۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85206449
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ریل‌گذاری دانش‌بنیان‌ها برای حل مشکلات پتروشیمی خراسان

۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱
کد خبر: 85206449
نسترن علی آبادی
ریل‌گذاری دانش‌بنیان‌ها برای حل مشکلات پتروشیمی خراسان

بجنورد-ایرنا- دومین رویداد علمی"تانا" (توسعه و ارتقا زیست بوم نوآوری استان‌ها) در حوزه صنعت به میزبانی پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد برگزار شد تا مشکلات این صنعت شناسایی و برای آن نسخه و راهکار داده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی داشته است.

بزرگترین سرمایه گذار پتروشیمی خراسان هلدینگ سرمایه گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین "تاپیکو" از هلدینگ های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی "شستا" است.

مجتمع پتروشیمی خراسان سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند و برای رسیدن به نقطه عطف در صنعت پتروشیمی نیاز به ایده‌های فناورانه دانش بنیان‌ها دارد که دومین رویداد تانای استان در صدد این است تا این چالش ها را برطرف کند.

این رویداد امروز در محل کمپ پتروشیمی بجنورد برگزار و شرکت های دانش بنیان و نخبگان ۲۰ ایده و راه حل را برای هفت نیاز پتروشیمی خراسان ارائه کردند.

ریل‌گذاری دانش‌بنیان‌ها برای حل مشکلات پتروشیمی خراسان

رویداد تانای صنعت خراسان شمالی در حالی دومین مرحله خود را امروز به پایان رساند که بررسی مشکلات و نیازهای پتروشیمی در محور این رویداد قرار داشت و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بعنوان اولین سخنران این رویداد گفت: هفت نیاز فناورانه پتروشیمی خراسان واقع در شهرستان بجنورد به شرکت‌های دانش بنیان معرفی شد و شرکت های دانش بنیان و نخبگان ۲۰ ایده و راه حل ارائه کردند.

حسین حاجی بگلو با بیان اینکه این ایده ها برای حل مشکلات و رفع نیازهای فناورانه پتروشیمی ارائه شده است وی تصریح کرد: ۶۰ درصد از ایده های ارائه شده از نخبگان خراسان شمالی و ۴۰ درصد از خارج استان به دست دبیرخانه این رویداد رسیده است.

وی افزود: از مجموع این ایده ها ۱۱ راه حل توسط هیات داوران انتخاب و امروز در رویداد تانای استان معرفی می شود.

طرح مجتمع پتروشیمی خراسان از سال ۱۳۷۱ آغاز و در بیش از چهار سال با صرف هزینه ۵۲۴ میلیون دلار و ۵۲۰ میلیارد ریال ساخته شد و در تیر ماه ۱۳۷۵ با حضور رئیس جمهور وقت مورد بهره برداری قرار گرفت.

مجتمع پتروشیمی خراسان در ۱۷ کیلومتری جاده بجنورد-شیروان در ۲۰۰ هکتار اجرا شده است و از پیشرفته‌ترین واحدهای تولیدکننده آمونیاک، کودشیمیایی اوره، ملامین و ازت است.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان نیز در ادامه این رویداد اظهار کرد: این شرکت برای رفع نیازها و مشکلات این مجموعه صنعتی، شرکت های دانش بنیان را در زمینه امکانات و تجهیزات حمایت می‌کند.

یوسف حسنی با بیان اینکه هفت نیاز پتروشیمی توسط کارشناسان احصا شده است، افزود: در این راستا از ایده ها و طرح های نوآوران و افراد خلاق حمایت خواهد شد.

وی ادامه داد: نوآوران و شرکت‌های دانش بنیان کشور بسیاری از نیازهای شرکت پتروشیمی خراسان را در سال های اخیر با بومی سازی رفع کرده اند و اکنون نیز ساخت بیشتر قطعات توسط شرکت‌های دانش بنیان استان و کشور انجام می شود.

معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شستا نیز بعنوان مهمان کشوری در این رویداد حضور داشت و در ادامه گفت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعالیت شرکت های دانش بنیان ۶۰ هزار میلیارد ریال قرار داد منعقد و امضا کرد.

محمدرضا حمیدی اظهار کرد: این قرارداد با هدف توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و تامین نیاز گروه های اقتصادی شستا منعقد شده است، همچنین شستا در نظر دارد تا از شرکت های دانش بنیان برای بومی سازی ماشین آلات خارجی حمایت های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به ظرفیت شرکت های دانش بنیان کشور گفت: شرکت های دانش بنیان ثابت کرده اند که می توانند نیازهای مجموعه های بزرگ صنعتی همچون پتروشیمی را تامین کنند بنابراین باید از ظرفیت آنها بیش از پیش استفاده کرد.

معاون نوآوری و اقتصاد دانش بنیان شستا یادآور شد: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی حدود ۱۰ درصد در صنعت و تولید کشور نقش دارد که ارتقای این میزان با کمک شرکت های دانش بنیان در دستور کار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: این استان در بیستمین نشست فن بازار منطقه ای رتبه دوم را کسب کرد.

ناصر فخر موحدی افزود: فن بازار منطقه ای خراسان شمالی از سال ۹۸ آغاز به کار کرده و هدف آن انتقال فناوری، کمک به توسعه بازار محصولات و خدمات فن‌آورانه و جذب سرمایه برای شرکت های دانش بنیان و فناوری است.

وی با بیان اینکه فن بازار به معنای بازار فناوری و محلی برای مبادلات تکنولوژی است یادآور شد: در بازار فناوری فن‌بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» را بر عهده دارند.

به گزارش ایرنا، رویداد تانای پتروشیمی با حضور ایده پردازان، افراد خلاق، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مسوولان حوزه صنعت، معدن و تجارت در محل کمپ پتروشیمی بجنورد در حال برگزاری است.

۲۱ شرکت دانش بنیان و واحد فناور و ۱۷ نفر از اعضای هیات علمی در تانای صنعت خراسان شمالی حضور دارند.

چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی هستند و ۶۰ درصد از واحدهای فناور و دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات(آی تی)، الکترونیک و هوشمندسازی فعالیت می‌کنند.

۳۰ واحد فناور جدید در سال جاری پذیرش شدند که در دوره های مختلف تجاری سازی ایده‌های محوری در قالب ارایه خدمات مشاوره، خدمات توانمندسازی، استقرار در فضاهای پارک و پرداخت تسهیلات از منابع مالی مختلف مورد حمایت قرار می گیرند.

در خراسان شمالی میزان رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ۹.۷ درصد، بخش خدمات ۶.۲ درصد، بخش معدن ۴.۳ درصد و بخش صنعت ۷.۳ درصد هدفگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha