برنامه کره شمالی برای پرتاب ماهواره، همسایه جنوبی را نگران کرد

تهران - ایرنا - کره جنوبی روز سه شنبه پس از انتشار خبر پرتاب قریب الوقوع یک ماهواره از سوی کره شمالی در اواخر ماه جاری میلادی، هشدار امنیت ناوبری صادر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، وزارت اقیانوس ها و شیلات کره جنوبی امروز سه شنبه این هشدار را صادر کرد. گارد ساحلی ژاپن نیز پیش از این هشدار مشابهی در واکنش به اطلاع رسانی کره شمالی از قصد خود برای پرتاب ماهواره بین روزهای ۲۴ تا ۳۱ اوت صادر کرده بود.

کره شمالی اسامی سه منطقه دریایی که ممکن است تحت تاثیر این پرتاب قرار بگیرند را اعلام کرده است. یکی از این مناطق در دریای زرد، دیگری در دریای چین شرقی و بعدی در شرق فیلیپین است.

وزارت اقیانوس ها و شیلات کره جنوبی اعلام کرده است که کشتی های این کشور در این مناطق رفت و آمد مکرر ندارند اما این دولت سیستم نظارتی خود را تقویت می کند و اطلاعات مربوطه را برای حفظ امنیت در دریا سریعا مهیا می سازد.

هفته گذشته، سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی به قانون گذاران این کشور اعلام کرد که کره شمالی ممکن است اواخر ماه اوت یا اوایل ماه سپتامبر سال جاری میلادی پیش از هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این حکومت یعنی ۹ سپتامبر ماهواره نظامی جاسوسی پرتاب کند.

این برنامه پرتاب ماهواره تنها یک روز بعد از شروع رزمایش ۱۱ روزه مشترک کره جنوبی و آمریکا به نام «اولچی فریدم شیلد» علنی شد.

کره شمالی رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را محکوم کرده است و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اخیرا خواستار تقویت جدی ظرفیت تولید موشک بالستیک شده است.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی روز دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ گزارش داد که آزمایش موشک‌ های کروز راهبردی روی یک ناو جنگی نیروی دریایی با حضور و نظارت کیم جونگ اون رهبر این کشور با موفقیت انجام شد.

روز ۱۸ اوت ۲۰۲۳، سران کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در نشست سه جانبه خود در کمپ دیوید شهر مریلند به توافق رسیدند که درباره تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی همکاری نزدیک تری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، پیونگ یانگ اولین ماهواره شناسایی نظامی خود با نام «مالیگیونگ-۱» را که روی یک موشک نوع جدید به نام «چولیما-۱» نصب شده بود، در ۳۱ مه (۱۰ خرداد) پرتاب کرد اما به گفته رسانه‌های دولتی کره شمالی، موشک چولیما-۱ پس از آغاز به کار غیرعادی موتور مرحله دوم خود، در دریای زرد سقوط کرد.

ارتش کره جنوبی در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ پس از یافتن لاشه این ماهواره در آب های دریای زرد اعلام کرد ماهواره جاسوسی کره شمالی هیچ فایده نظامی نداشته است.

به گفته منابع خبری کره جنوبی، این پرتاب ممکن است تلاش دیگری از سوی شمالی برای قراردادن یک ماهواره جاسوسی در مدار زمین باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha