دانش‌بنیان‌های دارای رشد ۲ برابری تولید، حمایت ویژه می‌شوند

تهران- ایرنا- رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: همه شرکت‌های دانش‌بنیان که رشد ۲ برابری در تولید محصولات خود داشته‌ باشند، مورد حمایت‌ ویژه این صندوق قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدصادق خیاطیان صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری تشریح جزییات بسته رشد تولید شرکت های دانش بنیان افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری در راستای سیاست های کلان کشور مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور و همچنین در راستای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید بسته ویژه ای را برای حمایت از رشد تولید شرکت های دانش بنیان در هشت محور برنامه ریزی کرده است که فراخوان آن به زودی منتشر می شود.

وی درخصوص این بسته حمایتی توضیح داد: طبق برنامه ریزی انجام شده، هزار شرکت دانش بنیان دارای رشد فروش ۲ برابری یا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات، مشمول این حمایت ویژه می شوند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: انتظار می رود با اجرای این بسته، شاهد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رشد فروش محصولات دانش‌بنیان تا پایان امسال باشیم.

خیاطیان در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد ۲ ساله صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در دولت سیزدهم پرداخت.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به موجب قانون حمایت از دانش بنیان ها و با ماموریت حمایت از فناوران و دانش بنیان ها ایجاد شد، یادآور شد: طبق قانون برای صندوق یک سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومانی و نیم درصد از بودجه عمومی کشور به صورت سالیانه پیش بینی شده است.

دانش‌بنیان‌های با رشد ۲ برابری تولید حمایت ویژه می‌شوند

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: با وجود اینکه در قانون جهش تولید دانش بنیان که سال گذشته به تصویب رسید و منابع جدیدی برای صندوق نوآوری پیش بینی شده است، با وجود افزایش شرکت های دانش بنیان اما همچنان در همان سرمایه اولیه سه هزار میلیاردتومانی مانده ایم و البته وعده های خوبی از سازمان برنامه و بودجه برای افزایش سرمایه دریافت کرده ایم.

خیاطیان همچنین گفت: این صندوق با همان سرمایه اولیه سه هزارمیلیارد تومانی و با ایجاد یک شبکه همکاری با سایر بخش های تامین مالی کشور همچون بانک ها و بازار سرمایه، نزدیک به ۴۲ هزار میلیارد تومان خدمات به شرکت های دانش بنیان ارائه می کند و این نشان از چابکی آن است.

وی با بیان اینکه خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در چهار بسته شامل تسهیلات، ضمانت نامه، توانمندسازی و سرمایه گذاری تعریف شده است، خاطرنشان کرد: از مجموع ۴۲ هزار میلیارد تومان حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان به بخش تسهیلات، ۱۲ هزار میلیارد تومان در قالب ضمانت نامه، پنج هزار میلیارد تومان در قالب سرمایه گذاری بوده و مابقی نیز به توانمندسازی دانش بنیان ها و حضور در نمایشگاه های خارجی اختصاص یافته است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: از ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده به شرکت‌ها ۱۵.۵ هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی و ۹.۵ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی صندوق تامین شده و در دولت سیزدهم رشد خوبی در حوزه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم.

خیاطیان خاطرنشان کرد: حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۴ هزار و ۶۳۰ طرح اختصاص داده شد که ۲.۸ برابر میانگین سالانه اعطای تسهیلات نسبت به دولت دوازدهم بوده است.

وی همچنین اعلام کرد: در بخش ضمانت‌نامه‌ها نیز ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در قالب ۲ هزار و ۷۷۴ فقره طرح برای دریافت ضمانت‌نامه‌ها حمایت شده است که از رشد ۳.۸ برابری نسبت به میانگین سالانه صدور ضمانت‌نامه نسبت به دولت دوازدهم برخوردار بوده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خدمات بلاعوض صندوق در حوزه توانمندسازی را ۱۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این حوزه رشد ۷.۵ برابری نسبت به میانگین سالانه این خدمات نسبت به دولت دوازدهم داشته‌ایم.

به گفته خیاطیان، در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیری نیر پنج هزار میلیارد تومان جذب سرمایه صورت گرفته است که از رشد ۵.۶ برابری میانگین سالیانه این حوزه در دولت دوازدهم برخوردار بوده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری احراز صلاحیت می‌شوند و در ادامه برای دریافت خدمات به صندوق نوآوری مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: هم اکنون ۵۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران مستقر هستند و منابعی که از صندوق دریافت می‌کنند به همین نسبت است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، نرخ نفوذ خدمات این صندوق را ۶۲ درصد اعلام کرد و افزود: این بدان معنی است که ۶۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند حداقل یک خدمت از ۷۸ خدمت صندوق را دریافت کنند که این آمار نسبتاً خوبی است.

خیاطیان همچنین در خصوص آمار استانی دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری اظهارداشت: استان‌هایی که بیشترین تسهیلات را دریافت کردند شامل استان های تهران ۵۶ درصد منابع، اصفهان در رتبه دوم با اختصاص ۹.۲ منابع، خراسان رضوی با اختصاص ۵ درصد منابع قرار دارند.

وی گفت: استان‌های کمتر برخوردار، کمتر از منابع مالی حوزه نوآوری‌ برخوردار بودند، به گونه‌ای که استان سیستان و بلوچستان چهار درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان را در خود جای داده است و فقط توانستند ۵ صدم درصد از منابع مالی صندوق را دریافت کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در خصوص آخرین وضعیت منابع صندوق تصریح کرد: سرمایه صندوق قرار بود به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، امسال بیش از سه هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است. منابع پایداری در این موضوع دیده شده و پیش‌بینی ما این است که این منابع طی پنج سال اختصاص پیدا کند.

خیاطیان به تکلیف بانک مرکزی به ۱۰ بانک کشور برای ارائه تسهیلات به دانش بنیان ها اشاره کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیانی که امکان ایجاد ظرفیت جدیدی را دارند تا سقف سه میلیارد تومان با اولویت مناطق محروم تسهیلات دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که شرکت دانش‌بنیانی بتواند نخبگان را جذب کند، این تسهیلات تا سقف پنج میلیارد تومان می تواند افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha