رهاسازی ۱۵ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - مدیر امور آب مهاباد گفت: رهاسازی ۱۵ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد جهت آبیاری اراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

خالد رحمانی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این رهاسازی با حجم ۱۰ متر مکعب در ثانیه آغاز شده تا از طریق رودخانه مهاباد و کانال‌های مخصوص آبیاری به مزارع برسد و کشاورزان اراضی خود را آبیاری کنند.

وی با اشاره به اینکه این رهاسازی آب سد مهاباد با این حجم تا ۱۵ شهریور تداوم دارد، اضافه کرد: در سال آبی جاری ۹۰ میلیون مترمکعب سهمیه آب بخش کشاورزی این شهرستان به طور کامل رهاسازی شده است.

مدیر امور آب مهاباد گفت: هم اکنون حجم آب ذخیره شده پشت مخزن سد مهاباد به ۷۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته و در مقایسه با سال گذشته هفت میلیون مترمکعب کمتر است.

وی ادامه داد: سال گذشته در مرداد ماه حجم آب ذخیره شده در سد مهاباد ۸۵ میلیون مترمکعب بود اما امسال بدلیل کاهش بارندگی‌های و کم شدن آب ورودی از رودخانه‌های منتهی به این سد، حجم آب کاهش یافته است.

رحمانی در خصوص کاهش بارندگی‌ها در مهاباد یادآور شد: سال گذشته تا مرداد ماه ۴۳۱ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی تاج سد مهاباد ثبت شده بود اما امسال این مقدار به ۳۴۴ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۲ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه و آبیاری مزارع کشاورزی رهاسازی شد، گفت: از محل رهاسازی آب امسال ۶ هزار مگاوات برق تولید شده که این مقدار در سال گذشته ۹ هزار مگاوات ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha