۱ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85207462
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده پاکستان از افزایش اعضای بریکس استقبال کرد

اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای پاکستان به عنوان نماینده این کشور در نشست گفت‌وگوهای سازمان بریکس حضور یافت و ضمن استقبال افزایش تعداد کشورهای عضو، گفت: پاکستان نیز باید درخواست خود را برای پیوستن به بریکس ارائه دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سناتور مشاهد حسین سیاستمدار ارشد پاکستان و نماینده حزب مسلم لیگ نواز در مجلس سنای این کشور در نشست مشورتی بریکس در ژوهانسبورگ حضور یافت و دیدگاه پاکستان درباره ترویج چندجانبه گرایی و تعامل با سازمان‌های موثر در سطح منطقه و جهانی را تبیین کرد.

این درحالی است ‌که برخی گزارش‌ها از دعوت چین از پاکستان برای پیوستن به بریکس حکایت دارد و پکن از این سازمان خواسته تا روند ملحق شدن اعضای جدید به بریکس را سرعت ببخشد.

منابع پاکستانی افزودند: چین همچنین می خواهد روند پیوستن جمهوری اسلامی ایران، عربستان و دو کشور عربی دیگر به بریکس را تسریع بخشد.

براساس این گزارش؛ سناتور مشاهد حسین، سازمان بریکس را به مثابه سکوی پرتاب به سمت مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای با توجه به نگاه به شرق دانست و اظهار داشت: پاکستان چرا نباید به شرق نگاه کند جایی که چین پیشتاز همکاری‌های چندجانبه از جمله زیر چتر بریکس است.

وی افزود: بریکس یک نهاد رو به رشد است و زمان آن رسیده که پاکستان نیز مانند دیگر کشورهایی که در صف پیوستن به این سازمان قرار دارند، درخواست عضویت در بریکس را ارائه کند.

رئیس کمیسیون امور دفاع مجلس سنای پاکستان گفت: اسلام‌آباد از افزایش تعداد کشورهای عضو بریکس استقبال می‌کند و ما معتقدیم ‌که بریکس ظرفیت رد هرگونه جنگ سرد را دارد.

وی تاکید کرد: همبستگی آفریقایی-آسیایی به علاوه با حضور برزیل و روسیه می توانند نقش کلیدی در نظم نوظهور جهانی بر اساس چندجانبه گرایی و ارتباطات منطقه‌اس ایفا کند.

نماینده پاکستان در اجلاس بریکس، استقبال از افزایش کشورهای عضو

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هفته گذشته در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود درباره رویکرد اسلام‌آباد درخصوص بریکس و احتمال افزایش اعضای این گروه اظهار داشت: پاکستان عضو بریکس نیست در عین حال اسلام‌آباد معتقد است که این یک گروه بین المللی مهم است که خود را به عنوان یک مجموعه برای ترویج صلح و گفت وگو طراحی می‌کند. ما همچنین معتقدیم که همه این گروه‌ها و اعضای آن‌ها باید مشارکت گسترده و روابط مسالمت آمیز با کشورهای منطقه داشته باشند.

پاکستان سال گذشته و در جریان اجلاس مجازی اعضای بریکس به میزبانی چین بدون اشاره به نام کشوری اعلام کرد که یکی از اعضای بریکس جلودار حضور پاکستان برای مشارکت در گفت وگوهای بریکس شده است.

از آنجایی که هند از اعضای کلیدی بریکس است و به عنوان همسایه شرقی پاکستان دو کشور از اختلافات کهنه برخوردارند، ناظران سیاسی معتقدند که با توجه به روابط ناخوشایند این دو همسایه، به احتمال قوی دهلی نو تمایلی به مشارکت اسلام‌آباد در روند بریکس نداشته است.

با این حال سخنگوی وقت وزارت خارجه پاکستان در این خصوص گفت: ما امیدواریم که تعامل آینده سازمان بریکس بر اساس اصول جامعیت با در نظر گرفتن منافع کلی کشورهای در حال توسعه و خالی از ملاحظات محدود ژئوپلیتیکی باشد.

پانزدهمین اجلاس سران بریکس (بلوک اقتصادهای نوظهور جهان متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) برگزار در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

ایران، الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای دیگر خواهان پیوستن به این گروه اقتصادی هستند.

گروه اقتصادی بریکس در حال پیشی گرفتن از «گروه هفت» (جی ۷) است و بر اساس ارزیابی‌ها، سهم کشورهای عضو بریکس از تولید داخلی ناخالص جهانی تا سال ۲۰۳۰ از ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha