کمبود امکانات سرمایشی و لزوم تسریع در ارسال مواد غذایی فاسدشدنی مواکب لرستان

خرم آباد- ایرنا - یکی از مهمترین مشکلات موکب داران لرستان در ایام اربعین حسینی(ع)، کمبود امکانات سرمایشی با توجه به احتمال فاسد شدن مواد غذایی است که رفع این دغدغه، لزوم همکاری بیشتر گمرک جهت ترخیص هرچه سریعتر محموله ها و ارسال آنها به مقصد عراق را می طلبد.

به گزارش ایرنا، براساس پیش بینی مسوولان، بیش از سه میلیون زائر ایرانی و حدود سه هزار موکب امسال در ایام اربعین حسینی وارد کشور عراق می شوند که به جهت حجم بالای تردد، هرساله باعث بروز مشکلاتی در حوزه حمل و نقل و جابجایی مسافران و ترخیص به موقع بارهای مواکب ایجاد می کند که همکاری گمرک جهت ترخیص به موقع این بارها و معطل نماندن آنها را در مرزها می طلبد، چرا که بخش بالایی از بارهای مواکب اختصاص به مواد غذایی فاسد شدنی همچون گوشت قرمز و مرغ دارد که چنانچه روند ترخیص در گمرک با معطلی همراه باشد، ممکن است مواکب با فساد این مواد مواجه شوند که علاوه بر تحمیل هزینه های اضافه سلامت زائران را نیز با مشکل مواجه نماید.

حجم بالای بار مواکب در مرزها بخصوص در سال های پیش منجر به گلایه مندی اغلب موکب داران لرستانی شد و شرایط را برای ارسال بارها به عراق سخت تر کرد ، موکب داران معتقد بودند این بارها به دلیل عدم ترخیص به موقع با مشکلاتی همچون فساد و ورود آب به مواد غذایی همراه می شود که لزوم برنامه ریزی جامع و مدونی را برای اربعین امسال از سوی مسوولان گمرک می طلبد.

کمبود امکانات سرمایشی و لزوم تسریع در ارسال مواد غذایی فاسدشدنی مواکب لرستان

فعالیت ۱۵۶ موکب لرستانی در ایام اربعین حسینی

به گفته دبیر ستاد اربعین لرستان امسال ۱۵۶ موکب طبق اعلام ستاد عتبات عالیات ثبت‌نام کرده‌ اند که برای تعداد ۱۰۲ موکب از آنها تاکنون پروانه فعالیت صادر شده‌ و از این تعداد، ۵۴ موکب در استان ، سه موکب در مرز مهران و ۵۰ موکب نیز در کشور عراق به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

علی جهانی افزود: تعداد ۳۸ موکب لرستان در شهر مقدس کربلا، ۱۰ موکب در شهر نجف، یک موکب در شهر سامرا و یک موکب نیز در کرکوک عراق برای زائران مرز آذربایجان فعالیت خواهند داشت.

دبیر ستاد اربعین لرستان همچنین از آمادگی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی لرستان برای در اختیار قرار دادن اقلام مورد نیاز مواکب همچون کولر، یخچال و سایر اقلام خوراکی پس از طی مراحل قانونی و براساس نیاز مواکب خبر داد و یادآور شد: ظرفیت اسکان موکب های استان حدود ۴۵ هزار نفر است که از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر در نجف، ۲۰ هزار نفر در کربلا و ۱۰ هزار نفر نیز در استان اسکان خواهند یافت.

وی اضافه کرد: امسال پیش بینی شده ۸۰ هزار وعده غذای گرم در موکب‌های لرستان طبخ ‌شود و حدود سه هزار نفر خادم خواهر و برادر در مواکب لرستان به زائران اربعین ارائه خدمت خواهند داشت.

نبود تونل انجماد و هزینه بالای اجاره خودروهای یخچالی در لرستان

دبیر مجمع فعالین اربعین حسینی سلسله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از مهمترین مشکلات مواکب را عدم ترخیص به موقع بارهای موکب ها، بخصوص مواد غذایی فاسدشدنی آنها در گمرک بیان کرد و گفت: گرچه مجموعه گمرک استان کارهای مواکب را دغدغه مندانه پیگیری می کنند، اما حجم بالای کار و ترافیک انتقال بار مواکب، منجر به از بین رفتن مواد غذایی فاسد شدنی می شود که باید برنامه ریزی درستی در این زمینه برای تسریع در انتقال بارهای فاسدشدنی صورت گیرد.

" احمد حقی" یکی از مهمترین مشکلات مواکب را حمل و نقل مواد غذایی فاسد شدنی و نبود "تونل انجماد" در استان برای منجمد کردن گوشت های گرم مواکب عنوان و تصریح کرد: متاسفانه تعداد یخچال های شبکه دامپزشکی محدود است و مواکب ناچار به اجاره کردن خودروهای یخچال دار با هزینه بالا و شخصی برای حمل مواد فاسد شدنی همچون مرغ و گوشت هستند ، از دیگر مشکلات نیز تحویل ندادن به موقع گوشت و مرغ یخ زده سهمیه ای مواکب توسط جهاد کشاورزی و تخصیص سهمیه کم به مواکب است.

وی با اشاره به مشکل کمبود وسایل سرمایشی در مواکب، عنوان کرد: اگر سازمان اموال تملیکی در این زمینه با مواکب همکاری لازم را داشته و فروش کولرهای گازی را به مواکب تسریع دهد، بخش مهمی از مشکلات مواکب رفع خواهد شد.

وی کمبود آب معدنی در حجم بالا و مورد نیاز مواکب استان را نیز از دیگر مشکلات موجود در این زمینه عنوان کرد و افزود: مواکب استان بطور معمول به حجم بالایی از آب معدنی نیاز دارند که در استان این مقدار موجود نیست و منجر به تحمیل هزینه های اضافه بر مواکب می شود که نیاز است قبل از بارگیری در این خصوص چاره اندیشی شود.

دبیر مجمع فعالین اربعین حسینی سلسله نیز بیان کرد: هفت موکب ثبت شده در شهرستان سلسله وجود دارد که ۲ موکب "ثارالله" و " حضرت ابوالفضل(ع)" به دلیل قدمت ۱۰ ساله آنها و انجام فعالیت های چشمگیر در ایام اربعین در سطح کشور مطرح هستند.

وی افزود: با شروع ایام اربعین حسینی، تعداد پنج موکب از مواکب شهرستان در شهر مقدس کربلا و یک موکب نیز برای خدمت به زائران در مرز مهران مستقر خواهد شد.

حقی بیان کرد: هرکدام از مواکب شهرستان طی ۱۰ روز استقرار در کربلا، ۲ شیفت خدمت پنج روزه خواهند داشت و در هر شیفت حدود ۵۰ نفر خادم خواهر و برادر در این مواکب مشغول خدمت رسانی به زائران خواهند شد.

دبیر مجمع فعالین اربعین حسینی سلسله با اشاره به خدمات متنوع مواکب به زائران حسینی، عنوان کرد: در موکب های شهرستان علاوه بر پذیرایی و اسکان خدمات متنوعی همچون کفاشی، خیاطی، بهداشت و درمان و حسینیه کودک برای نگهداری و سرگرمی کودکان ارائه می شود.

حقی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۵ هزار نفر زائر در مواکب شهرستان اسکان یافتند و تعداد ۲۵ هزار وعده غذایی نیز میان آنها توزیع شد، ادامه داد: امسال نیز براساس پیش بینی های انجام شده، حدود ۲۵ هزار نفر اسکان و پخت ۳۵ هزار وعده غذایی برای توزیع میان زائران را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تمامی هزینه های مواکب از کمک های مردمی و خادمان تامین می شود، عنوان کرد: برخی خیران به صورت نقدی و برخی نیز با نذوراتی همچون حبوبات، عسل، گردو، گوسفند، برنج و روغن و قند مواکب را در ارائه خدمات شایسته تر به زائران اربعین حسینی یاری می دهند.

وی زمان حرکت مواکب را به سمت کربلا در روزهای سوم و چهارم شهریورماه عنوان کرد و افزود: شروع خدمت مواکب از روزهای پنجم و ششم شهریور خواهد بود و تا یک روز بعد از اربعین کار خدمت رسانی آنها ادامه خواهد داشت.

کمبود امکانات سرمایشی و لزوم تسریع در ارسال مواد غذایی فاسدشدنی مواکب لرستان

فعالیت ۲ شیفت کاری گمرک جهت سرعت بخشی به ترخیص خودروهای مواکب

مدیرکل گمرک لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه روند ترخیص بارهای مواکب استان از بیست و هشتم مردادماه آغاز شده است، افزود: تاکنون ۱۰۰ دستگاه از ماشین های باری مواکب از گمرک استان ترخیص شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

" حسن حسینی" با تاکید بر اینکه روند ترخیص بارها در گمرک لرستان با سرعت بالا از سوی کارکنان مجموعه در حال انجام است، افزود: در این راستا حدود ۱۵ نفر از نیروهای گمرک استان در ۲ شیفت کاری از صبح تا هر ساعتی از روز که مراجعه مواکب ادامه داشته باشد در حال انجام کار ترخیص بارهای مواکب هستند.

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۳۵ ماشین باری مواکب استان از گمرک ترخیص و روانه مرزهای عراق می شود، ادامه داد: موکب ها باید هرچه سریعتر نسبت به دریافت برگه خروج موقت (کاپوتاژ) گمرکی خود اقدام کنند تا در کشور عراق با مشکل مواجه نشوند چرا که ملاک برای مسوولان کشور عراق براساس مدارکی است که گمرک استان تایید کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه هزینه خروج موقت (کاپوتاژ) هر ماشین حدود سه میلیون ریال است، عنوان کرد: گمرک لرستان هزینه خروج موقت خودروهای مواکب را رایگان کرده و در ارسال بارها هم نیازی به حضور موکب داران نیست، بلکه نماینده موکب ها مدارک را تحویل گمرک می دهد و سپس رانندگان به بارگیری رفته و قبض باسکول را تحویل می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه در گمرک لرستان همکاری کاملی با موکب ها صورت می گیرد، عنوان کرد: روند کاپوتاژ هر ماشین حدود ۲ تا سه ساعت زمان می برد که گمرک لرستان با ۲ شیفته کردن فعالیت مجموعه تلاش کرده است این روند را سرعت ببخشد.

مدیرکل گمرک لرستان با بیان اینکه تاکنون تعداد ۱۳ دستگاه از اولین ماشین های مواکب استان در سی ام مردادماه از گمرک ترخیص و از مرزها خارج شده اند، عنوان کرد: هر موکبی هم که مدارک کامل را در مراجعه به گمرک همراه نداشته باشد، بدون معطلی نسبت به روند ترخیص اقدام شده و از آنها می خواهیم که با ارسال مدارک در بستر فضای مجازی روند ترخیص ماشین ها را بهبود ببخشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha