه ۱۹ شد و افزود: بررسی عوامل موضوع در تکرار نشدن ساخت و ساز غیرمجاز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه چند فیلم از این عوامل وجود دارد که باید از مراجع پیگیری و با متخلفین برخورد شود، تاکید کرد: اگر با این عوامل برخورد انجام نشود،باز هم شاهد چنین مواردی خواهیم بود.

شهرداری در برخورد با سدمعبرکنندگان وظیفه قانونی دارد
مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در زمان تذکر خود، به شهردار تهران در مورد گلایه شهروندان در رابطه با شرایط نامناسب سد معبر در سطح شهر، تذکر داد و با اشاره به مواد قانونی در این خصوص ، اظهارداشت: بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، شهرداری موظف است با سد معبر برخورد کند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش های رسیده، برخی عوامل شهرداری رشوه می گیرند تا سد معبر جمع آوری نشود، گفت: ۲ سال است که این موضوع را می گوییم اما خروجی آن به کجا رسید؟ این تذکر را در اختیار دیگر اعضای شورا قرار می دهیم تا اگر تمایل داشتند آن را امضا کنند.

اعطای وام بدون بهره به کارکنان شهرداری برای سفر اربعین
علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه از حضور عوامل شهرداری در عراق به منظور خدمات رسانی به زائران حمایت می‌کنیم، از اعزام آتش نشانان به عراق برای خدمت رسانی به زائران اربعین، خبر داد و گفت: تعدادی از این نیروهای داوطلبانه در عراق حاضر می شوند اما نقطه ثقل خدمات رسانی آنها در تهران است.

وی، اقدام معاون منابع انسانی برای ارائه تسهیلات بدون سود برای زیارت اربعین، به کارکنان شهرداری را ارزشمند دانست و هم‌چنین خواستار دریافت گزارشی از آخرین فعالیت های قرارگاه اجتماعی مدیریت شهری شد.

انحراف در گزارش‌های حمل و نقلی شهرداری
نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز به تذکرات متعدد خود درباره وضعیت حمل و نقل شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: پاسخ های متعددی در مورد تذکر بنده داده شده که انحرافات قابل توجهی بین گزارشات اعلام شده با واقعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد.

وی ادامه داد: با بیان اینکه در مهرماه مشخص می‌شود که وضعیت حمل و نقل تهران چگونه است، از شورای شهر خواست تا شهردار تهران در دومین جلسه مهرماه گزارش حمل و نقل را ارایه کند.

تقدیر از رییس جمهور/ عده ای چند سال مانند موش فرهنگ و سرمایه مردم را جویدند
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در زمان تذکر خود به دلیل انتخاب شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور، از ایشان تقدیر کرد و ابراز امیدواری کرد این موضوع قدمی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری باشد.

وی با اشاره به وضعیت مناسب جمع آوری پسماند در منطقه ۲۱ تهران نیز تأکید کرد: ممکن است که ایراداتی وجود داشته باشد اما امیدواریم با حکم جدید شهردار تهران برای سازمان پسماند، مشکلات این بخش برطرف شود.

آخوندی با اشاره به تیتر «شهر موشها» در برخی رسانه ها، گفت: یکی از روزنامه ها تیتری تحت عنوان شهری برای موش ها زد در حالیکه خودشان چند سال همچون موش ها سرمایه شهر را از بین بردند و کار موش ها را با فرهنگ و اقتصاد مردم انجام دادند.

موافقت اعضای شورا با اعطای مسکن به کارگر فضای سبز دارای فرزند چهارقلو
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود، طرح یک فوریتی اعطای منزل مسکونی به خانواده دارای فرزند چهار قلو که کارگر پیمانکاری فضای سبز شهرداری تهران است را بررسی و تصویب کردند.

ابوذر مختاری مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در توضیح این طرح اظهار داشت: یک واحد مسکونی به مساحت ۱۰۵ متر مربع در خیابان کرمان برای این خانواده که با وجود فرزند چهار قلو تعداد خانوار آنها هشت نفر است در نظر گرفته شد.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: اینکه یک خانواده هشت نفره قرار است صاحب منزل شود، اتفاق خوبی است اما درخواست می کنیم موضوع در کمیسیون بررسی و یکشنبه هفته آینده نهایی شود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۲۰ رأِی طرح یاد شده را تصویب کردند.

سوال از شهردار در راستای وظیفه نظارتی شورا است
در ادامه این جلسه، شهردار تهران برای پاسخ به ۲ سوال اعضای تهران در صحن شورای شهر پیرامون انتصابات در شهرداری و جابجایی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان، حاضر شد.

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان عضو سوال کننده از شهردار تهران، نکاتی را مطرح و درباره انتصابات شهرداری تهران سوال خود را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه طرح این سؤال در دستور کار شورا قرار گرفته و مرهون دقت نظر و احترام به قانون توسط رئیس شورا است ، اظهار داشت: یک روز پس از تقدیم سوال بنده بر اساس ماده ۸۳ قانون به شهردار ابلاغ شد و شهردار زودتر از موعد مقرر قانونی پاسخ به سوال که ۱۰ روز است، در شورا حاضر شد.

وی افزود: این نشان می دهد که تابوی سوال مطرح نیست و سوال بنده تصمیم کاملا شخصی و بر اساس مسئولیت در کمیته منابع انسانی است؛ در این سوال هیچ کسی دخالتی نداشته و هیچ انگیزه ای جز اعمال وظیفه نظارتی و هشدار به شهردار تهران برای اجرای قانون وجود ندارد.

امانی با تاکید بر اینکه امیدواریم تعامل سه رکن هدایت، حمایت و نظارت بین شورا و شهرداری محقق شود، افزود: این سوال به هیچ وجه نظر و تعرضی به شخصیت حقیقی مدیران عامل سازمان ها ندارد و صرفا جایگاه حقوقی آنها را مدنظر قرار داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اساسنامه سازمان های وابسته با آیین نامه های مالی و معاملاتی سازمان ها در هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تصویب شد و شهرداری درخواست توقف این مصوبه را داشت و شورا در هفدهمین جلسه دوره فعلی با پیشنهاد شهردار برای توقف مصوبه موافقت کرد و طی نامه ای در ۳۰ آذرماه موافقت خود را اعلام کرد.

وی افزود: در اساسنامه های سال ۹۳برای انتصاب مدیران شرایطی تصویب شدکه مدیرعامل باید یک نفر از کارمندان رسمی شهرداری و یا با سابقه هشت سال فعالیت قراردادی با حکم رئیس شورا باشد.

امانی گفت: انتخاب برای ۲ سال بوده و باید فرد مورد نظر دارای پنج سال سابقه کاری مرتبط و حداقل یک سال فعالیت در شهرداری و حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی نیز شرایطی است که در مصوبه سال ۱۴۰۰ تصویب شد.

وی افزود: انتصابات شهرداری بر خلاف مصوبات سال ۹۳ بود و مدیران هیچ یک از شرایط مصوبه را ندارند.

وی گفت: از ابتدای شهریورماه سال ۱۴۰۰ سازمان ها با کدام اساسنامه اداره می شوند؛ هر سازمان ارکانی دارد و برای مثال سازمان ورزش بر اساس کدام اساسنامه، اساسنامه سال ۱۴۰۰، ۱۳۹۳ و یا سال ۱۳۸۹ اداره می شود؟

امانی با بیان اینکه چهار سال معاون برنامه ریزی شهرداری بودم و در جلسات متعددی حضور داشته ام، افزود: نامه ای از سوی شهردار تهران به رئیس شورا ارسال شده و ۲ نفر برای عضویت در هیات مدیره سازمان فاوا بر اساس اساسنامه سال ۱۳۹۳ معرفی شدند در حالیکه اساسنامه سال ۱۳۹۳ غیرقانونی است اما شهردار در نامه خود بر همین موضوع اصرار می کند.

وی با بیان اینکه کاش مشاوره اشتباه به شهردار نمی دادند، تاکید کرد: حرف های شهردار نشان می دهد که تمام اقدامات این سازمان ها غیرقانونی است و هزاران میلیارد تومان پول جابجا شده است.

امانی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ که اساسنامه ها مصوب شد نیز شهرداری بر اساس مصوبات سال ۱۳۹۳ عمل کرد، گفت: بر اساس اساسنامه اصلاحی سال ۱۳۸۹ شهرداری به اساسنامه اعتراض کرد و اختلاف روی یک کلمه بود و اصرار بر این بود که آیین نامه های معاملاتی در شورا تصویب شود اما شهرداری اصرار داشت که باید در شورای آن سازمان تصویب شود.

پاسخ شهردار به سوال درباره انتصابات: ۹۰درصد مدیران از داخل شهرداری انتخاب شدند
علیرضا زاکانی شهردار تهران در پاسخ به سوال امانی به حضور ۲۳ ماه و ۲۰ روزه خود در شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: در ماه های اول از هر پنج هزار رزومه ۸۲۰ نفر در ارزیابی قرار گرفتند و ۱۱۰ نفر از طریق کانون ارزیابی مورد ارزیابی قرار گرفتند و کمترین اثر را در دخالت در انتصابات داشتم.

وی افزود: از تعداد ۹۹۸ نفر مدیر ۹۰۲ نفر از داخل شهرداری انتخاب شدند که این آمار مشخص است که بالغ بر ۹۰ درصد مدیران از داخلی شهرداری هستند.

زاکانی با بیان اینکه سه دوره اساسنامه داریم که هریک ویژگی هایی را برای مدیران ذکر کرده اند، افزود: یک دوره در انتهای دهه ۸۰ است که رأی شورا برای آن گرفته شده است ؛ مورد دوم اساسنامه های سال ۹۳ است که مورد توجه سوال کننده است و سومین دوره نیز به سال ۱۴۰۰ و شورای قبلی برمی گردد .

شهردار تهران گفت: با عنایت به اختلالی که در حوزه مالی برای اساسنامه های سال ۱۴۰۰ ایجاد کرده بود، اعلام کردیم که مخل اقدامات شرکت ها و سازمان های ماست و درخواست توقف دادیم و شورا این توقف را قبول کرد و تحت عنوان اجازه به شهرداری به اجازه دادند که به اساسنامه های قبل برگردیم.

وی با بیان اینکه هیچ یک از اساسنامه های سال ۹۳ اصالت نداشت و غیرقانونی بود، گفت: علت آن هم نامه رئیس شورا در ۱۵ آبان سال ۹۴ بود که گفته بود غیرقانونی است لذا تمام موارد از دستور کار خارج شد.

به گفته زاکانی، در ۱۵شهریورماه سال ۹۴ نامه زده شده که شهرداری تهران موظف است اساسنامه هریک از سازمان ها را منطبق با اساسنامه نمونه به صورت جداگانه به شورا ارائه دهد و پس از تصویب وزارت کشور ملاک عمل قرار دهد.

وی تاکید کرد که شهرداری تهران در این دوره ، ۱۰۰ درصد قانونی عمل کرده است.

اعضای شهر تهران در ادامه جلسه، این جلسه از شورا را یکی از بهترین جلسات شورای شهر عنوان کردند و حبیب کاشانی در این خصوص گفت: امروز یکی از بهترین جلساتی است که در سال های اخیر شاهد آن بودیم.

وی با بیان اینکه، اگر ابهامی در موضوعات وجود داشته باشد، شهردار تهران در صحن حضور پیدا می کند، افزود: هیچ شورایی شفاف تر از شورای ششم نیست.

وی با بیان اینکه «ما آقای زاکانی هستیم و آقای زاکانی، ما»، گفت: می توانستیم پشت درهای بسته مباحث را مطرح کنیم اما در یک دموکراسی مباحث مطرح شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه، سوال از شهردار تهران در خصوص جابجایی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان در شهر تهران را در دستور کار قرار دادند.

معلولان نباید در شهر احساس غربت کنند
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران سوال خود درباره جابه جایی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان در شهر تهران را مطرح‌ کرد و افزود: به دلیل دغدغه قشر معلولان و جانبازان به این موضوع ورود کردم.

وی با بیان اینکه در شهر تهران چند ۱۰ هزار جانباز ویلچری داریم و شهر برای افراد سالمند، کودک و معلول ایمن نیست،گفت: در سال ۸۹ سامانه ای برای معلولان طراحی شد تا بتوانند همچون دیگر شهروندان در شهر تردد کنند اما در مکاتباتی که با شهردار انجام شده، مصوب شده که این سامانه به سازمان تاکسیرانی واگذار شود.

وی‌ با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی شرایط مدیریت این سامانه را ندارد، اظهار داشت: لایحه ای چند روز پیش به شورا ارائه شد و بر اساس آن تعرفه سرویس دانش آموزان استثنایی به این شکل بود که والدین مبالغ را بپردازند و پس از آن مبلغ به خانواده ها پرداخت شود و همین نگرانی برای سامانه معلولان نیز وجود دارد.

وی افزود: زمین سامانه برای واگذاری به مرکز تهران هوشمند پیش بینی شده اما این اقدام به صورت سلسله مراتبی و دستوری قابل انجام نیست.

تشکری هاشمی با بیان اینکه امیدواریم برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که معلولان احساس نکنند در این شهر غریبند و کسی حامی آنها نیست، ادامه داد: اختصاص چند نقطه برای راه اندازی سامانه، پیش بینی پاتوق، عدم واگذاری مدیریت به سازمان تاکسیرانی و لزوم تصویب موضوع واگذاری زمین ها در قالب مجمع عمومی اتوبوسرانی در شورا از مواردی است که از شهرداری می خواهیم.

رشد ۱۷۵ درصدی بودجه حوزه معلولان و جانبازان/ پیش بینی هفت سامانه برای جانبازان و معلولان
علیرضا زاکانی شهردار تهران در خصوص سوال عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در موضوع جابه‌جایی سامانه هفت نکته مطرح‌ شد اما جدا کردن سامانه را انجام نداده و زمینی واگذار نکرده ایم.

وی ادامه داد: مناسب سازی مورد توجه ویژه است و اعداد و ارقام این حوزه قابل بیان است و بودجه این حوزه افزایش داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه سامانه در مسیر درست خود نبود، اظهار داشت: چهار هزار و ۳۵۰ نفر از این سامانه استفاده می کنند، در حالی که بیش از ۱۰ هزار جانباز بالای ۵۰ درصد در سطح شهر حضور دارند و بخشی از این افراد نمی توانستند از خدمات استفاده کنند.

وی افزود: معلولان تنها در منطقه ۲ و ۵ ساکن نیستند و سیاست شهرداری پیش بینی نقاط مختلف در سطح شهر برای خدمات رسانی به معلولان است.

وی افزود: سامانه معلولان و جانبازان ۸۲ ون، ۲۰ اتوبوس و هشت مینی بوس داشت و سال قبل ۲۰ ون ویژه و ۲۰ اتوبوس نیز به ناوگان اضافه شد.

وی با اشاره به افزایش ۱۷۵ درصد در بودجه این حوزه گفت: نقطه جایگزین و هفت سامانه از جمله سامانه هنگام، نازی آباد، جنت آباد، تقی آباد، شهید عزیزی و استادیوم برای این افراد در نظر گرفته شده است.

زاکانی ادامه داد: فضایی بیش از سه هکتار و در فضای بالای دانشگاه شریف در نظر گرفته شده و فضای سامانه با هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه شریف برای ساخت کارخانه نوآوری پیش بینی شده است ؛ ملکی واگذار نمی شود بلکه تنها بهره برداری صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در این حوزه قانونی و هم خیرخواهانه عمل کردیم و در مسیر ارائه خدمت، اقدامی ویژه و اثرگذار داشتیم.

شهردار تهران تاکید کرد که شورای شهر با دلسوزی موارد را بیان می کند و شهردار هم بر اساس مر قانون و خیر و صلاح معلولان عمل کرده است .

زاکانی تاکید کرد که مناسب سازی معابر و بوستان ها ۷۴ درصد و ساختمان های شهرداری ۸۲ درصد رشد داشته و در دوره ششم مدیریت شهری اهتمام ویژه در خدمت رسانی به قشر معلولان و جانبازان وجود دارد.

شهردار تهران افزود: نیروی انسانی ۱۰۷ نفر و ۶۳ راننده اتوبوس در این بخش داریم.

وی گفت: جابجایی مدیریت به سازمان تاکسیرانی انجام نشد، و علت این بود که قرار بر این شده بود که سازمان تاکسیرانی تأمین ۳۰ هزار ون را بر عهده بگیرد و چون سامانه معلولان عملاً ون محور است بحث این بود که از ظرفیت سازمان تاکسیرانی نیز استفاده کنیم که منوط به تصمیم شوراست.

زاکانی ادامه داد: در سازمان فرهنگی و هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی فرصت های متعددی برای خدمتگزاری به معلولان وجود دارد اما در دو ماه اخیر مرکزی را در منطقه هشت در نظر گرفته ایم که قرار شد سازمان فرهنگی و هنری این مرکز را با حضور ایثارگران، جانبازان و آزادگان بهره برداری کند.

ادامه روند مبارزه با فساد
شهردار تهران پس از جلسه شورای شهر یا حضور در جمع خبرنگاران توضیحاتی درباره جلسه امروز ارایه کرد.

وی همچنین به سوالات پاسخ داد و درباره قطع برخی از درختان در تهران اظهار داشت: درختان قطع شده دچار آفت بودند و متولی اصلی این اقدام نیز سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی افزود: شهرداری تنها وظیفه دارد درختان خشک را با کاشت درختان جدید جایگزین کند.

زاکانی همچنین درباره آخرین وضعیت تخریب‌های خلازیر در منطقه ۱۹ تهران اظهار داشت: روند مبارزه با فساد و تخریب ساختمان‌های غیرمجاز تا رسیدن به مفاد طرح تفصیلی ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha