دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با کمبود فضای آموزشی مواجه است

بیرجند - ایرنا - سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: این دانشگاه در حوزه دانشجو مشکلی ندارد اما در زمینه هیات علمی و فضای دانشگاهی در استان با مشکل کمبود مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ تحت عنوان کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان افزود: طبق این مصوبه دولت موظف است ساختمان های اداری، آموزشی و رفاهی متعلق به دستگاه های اجرایی را که در اختیار دانشگاه های علمی کاربردی وابسته بوده و تعطیل شده است را به مدت ۱۰ سال به دانشگاه فرهنگیان واگذار کند.

وی گفت: در راستای این مصوبه در سراسر استان موردی شناسایی نشد و به هر کدام از دستگاه هایی که دانشگاه علمی کاربردی داشته اند، مراجعه کردیم در این زمینه ساختمان مستقل نداشتند.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: براساس بند «ب» این مصوبه نیز آموزش و پرورش موظف است فضا و مکان های مربوط به دانشسراها و مراکز تربیت معلم سابق را تا قبل از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به دانشگاه فرهنگیان تحویل دهد.

وی افزود: با بررسی که انجام شد، ۲۳ مرکز و دانشسرا در شهرستان های مختلف استان شناسایی شد اما با توجه به کمبود فضای آموزشی آموزش و پرورش و برای جلوگیری از ایجاد تبعات اجتماعی اعلام کردیم از این تعداد پنج فضای دارای سلف به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود.

اکبری مطلق با اشاره به اینکه طرح جامع ساختمان دانشگاه فرهنگیان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در کنار دانشگاه آزاد بیرجند در حال اجرا است گفت: این طرح شامل پردیس‌های برادران و خواهران، خوابگاه، مسجد و سلف است که تاکنون برخی از مشکلات مربوط به تغییر کاربری رفع شده است.

وی ادامه داد: اکنون ساخت خوابگاه خواهران ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احداث ساختمان آموزش هم آغاز شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: این زمین سال گذشته به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد اما ساخت آن با تاخیر همراه بوده به این دلیل که خراسان جنوبی اولین استانی است که این طرح را از مرحله صفر شروع کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس برآورد اولیه اجرای این طرح سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد یادآور شد: تاخیر در اجرا و افزایش تورم موجب افزایش هزینه ها می شود و اکنون اداره کل نوسازی مدارس اجرای این طرح را با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان آغاز کرده است.

اکبری مطلق تصریح کرد: ساخت سلف هم برعهده دانشگاه فرهنگیان و از محل منابع داخلی با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال انجام می شود همچنین در سفر دوم رئیس جمهور به استان یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که قرار است طی سه سال تخصیص یابد.

وی گفت: مقرر شد استانداری پنج هکتار زمین دیگر در ادامه طرح جامع به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهد که این زمین برای ساخت خوابگاه متاهلین و مجتمع فرهنگی و احتمالا مسکن همکاران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی سهمیه امسال دانشگاه فرهنگیان استان را ۸۹۰ دانشجوی جدید ذکر کرد و افزود: با توجه به کمبود فضای آموزشی، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی برای سال تحصیلی جدید حداکثر ۴۰۰ دانشجو است که این موضوع را به مرکز هم اعلام کرده ایم.

وی اظهار کرد: اما با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان باید نیاز آموزش و پرورش را رفع کند، امسال سهمیه اعلام شده به دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ۸۹۰ دانشجو است که از این تعداد حدود ۲۵۰ نفر بومی و بقیه غیر بومی هستند که تلاش می کنیم برای مهر سال آینده این موضوع نیز محقق شود.

اکبری مطلق جذب اعتبارات برای اجرای طرح جامع، کسب ۲ مدال طلا و یک مدال برنز ورزشی، کسب مقام اول و دوم در مسابقات قرآن خواهران، کسب رتبه چهارم فوتبال و فوتسال، رتبه برتر کشوری توسط گروه جهادی، جذب ۳۰ نفر نیروی شرکتی، برگزاری دوره های ضمن خدمت فرهنگیان را از جمله فعالیت ها و دستاوردهای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی طی یک سال اخیر برشمرد.

وی از برگزاری همایش ملی الهیات در ۲۴ مهرماه، اولین دوره ضمن خدمت فرهنگیان از ۱۸ تا ۲۳ شهریور و یادواره شهدای دانشجو معلم در دی امسال خبر و ادامه داد: بیشتر دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تحصیل می کنند، اهل استان های یزد، کرمان، خراسان، سیستان و بلوچستان هستند.

اکبری مطلق گفت: اکنون بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان تحصیل می کنند که امسال ۱۵۰ نفر از آنها فارغ التحصیل می شوند.

وی افزود: سال های گذشته در حق دانشگاه فرهنگیان کوتاهی شده و اکنون این دانشگاه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۲۰ عضو هیات علمی دارد، یعنی به ازای هر ۱۱۱ دانشجو یک عضو هیات علمی در حالی که براساس متوسط کشوری باید به ازای هر ۲۵ دانشجو یک عضو هیات علمی وجود داشته باشد و دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی یک چهارم میانگین، اعضای هیات علمی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha